Inlägg från: Anonym (Villaägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Villaägare)

Riksdagsvalet 2026

klyban skrev 2025-07-22 09:50:32 följande:

Dock helt ointressant i Sverige och vårt val.

Dock riktigt sjukligt fascinerande intressant att man tror detta är en diskussion för valet nästa år.

Vore inte en bättre diskussion om valet vara alla gigantiska vallöften som nuvarande regering har fixat med SD?

Du har på sätt och vis rätt . Valet kommer att handla om Sovialdemokraternas folkomflyttningsorojekt. På medelklassens bekostnad . 

För ingen kan inbilla mig att några ointegrerade och arbetslösa invandrare kommer att flytta in på Djursholm. De som kommer att få betala priset för detta projekt är medelklassen. 

• Anonym (Villaägare)

Vi behöver få igång vår konjunktur. Uppenbarligen fungerar inte moderaternas ekonomiska politik. 

Jag förstår inte heller varför hälften av alla yrken, skall undantas från den nya inkomstbegränsningen, 154 st yrken! Bla officerare, lantmätare och AT-läkare.??? Är detta yrken vi måste rekrytera från icke EU- länder? 

Läkarföreningen har frågat Migrationsverket varför AT-läkare är med på listan, när  det inte finns några tredjelandsmedborgare som sökt detta arbetstillstånd under de senaste  två åren. Migrationsverket svarar att det kan inte uteslutas i framtiden!?

Vad är det för fel på Migrationsverket? Är de migrationsälskande aktivister? Eller har de fått order från regeringen att hitta ett sätt att maximera arbetskraftsinvandringen samtidigt som man inför SD låtsas att man minskar den??

Jag läser på S hemsida att S är för att återinföra arbetsmarknadsprövning för arbetskraftsinvandring. Ja!!!

Jag kommer att rösta på S 2026.
    Varför skall vi ha maximal arbetskraftsinvandring samtidigt som vi har rekordarbetslöshet???
    På vilket sätt gör detta att vi får fart på vår ekonomi?
    Det låter som ett beställningsjobb från Svenskt Näringsliv.
    Jag skall aldrig mer rösta på M. 

• Anonym (Villaägare)
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-08-01 16:39:13 följande:

Vi behöver få igång vår konjunktur. Uppenbarligen fungerar inte moderaternas ekonomiska politik. 

Jag förstår inte heller varför hälften av alla yrken, skall undantas från den nya inkomstbegränsningen, 154 st yrken! Bla officerare, lantmätare och AT-läkare.??? Är detta yrken vi måste rekrytera från icke EU- länder? 

Läkarföreningen har frågat Migrationsverket varför AT-läkare är med på listan, när  det inte finns några tredjelandsmedborgare som sökt detta arbetstillstånd under de senaste  två åren. Migrationsverket svarar att det kan inte uteslutas i framtiden!?

Vad är det för fel på Migrationsverket? Är de migrationsälskande aktivister? Eller har de fått order från regeringen att hitta ett sätt att maximera arbetskraftsinvandringen samtidigt som man inför SD låtsas att man minskar den??

Jag läser på S hemsida att S är för att återinföra arbetsmarknadsprövning för arbetskraftsinvandring. Ja!!!

Jag kommer att rösta på S 2026.
    Varför skall vi ha maximal arbetskraftsinvandring samtidigt som vi har rekordarbetslöshet???
    På vilket sätt gör detta att vi får fart på vår ekonomi?
    Det låter som ett beställningsjobb från Svenskt Näringsliv.
    Jag skall aldrig mer rösta på M. 

Ni tre som inte gillar mitt inlägg? Vill ni ha fortsatt massiv arbetskraftsinvandring trots rekord hög arbetslöshet, inte minst bland nyutexaminerade akademiker? Vem anställer en nyutexaminerad datavetare och lär upp när man kan välja och vraka bland tiotusentals indier med lång erfarenhet?
    Till och med byggnadsarbetare vill man ha arbetskraftsinvandring från icke EU- länder. Vi har redan stor arbetslöshet i byggbranschen. Räcker det inte med den möjlighet som redan finns inom EU? Man kan anställa fritt från Polen, Baltikum,  Rumänien med flera länder . Varför måste vi ha byggjobbare från tredje land ? Asiatiska byggjobbare? 

• Anonym (Villaägare)

Jag vill ha en S-regering som återställer arbetsmarknadsprövningen och avslutar denna vanvettiga arbetskraftsinvandring till ett Sverige med rekordhög arbetslöshet, bland den högsta arbetslösheten i Europa!

• Anonym (Villaägare)
    Tow2Mater skrev 2025-08-02 00:16:40 följande:
    Du menar tvinga folk at soka och ta jobb i hela landet fast det betyder de måste flytta och inte inkassera A-kassa och bidrag om det finns jobb. Håller med.

Att vissa arbetsgivare har rekryteringsproblem behöver inte heller betyda att det finns någon egentlig arbetskraftsbrist inom yrket eller i regionen utan kan bero på andra saker, som motivation, vilja eller benägenhet att flytta inom Sverige hos en person.
    www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2024/02/sou-202415/

Ja, det är absolut helt rimligt!
    Man kan också stimulera till detta och hjälpa till, som man gjorde på åttio och nittiotalet, Då betalade arbetsförmedlingen flytten och lite till om man flyttade från arbetslöshet till  jobb. Detta var inte bara ett bidrag till personen utan underlättade  personalförsörjningen till företagen. 

• Anonym (Villaägare)

Jag undrar när SD-politikerna kommer tillbaks från semestern och stoppar Migrationsverkets lista på de 153 yrkena som skall undantas från begrönsningskravet för att minska arbetskraftsinvandringen? 

Det kan ju inte vara rimligt.
    Då är det ju effektivare att gå tillbaks till den gamla gränsen på 28000.
    Bäst vore att göra som Schweiz gör och som S vill, göra en ordentlig arbetsmarknadsprövning och bara tillåta arbetskraftsinvandring från tredje land  i de fall det inte finns lämpliga sökande inom Europa. 

• Anonym (Villaägare)

Regeringen måste också få igång ekonomin!!
    Om skatter skall sänkas skall det vara för lågavlönade, det sätter fart på ekonomin, eller möjligen ett sänkt grundavdrag, som hjälper alla. 

Skattesänkningar för högavlönade får uppenbarligen inte fart på ekonomin, då hade vi ju i så fall riktigt god ekonomi nu. 

Satsa istället på infrastrukturprojekt. Sveriges vägar och järnvägar behöver upprustning och det ger arbetstillfällen nu när byggbranschen är i lågkonjunktur. Se till att alla investeringar i vapen går till svenska företag!! Var inte naiva utan gynna Sverige. 

Se till att arbetskraftsinvandringen minskas och få ut alla arbetslösa  i arbete, med krav att flytta, men också hjälp att flytta. Arbetsmarknadsutbildningar bör öka.Inför betald praktik för även svenskfödda arbetslösa akademiker. 

Jag tror att S har större möjlighet att få igång ekonomin men först skall vi klara ytterligare ett år av moderatledd regering. För man märker verkligen att Moderaterna styr. Övriga partier verkar ha mycket lite att säga till om.

Moderaterna verkar inte bry sig om landets ekonomi, de bryr sig bara om vad Svenskt Näringsliv önskar och sina högavlönade kärnväljare som vill ha skattesänkningar. 

Men även Svenskt Nöringsliv borde ha intresse av ett Sverige som fungerar? Att Moderatpolitikerna skiter i Sveriges väl och ve är uppenbart. De har väl  alla ett second home i Spanien och Florida om det blir besvärligt här. 

Maria Malmer undantagen, hon är riktigt bra och verkar genuint intresserad av att förbättra Sverige. 

• Anonym (Villaägare)

Ja, han är nog inte den skarpaste hjärnan i Moderata samlingspartiet.
    Snarare den som ser bäst ut i TV -rutan.

KillBill skrev 2025-08-04 13:45:50 följande:
    Här kommer bakrunden till inlägget:

• Anonym (Villaägare)

Om man skslll återknyta till trådstarten så kommer M förlora valet stort och Kristersson kommer att avgå. L åker ur riksdagen. 

Åkesson kommer inte avgå, SD kommer få ett hyfsat resultat,  22% gissar jag.
    Magdalena blir statsminister 2026.

Moderaterna har inte en chans att behålla regeringsmakten. De är så långt ifrån vanliga människors verklighet. Och det är mittenväljarna som avgör valet . Inte höginkomsttagarna i Stockholms innerstad. 

• Anonym (Villaägare)

Och rödgröna regeringar tycker alltid lika om allt?
    Sverige har inte någon möjlighet att styra vare sig Israel eller Hamas, det är inte vår konflikt. Vi kan tycka , naturligtvis. Och våra politiker lika regeringspartier tycker olika, i denna fråga.

KillBill skrev 2025-08-12 11:18:10 följande:

Vad håller regeringen egentligen på med? Ska inte folket kunna lita på att uttalanden från vice statsministern speglar regeringens officiella linje? Var är statsminister Ulf Kristersson i allt det här?

Sverige behöver en ny regering..

omni.se/malmer-stenergard-busch-foretrader-inte-regeringen/a/Jb03e7

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026