• vejvej

Magnetröntgen

Någon som gjort magnetröntgen av hjärnan? Efter långvariga problem fick jag, efter mycket tjat, remiss till en magnetröntgen. Hur skulle jag förbereda mig? Kollade och hittade att det tar ca 45 minuter, så jag planerade efter det.
    När jag kom dit tog det ca 5 minuter? Är det ens möjligt?
    Ni som har erfarenhet, snälla svara och berätta

• Svar på tråden Magnetröntgen
  • asdfgh

Jag har gjort MR på hjärna/nacke för ett antal år sen, tog 30-40 min. Har även jobbat på sjukhus (inte som röntgensköterska) och har varit närvarande vid ett antal undersökningar, både på patienter och i samband med service/installation. Vissa privata aktörer kan stressa igenom undersökningen vilket ger sämre bildkvalitet men 5 min är ändå för kort.

Tog det bara 5 min undrar jag om du inte undersöktes i en CT istället?

1. Om du skulle beskriva maskinen du åkte in i, hur djupt var "röret"? 40-50 cm eller 1m (eller mer)?

2. Innan undersökningen, blev du ombedd att fylla i ett papper om ifall du har pacemaker/annan elektronik inopererad, någon typ av metall i kroppen?

3. Hördes det höga, klonkande ljud? Så höga att personalen erbjöd dig hörlurar för att dämpa ljudet.

4. Fick du lägga huvudet i en speciell "låda" som skulle fixera det?

Om 1 är av den grundare varianten och svaret på de övriga är nej var det en CT, dvs du undersöktes med röntgenstrålning istället för med magnetism.

• vejvej

Gud vad många frågor, jag har superproblem med närminnet men jo, röret var av typen man kan åka in i helt. Blev inte erbjuden några lurar men fick huvudet fixerat.
    Kommer tyvärr inte ihåg om jag fyllde i något papper
    Skämmigt att jag inte kommer ihåg med tanke på att det bara är en månad sen ca

• asdfgh
    vejvej skrev 2023-05-14 22:09:21 följande:

Gud vad många frågor, jag har superproblem med närminnet men jo, röret var av typen man kan åka in i helt. Blev inte erbjuden några lurar men fick huvudet fixerat.
    Kommer tyvärr inte ihåg om jag fyllde i något papper
    Skämmigt att jag inte kommer ihåg med tanke på att det bara är en månad sen ca

Lät det väldigt mycket och högt? Det brukar vara lite skrämmande och om man inte vet varför är det lätt att fundera på om maskinen är halvtrasig. En CT låter oxå men då är det mer av ett surrande ljud.

Jag ställer frågorna eftersom jag vet folk som bestämt sagt att de varit i en MR men när jag frågat hur de gick för att komma dit (hittar väldigt väl på den röntgenavdelningen) var det tydligt att de fått en CT-undersökning eftersom det helt enkelt inte finns någon MR där de var. Orsaken till varför jag började ifrågasätta då var att det precis som för dig gått väldigt fort (ca 5 min)
Svar på tråden Magnetröntgen