• Anonym (Sandra)

Hur tar man sig ur en depression utan medicin?

Hej alla!

Jag har svårt att komma förbi en depression som uppstod när mitt förhållande tog slut. Har tillåtit mig själv att sörja och vara ledsen. Pratat med vänner och sådär. Ventilerat och inte blockerat eller försökt förtränga. Ältat mycket och bla bla, det klassiska. Men nu hänger jag liksom kvar i det där dova molnet av att ingenting känns roligt. Är trött och vill sova hela tiden. Känner mig inte glad över en varm och solig helgdag liksom, nära till gråt osv. Orkar inte äta mat, har ingen aptit.

Vad är era bästa tips för att komma ut ur det här mörkret, och då vill jag inte ha tips om antidepressiva eller terapi, utan andra strategier. Motion vet man ju också, men tänker kanske någon tankeställare som hjälpte just dig eller något annat knep? 

Tycker att det här är ett så himla märkligt tillstånd, fattar inte själv hur jag inte bara kan skärpa mig och börja njuta av livet som vanligt? Som att sitta i solen med en öl i handen och bara snacka skit med en polare, jag VET ju att jag visst tycker att det är härligt egentligen! Men varför tycker jag inte det nu liksom? Asså jag vet ju varför men ändå.

• Svar på tråden Hur tar man sig ur en depression utan medicin?
  • Anonym (Lix)

Jag tror snarare att du fortfarande har lite sorg än att du är deprimerad. Sorg över att ditt förhållande inte blev som du ville. Älskade du personen har du ju förlorat någon och en framtid med denna person.

Jag tror att sömn, mat och motion är lite a och o för att må bättre. Ställ klockan och gå upp oavsett hur trött du är. Ät på bestämda tider, bra mat. Även om du inte är hungrig. Ta hellre en liten portion än låt bli att äta.
    Ta promenader. Gå ut i skogen.

Tillåt dig att gråta. Gör en spotifylista med gråtmusik och gråt en stund varje dag. Släpp ut känslorna då.
    Ha en glad musiklista med härlig musik där du kan sjunga med och fuldansa, gör det varje dag. Ibland får man försöka lura knoppen lite att det faktiskt är roligt. Tillslut kommer denna känsla etablera sig mer och mer.

Gör en bucketlist för våren och sommaren, roliga saker som skänker dig glädje. Så har du något att se fram emot varje vecka.

• Anonym (ändå)

Man gör ändå, även om man inte har lust. Om det betyder att du måste planera i förväg för att få det gjort så gör du det också även om du inte har lust. Det är liksom den tröskeln som man behöver komma över, även om den kan vara hög som ett kyrktorn.

Underlätta det där med maten, det hjälper mig mycket när jag glider ner i depression. Färdiga matlådor från Svarta Lådan eller någon annan liknande, eller allra minst matkassar.

Planera din fritid utifrån de tre H:na; Hälsa, Hem, Hobby. Alla tre måste få plats i alla fall lite varje dag. Hälsa kan också delas i tre; fysisk, psykisk och social. De tre bör få i alla fall en egen dag i veckan. Hemdelen bör inte vara bara städ utan också lite uppskattning. Köp en ny krukväxt då och då eller börja odla kryddväxter i fönstret eller något. Förnya ditt hem lite, se till att du trivs. Hobbydelen behöver inte vara något avancerat. Köp en korsordstidning eller ett pussel, börja lyssna aktivt på musik, se aktivt på film eller serier eller läs en bok aktivt. Dvs ägna tid åt att analysera det du hör, ser eller läser.

Sen kan det vara så att du i längden behöver mediciner, men du kan alltid försöka. Lycka till.

• Anonym (Mia)

Jag läste att man kan få i sig serotonin från valnötter och cashew nötter (eller tryptofan som omvandlas till serotonin). Någon deciliter om dagen ger en dos som kan motsvara vad man tar via läkemedel. 

Annars samma råd som Lix gav ovan. Se till att äta bra, sova tillräckligt, motionera (gärna utomhus) lite mer än vad du känner för och umgås med människor som brukar få dig att må bra. Utöva mindfulness, avslappningsövningar eller meditation.

Sörj, men låt det inte ta över. Avsätt lite tid varje dag till att gråta eller skriva dagbok eller på annat sätt aktivt sörja. Sedan bryter du och tvingar dig till att göra något annat.

• Anonym (Fli)

Jag tycker motion i regelbunden dos (4-5 gånger i veckan) hjälper mig med humöret i perioder då allt känns grått och platt. Allt från raska 5km promenader till yoga eller styrketräning. lite dans hemma framför youtube eller i köket piggar upp (räcker med 2 låtar för att ett dåligt humör ska kännas lättare).

• Anonym (boktips)

Vill tipsa om en bok som heter Handbok för oglada. Den har hjälpt mig en del. 

• Anonym (NAC)

Prova NAC, säljs som kosttillskott.

• Anonym (Bekant)

Känner igen en del av det du beskriver. Jag fungerar och jobbar men är ledsen och önskar jag fick dö i en naturlig olycka. Vill inte ta livet av mig men det skulle kännas skönt att slippa livet. Ett självmord tar jag inte med hänsyn till mina barn. 
    Det har hänt saker i mitt liv som folk blir helt chockad över och många händelser är kvar och har blivit normala för mig. Om jag berättar för någon blir det konstig stämning och jag verkar obrydd över situationen och den jag berättar för mår dåligt. Bättre att jag inget säger. 
    Jag mår inte så pass dåligt enlig mig att jag behöver SSRI (ätit i 10+år) längre. Det som finns i mitt liv påverkas inte av ev medicin ändå. Jag får fortsätta så här och vet att lycka aldrig var menat för mig. Att känna mig älskad och behövd kommer jag inte heller få uppleva. Jag känner att den dagen jag blev mamma så dog jag som person och blev en varelse som man har rätt att behandla hur som helst. Låna pengar av, lura och aldrig fråga hur jag mår, hur är det? Behöver du hjälp? Är det något som tynger dig? 
    Eftersom jag jobbar och fungerar tror nog andra att jag har det bra. De har ingen aning. 
    Tror inte jag kvalar in som deprimerad om jag går till läkare. Inget syns på mig. 
    Barnens pappa är deprimerad och suicid, när det kom fram känner jag att mina problem är för små att nämna. 
    Jag ska boka en terapeut på HC eftersom jag inte har någon som vill lyssna. Hatar att det är telefontid för det blir svårt att ringa på arbetstid. 

• Anonym (tips)

Brahmi finns på hälsokosten.

• Anonym (S)

Tycker du reagerar på samma sätt som de som vill ha medicin, du vill ha en enkel lösning. Vill man bli frisk får man göra jobbet, motionera, aktivera sig, äta ordentligt osv. 

• Anonym (spring för livet)

Ut och spring!

Välj ett kortare/nybörjarprogram, 5 km eller 10 km på www.maraton.se

Installera Runkeeper eller annan app på mobilen som loggar dina rundor.

Gör en riktigt bra musiklista på Spotify som du vill hålla takten med.

Börja med att gå/jogga/gå.

-man blir fort bättre i början
    -träning frigör endorfiner som gör att man mår bättre
    -hjärnan kopplar av när du måste fokusera på varje andetag för att orka
    -man känner sig (och blir även på sikt) snyggare av att löpträna
    -man känner sig bättre av att klara av nya saker

Jag sprang inte en meter frivilligt före 30 och nu springer jag faktiskt riktiga lopp.

Svar på tråden Hur tar man sig ur en depression utan medicin?