Inlägg från: Anonym (aAaaa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (aAaaa)

Skilsmässa/Hur klarar ni er ekonomiskt?/Sparande?

En gammal lägenhet 2:a kostar ca 4-5 000 medan nyproduktion 3:a kostar ca 5500-6000 Därför funderar jag på om det är mer värt att köpa en nyproduktion. Låt oss säga jag väljer nyproduktion och den kostar 6000, vad ska en rimlig ränta ligga på. Nu är det svårt och säga med tanke på att räntorna har gått sky högt men vad skulle låta rimligt?  Hur mycket mer kommer de kosta i månaden för amortering /ränta?

• Anonym (aAaaa)

Lägenheten jag vill ha kostar 1 395 000 jag får ca 209 250 från huset vilket räcker till handpenning för lägenheten
    bostadshyran kostar 5756:-

• Anonym (aAaaa)

Det är jag som även skriver under namnet aAaa. Ä rätt ny här på familjeliv, sorry. Jag får helt enkelt ta kontakt men olika banker och kolla vad de säger gällande lån med den lön jag har. För tillfället har jag Nordea, börjar kolla med dem först. Nu hoppas jag räntan blir lägre än 4.677 men håller tummarna att det ska gå. Jag har 26 f skatt jag får ut 19 denna månaden för jag inte har vabbat. Är jag inte sjuk eller vabbar då ligger jag på 19-20, lägger jag in fler nätter att jobba då får jag så klart betydligt mer. 

• Anonym (aAaaa)
    Anonym (hm) skrev 2023-05-16 11:38:49 följande:

Jag har lite högre lön än vad du har, jag hyr lägenhet. 

Det har helt klart varit svårt ibland. Mitt bästa tips vare sig du köper eller hyr är att försöka hitta något med väldigt låg avgift, om det går. Jag har haft en hyreshöjning på 2000 på 6 år. När barnen blir tonåringar är det tufft med bara en inkomst. Jag önskar att jag hade valt något med lägre avgift från början.

Tack för tipset! För det är också något jag funderat på om jag ska köpa eller hyra. Men det är rätt störande att gå från köpt i flera år till en hyresrätt :(
  • Anonym (aAaaa)

Tack Anonym(H) för uträkningen. Jag får nog tänka ordentligt, med den uträkningen lär jag inte ens ha 7000 kvar efter alla utgifter för bara lägenheten? jag vill klara det för något jag fått höra under tiden jag varit gift från mitt ex var att han är anledningen till att vi har ett hus, att vi kan köpa så
    många möbler m.m. Hur sant det än är spelar ingen roll för jag har känt mig total värdelös och inte uppskattad. Men jag också vabbat 99% av tiden då sonen har varit sjuk.

• Anonym (aAaaa)
    Anonym (hm) skrev 2023-05-16 14:56:58 följande:
    Det förstår jag. Jag hade bott i hus i hela mitt liv innan. 

Mitt mål när barnen är utflyttade är snarare ett litet hus/stuga att bo i än lägenhet.

Du får ju bostadsbidrag, underhållsstöd osv också, eller har ni barnen halva tiden var?
    Vi har barnen 50/50, då antar jag att man inte får bostadsbidrag eller underhållsstöd?
  • Anonym (aAaaa)

Om jag vänder mig till en hyresrätt istället och sparar in på vinsten av huset, hur lång tid tar det att stå en lägenhet isåfall då om jag börjar stå i kö redan nu? Och all sparande jag kommer sedan ta undan, vad ska jag investera dem då i för att köpa lägenhet är ju ändå inte prio med den inkomst jag har? vill investera i något klokt? Aktier? Jag vet att allt detta hade mitt ex koll på och jag vill inte be om råd. 

• Anonym (aAaaa)
    Anonym (hm) skrev 2023-05-16 15:23:53 följande:
    Det med lägenhet beror helt på var du bor. Jag bor i Malmö och här tar det ett par år innan man hamnar högt upp i kön. Mindre orter behöver det inte vara så.
    Har bott i Helsingborg men nu ska jag köpa mig eller hyra något i Åstorp.
Svar på tråden Skilsmässa/Hur klarar ni er ekonomiskt?/Sparande?