• Anonym (Jasmine)

Badar ni i badhus med era barn?

Jag gick rätt ofta till simhallen med mina två äldsta, de är vuxna nu.
    Men jag har aldrig gått med mina två yngsta, de är 4 och 5 år gamla.
    Tycker det är så vidrigt äckligt att vältra sig i hudrester, gamla plåster och hårstrån.
    Många slarvar med att duscha innan bad, och har dessutom kalsonger på sig under badbyxorna (VARFÖR?)
    Förutom hygienaspekten så är det rena vilda västern i bassängerna med barn och ungdomar som lever rövare utan föräldrar.
    Hur gör ni, besöker ni badhus med era barn? 

• Svar på tråden Badar ni i badhus med era barn?
  • Anonym (Ja då)

Ja det är inga problem. Har två i "stan" Har valt bort ett specifikt badhus pga. stökigt klientel och håller mig till det andra.

• Anonym (A)
    Nu är det nästan 10 år sen min ville gå på badhus men jo, vi gick dit ibland. inte råkat ut för något större stök men visst var det lite väl mycket folk ibland.
  • Anonym (Medley)

Vårt kommunala badhus drivs idag av en privat firma, Medley, för kommunen. Det har blivit så mycket bättre, ordning och reda! Eftersom det är ett vinstdrivande företag vågar de säga till på ett annat sätt. Kommunens anställda var nog mer politiskt korrekta på något sätt. De som stör och smutsar ner i vårt badhus var 99% av utländsk härkomst, det kanske beror på att de inte är vana vid offentliga simhallar.

Jag simmar ofta, och det är rent och snyggt och inget stök och bråk. Personal över allt som håller ordning.

• TvillingmammaVästgöte

Barn under tolv får inte bada ensamma i vårt badhus och alka föräldrar som går in måste vara omklädda, många invandrarkvinnor har idag burkinis.

• Anonym (Elin79)

Ja det gör vi eftersom vi tycker att det är viktigt att barn får vattenvana och lär sig simma. Men jag håller med dig om hårstrån, plåster och gäng som "tar över" så vi väljer verkligen våra tillfällen. Och vi har provat ett antal simhallar på ca 30 min avstånd med bil för att hitta en som passar oss. Vi har också försökt att bada/simma vid tidpunkter då inte hela världen är där dvs inte på lov och inte på helger.  Vi håller till vid havet hela somrarna och jag tycker att simkunnighet är allmänbildning så det är väldigt viktigt för oss.

• Anonym (Sådär)

Sällan här hemma. Ordningen är okej, men när vi har möjlighet att besöka badhuset, gör alla andra det också. Det innebär att varje barn får ungefär en halv kvadratmeter att plaska runt på i barnbassängen. 

Vi försöker förlägga besöken när vi är hos min mans föräldrar som bor i en liten håla vars enda samhällsservice i princip är ett badhus. Det är nästan alltid tomt när vi är där. Det blir lite för sällan, men kompletterat med simskola i "vår" simhall, räcker det ändå till. 

• Anonym (Annie)

Ja såklart. Barnet (tre år) älskar det och har jättekul på badhuset. Det känns också viktigt att bli van och trygg i vatten, självklart kan hon inte simma än men hon är på god väg. Själv har jag psoriasis och min hud ballar ur av klor, så jag följer endast med ibland, men min man är på badhuset en gång i veckan med dottern. 

• fjanten

Vi är varje vecka med barnen från ca 3 års ålder och uppåt. Sätter dem på simskola (och sedan simträning) vid 5 år, sedan badar jag/maken med barnen som inte har simskola/-träning under lektionstiden. Vi åker hela familjen till simhallen ca 1 gång/månad så även barnen under 3 år får plaska runt lite och få lite vattenvana.

Våra barn är:
    9 månader
    2,5 år
    3,5 år
    6 år
    7 år

Om somrarna är vi dock främst och badar i sjöar och hav.

Ja, det är lite småäckligt med simhallar, det håller jag med om, men det står jag ut med för att ge ungarna vattenvana samt lära dem hur man beter sig i omklädningsrum överlag.

• Anonym (Nja)

Har slutat bada där pga för mycket stök. Hyfsat rent, men väldigt hög klorhalt behövs tydligen.

Badar däremot i badhus i småstad där vi ibland vistas. Där är det lugnare och lägre klorhalt.

Svar på tråden Badar ni i badhus med era barn?