• Pelle69

    Frun vill skiljas och i stället vara med sin älskare...

    ...och hon vill att vi ska ha en fortsatt fin relation som vänner vilket jag tycker är bisarrt och tydligt sagt nej till. Hon är ju inte tillsammans med min favoritperson precis. Så nu har hon dumpat älskaren och är dubbelt olycklig.  

    Är det någon som har en bra relation med sin f d partner som är i den nya relationen med älskaren/älskarinnan och hur gick det till?

    Alla tankar och funderingar uppskattas. För jag vet inte om det är jag som är trångsynt och patriarkalisk eller har all rätt att känna det djupaste förakt för hennes val av ny partner.

    Det finns två pojkar inblandade i denna relationsfars.

  • Svar på tråden Frun vill skiljas och i stället vara med sin älskare...
  • Anonym (Wtf)

    Hon verkar ju hur slemmig som helst. Hur kan hon ens tänka tanken att skilja sig från dig och ändå förvänta sig att ni ska vara vänner när hon valde älskaren? Då har man inte alla hästar hemma. Visst, så klart att det är på grund av barnen, annars skulle hon skita i dig men i alla fall. Antar att det är pga barnen du inte sparkat ut henne vilket vore det rätta att göra. Kan inte föreställa sig någon exman som har ett bra förhållande till exfrun i samma situation. En sak är om hon träffar någon efter skilsmässan men att ha en älskare medan man är gift är oförlåtligt.

  • Anonym (...)

    Man måste inte vara kompis med sina ex, så det väljer du helt själv hur du ska hantera. Har man barn så behöver man kunna samsas runt det, men i övrigt måste man precis ingenting. 

    Försök förhålla dig neutral, dras inte in i diskussioner eller gräl - lös bara allt runt barnen på bästa sätt. 

  • EnAnonumius
    Pelle69 skrev 2023-05-16 00:48:29 följande:
    Frun vill skiljas och i stället vara med sin älskare...

    ...och hon vill att vi ska ha en fortsatt fin relation som vänner vilket jag tycker är bisarrt och tydligt sagt nej till. Hon är ju inte tillsammans med min favoritperson precis. Så nu har hon dumpat älskaren och är dubbelt olycklig.  

    Är det någon som har en bra relation med sin f d partner som är i den nya relationen med älskaren/älskarinnan och hur gick det till?

    Alla tankar och funderingar uppskattas. För jag vet inte om det är jag som är trångsynt och patriarkalisk eller har all rätt att känna det djupaste förakt för hennes val av ny partner.

    Det finns två pojkar inblandade i denna relationsfars.


    Inleder med att säga... Nej det har inget med något "patriarkaliskt" att göra alls. Det är inte heller "trångsynt" av dig att inte vilja ha en "vänskaps relation" med de omständigheterna det handlar om, d.v.s din fru vill skilja sig efter en tids otrohet för att satsa på älskaren.

    Jag hade blivit förbannad och djupt sårad om jag var i din sits (är kvinna själv).. Du har all rätt att känna som du gör. 

    Du skriver att ni har två pojkar. Hur hade din blivande ex fru tänkts sig hur pojkarna skulle må när hon presentera den nya så snart efter att mamma pappa skilt sig.  Nej TS skill dig, men kräv att frun väntar minst ett halvår till ett år innan hon presentera någon ny till barnen.. Barnen behöver ju få landa m,ed att mamma och pappa inte tycker om varandra längre. Och håll minimum hövlig och sansad ton när ni skall diskutera om barnen. Mer än så behövs inte.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kimchi)

    Men vänta här nu? Har hon dumpat älskaren och stannar kvar i äktenskapet? 


    Att kunna interagera med sitt ex efter skilsmässa är rätt bra när det finns barn inblandat. Det ska vara funka för barnens skull. Det finns flera exempel på att separerade paret kan umgås efter skilsmässa men det bör nog gå ett tag. Svårt med nya partners. Kan säker bli rätt kladdigt. 


    Sedan beror det på hur gamla barnen är också. Introducera ny partner behöver göras stegvis. Morsan lär ju inte ses med blida ögon när barnen inser att hon stack med älskaren. Men nu sa du ju att hon dumpat honom. Tillfälligt för husfridens skull eller för gott? Klart du känner förakt för den mannen som kraschade äktenskapet. Senare nya partners har du inget att säga om. Inte din business. Tänk dig för när du själv börjar dejta och träffar någon du vill fortsätta med. 

  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-05-16 09:05:40 följande:

    Men vänta här nu? Har hon dumpat älskaren och stannar kvar i äktenskapet? 


    Att kunna interagera med sitt ex efter skilsmässa är rätt bra när det finns barn inblandat. Det ska vara funka för barnens skull. Det finns flera exempel på att separerade paret kan umgås efter skilsmässa men det bör nog gå ett tag. Svårt med nya partners. Kan säker bli rätt kladdigt. 


    Sedan beror det på hur gamla barnen är också. Introducera ny partner behöver göras stegvis. Morsan lär ju inte ses med blida ögon när barnen inser att hon stack med älskaren. Men nu sa du ju att hon dumpat honom. Tillfälligt för husfridens skull eller för gott? Klart du känner förakt för den mannen som kraschade äktenskapet. Senare nya partners har du inget att säga om. Inte din business. Tänk dig för när du själv börjar dejta och träffar någon du vill fortsätta med. 


    Självklart är det rätt bra men hon behöver ju inte vara otrogen. Låter som du lägger skulden på ts nu och att han bara måste kunna samarbeta. Ja självklart men det är ju betydligt svårare när det är otrohet inblandat än bara en ny partner. Så varför drar du in att han ska tänka sig för när han börjar dejta igen? det har väl inte med detta att göra.
  • Anonym (Ngnf)

    Har hon verkligen dumpat honom eller är det vara något hon säger då hon inte ska vara med dig heller? 

  • Anonym (sådär)
    Pelle69 skrev 2023-05-16 00:48:29 följande:
    Frun vill skiljas och i stället vara med sin älskare...

    ...och hon vill att vi ska ha en fortsatt fin relation som vänner vilket jag tycker är bisarrt och tydligt sagt nej till. Hon är ju inte tillsammans med min favoritperson precis. Så nu har hon dumpat älskaren och är dubbelt olycklig.  

    Är det någon som har en bra relation med sin f d partner som är i den nya relationen med älskaren/älskarinnan och hur gick det till?

    Alla tankar och funderingar uppskattas. För jag vet inte om det är jag som är trångsynt och patriarkalisk eller har all rätt att känna det djupaste förakt för hennes val av ny partner.

    Det finns två pojkar inblandade i denna relationsfars.


    Men vad vill du?

    Du beskriver vad din fru tycker och känner men skriver ingenting om vad du tycker och känner?

    Vii du leva med någon som uppenbarligen inte älskar dig?
    Vill du leva med någon som sviker och ljuger?
    Hur lycklig kommer du vara i en sån relation?

    Nej det är inte du som är konstig, det är din fru som är konstig. Jag tror det är ganska få som har en bra relation med människor som bettet sig som rövhål mot dem, jag menar man har väl sällan en bra relation med en kompis som betet sig som ett rövhål mot en, varför skulle en partner vara annorlunda?

    Snöa inte in dig på vad hon tycker och tänker, människor som beter sig som rövhål vill alltid äta kakan och ha den kvar, kunna bete sig som idioter och ändå blir förlåtna och fortsätta vara vänner. Men verkligheten funkar sällan så, du behöver inte vara vän men en sån person. Visst man behöver samarbeta kring barnen, men det betyder inte att man måste vara vänner och tycka om varandra. Så länge man kan samarbeta och hålla fokus på barnens välmående så räcker det gott och väl.
  • Anonym (fyrkant)
    Pelle69 skrev 2023-05-16 00:48:29 följande:
    Frun vill skiljas och i stället vara med sin älskare...

    ...och hon vill att vi ska ha en fortsatt fin relation som vänner vilket jag tycker är bisarrt och tydligt sagt nej till. Hon är ju inte tillsammans med min favoritperson precis. Så nu har hon dumpat älskaren och är dubbelt olycklig.  

    Är det någon som har en bra relation med sin f d partner som är i den nya relationen med älskaren/älskarinnan och hur gick det till?

    Alla tankar och funderingar uppskattas. För jag vet inte om det är jag som är trångsynt och patriarkalisk eller har all rätt att känna det djupaste förakt för hennes val av ny partner.

    Det finns två pojkar inblandade i denna relationsfars.


    Men om hon har dumpat älskaren redan så finns väl inte exakt det problemet du frågar om, eller fattar jag fel?

    Det finns nog inte många som har en god relation med en som lämnat dem för en otrohet i början. Efter ett antal år brukar dock nog de flesta lugna ner sig, om det finns krav på att umgås vid barnens stora dagar och så.

    Det tog 12 år innan min svärmor ens kunde vara i samma rum som ex-maken, men till sist gick det. Han hade redan gjort älskarinnan på smällen när han lämnade henne med barn 6 och 8 år gamla i ett hus hon egentligen inte hade råd med. Men hon bet sig fast och hade ett tag tre jobb för att få loss det, och hon lyckades. Enligt henne själv för att barnen skulle få vara kvar med sina vänner på gatan och den skola de börjat i.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (fyrkant) skrev 2023-05-16 19:27:38 följande:
    Men om hon har dumpat älskaren redan så finns väl inte exakt det problemet du frågar om, eller fattar jag fel?

    Det finns nog inte många som har en god relation med en som lämnat dem för en otrohet i början. Efter ett antal år brukar dock nog de flesta lugna ner sig, om det finns krav på att umgås vid barnens stora dagar och så.

    Det tog 12 år innan min svärmor ens kunde vara i samma rum som ex-maken, men till sist gick det. Han hade redan gjort älskarinnan på smällen när han lämnade henne med barn 6 och 8 år gamla i ett hus hon egentligen inte hade råd med. Men hon bet sig fast och hade ett tag tre jobb för att få loss det, och hon lyckades. Enligt henne själv för att barnen skulle få vara kvar med sina vänner på gatan och den skola de börjat i.
    Lugna ner sig vet jag inte om man skulle kalla det, jag tror snarare det är både naturligt och klokt att inte vilja umgås med falska och gränslösa människor. Visst finns det en hel del starka känslor i början men de lägger sig relativt snabbt. Det som består är oviljan att umgås med människor man varken litar på eller gillar och det kan jag tycka är fullt naturligt.

    Jag tycker det är märkligt att man tar för givet att en person inte vill fortsätta umgås med tex en kompis, bekant, kollega, eller whatever som behandlat personen illa, det ses som fullt naturligt och självklart men en fd partner ska man tydligen vilja umgås med ändå oavsett hur illa personen betett sig annars är man jättedum.... märkligt.

    Som förälder hamnar man ju inte ganska knepig situation när man har gemensamma barn. Hade det varit vem som helst annat än barnens andra förälder hade man bett personen dra åt helvete och aldrig mer haft kontakt med personen som man normalt sett gör med människor som behandlar en illa. Men eftersom man har gemensamma barn så är man så illa tvungen ha kontakt ändå.
    Men det finns ingenting som säger att man måste vara vänner, lita på eller gilla den andra föräldern. Men ändå finns det någon slags märklig förväntning och "krav" på just det. Man ska sitta på barn kalas med en människa som behandlat en som skit och låtsas att man är vänner och gillar varandra annars är man irrationell och jättedum.

    Och det lustiga är att denna konstiga inställning passar ju den som betett sig som ett svin väldigt bra för det säger väl sig självt att den som blev utsatt för svineri kommer ha betydligt svårare att vilja umgås med den som svinat än vad den som svinat har. Jag menar det är väl klart att den som blev mobbad kommer vara mer ovillig att umgås med sina mobbare än mobbarna kommer att vara med att umgås med den de mobbat. Men det får ju svinen att framstå som rationella, mogna och samarbetsvilliga och den drabbade som irrationell, hatisk och omogen.
  • Anonym (Kimchi)
    Anonym (Ngnf) skrev 2023-05-16 09:21:27 följande:
    Självklart är det rätt bra men hon behöver ju inte vara otrogen. Låter som du lägger skulden på ts nu och att han bara måste kunna samarbeta. Ja självklart men det är ju betydligt svårare när det är otrohet inblandat än bara en ny partner. Så varför drar du in att han ska tänka sig för när han börjar dejta igen? det har väl inte med detta att göra.
    Lägger ingen skuld på TS. Att kunna samarbeta med barnens mor när det just gäller barnen är de båda skyldiga att göra. Att de som vuxna har en dispyt är inget barnen ska klä skott för. Det TS ska tänka på om eller när han börjar dejta är att inte dra in nya kvinnor i familjen utan sköta dejtandet på sin fritid. När det är så pass etablerat så kan han introducera sin nya tjej försiktigt på neutral plan. 
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-05-16 20:59:45 följande:
    Lägger ingen skuld på TS. Att kunna samarbeta med barnens mor när det just gäller barnen är de båda skyldiga att göra. Att de som vuxna har en dispyt är inget barnen ska klä skott för. Det TS ska tänka på om eller när han börjar dejta är att inte dra in nya kvinnor i familjen utan sköta dejtandet på sin fritid. När det är så pass etablerat så kan han introducera sin nya tjej försiktigt på neutral plan. 
    Men nu handlar ju inte detta om ts och hans framtida dejter. Varför ska du säga till honom att han ska vara försiktig med att dra hem killar. Vem säger att han ens kommer göra det? Det är hon som gjort det. Hon borde varit försiktigare. Nu med för den delen. Hon borde fixa situationen nu när hon var otrogen, så de är så bra vänner det går. Han ska inte behöva dra hela lasset. 
  • Anonym (Ngnf)

    Tjejer menade jag. Eller ja, bäst att säga tjej eller kille. Annars blir väl någon sur för det 

  • Anonym (B)
    Pelle69 skrev 2023-05-16 00:48:29 följande:
    Frun vill skiljas och i stället vara med sin älskare...

    ...och hon vill att vi ska ha en fortsatt fin relation som vänner vilket jag tycker är bisarrt och tydligt sagt nej till. Hon är ju inte tillsammans med min favoritperson precis. Så nu har hon dumpat älskaren och är dubbelt olycklig.  

    Är det någon som har en bra relation med sin f d partner som är i den nya relationen med älskaren/älskarinnan och hur gick det till?

    Alla tankar och funderingar uppskattas. För jag vet inte om det är jag som är trångsynt och patriarkalisk eller har all rätt att känna det djupaste förakt för hennes val av ny partner.

    Det finns två pojkar inblandade i denna relationsfars.


    Ja, håller med om att den inställningen är bisarr. Träffade på den senast hos ett ex som absolut ville ha kvar mig i sitt liv, det vill ju inte jag efter ett dåligt beteende från exet. Efter att jag var helt ärlig vad jag tyckte så var det inte längre aktuellt att vara såå goda vänner, haha...skönt för mig :)

    Med barn ihop så behöver samarbetet funka, utöver det...nja. Jag sitter med på gemensamma julfiranden etc. och fejkar, det är inget kul. Men det var värt det för barnens skull när dom var mindre. Nu vete fan om jag tänker låtsas mer.
  • Anonym (Kimchi)
    Anonym (Ngnf) skrev 2023-05-16 21:38:04 följande:
    Men nu handlar ju inte detta om ts och hans framtida dejter. Varför ska du säga till honom att han ska vara försiktig med att dra hem killar. Vem säger att han ens kommer göra det? Det är hon som gjort det. Hon borde varit försiktigare. Nu med för den delen. Hon borde fixa situationen nu när hon var otrogen, så de är så bra vänner det går. Han ska inte behöva dra hela lasset. 
    Jag säger att TS ev kommer att dejta tjejer. Inte killar. Hon skulle ha initierat separation innan hon hoppar i säng med annan man. Hon valde att vara otrogen. Nu är det upp till TS att antingen välja skilsmässa eller om de ska försöka lappa ihop relationen. Oavsett vilket de väljer så ska de ta ansvar båda två för sina delar. De är två om skilsmässan. Du tycker att ansvaret helt och hållet vilar på frun. Var hon otrogen då får hon fixa rubbet. Tror inte riktigt det är så det funkar. Då är man tjurigt naiv. 
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-05-16 23:12:48 följande:
    Jag säger att TS ev kommer att dejta tjejer. Inte killar. Hon skulle ha initierat separation innan hon hoppar i säng med annan man. Hon valde att vara otrogen. Nu är det upp till TS att antingen välja skilsmässa eller om de ska försöka lappa ihop relationen. Oavsett vilket de väljer så ska de ta ansvar båda två för sina delar. De är två om skilsmässan. Du tycker att ansvaret helt och hållet vilar på frun. Var hon otrogen då får hon fixa rubbet. Tror inte riktigt det är så det funkar. Då är man tjurigt naiv. 

    Ja men jag håller med dig om det där. 


    Nej hela ansvaret ligger inte på henne men hon kan ju göra vad hon kan för att han ska kunna prata med henne. Det enda jag irrkterade mig på var att du började dra upp att han skulle vara försiktig, det har ju liksom inte ens med saken att göra. Hur vet du hur han är. Han behöver ju inte vara som henne. Tror inte ens han tänker på att dejta andra just nu när hon varit otrogen. Man blir ju ganska ledsen. 

  • Anonym (Ngnf)

    Anser inte att han ska behöva lida bara för hon ställt till det heller för den delen. Barn märker när någon förälder är ledsen hur mycket man än tror man kan dölja det. 

  • Tom Araya
    Pelle69 skrev 2023-05-16 00:48:29 följande:
    Frun vill skiljas och i stället vara med sin älskare...

    ...och hon vill att vi ska ha en fortsatt fin relation som vänner vilket jag tycker är bisarrt och tydligt sagt nej till. Hon är ju inte tillsammans med min favoritperson precis. Så nu har hon dumpat älskaren och är dubbelt olycklig.  

    Är det någon som har en bra relation med sin f d partner som är i den nya relationen med älskaren/älskarinnan och hur gick det till?

    Alla tankar och funderingar uppskattas. För jag vet inte om det är jag som är trångsynt och patriarkalisk eller har all rätt att känna det djupaste förakt för hennes val av ny partner.

    Det finns två pojkar inblandade i denna relationsfars.


    Hon har alltså varit otrogen innan hon ville skiljas?
    Då hade i alla fall jag haft svårt att ha en god relation efteråt.
  • Pelle69

    Förtydligande?

    Vi kommer att skiljas. Det som jag var ute efter var om min aversion mot att de skulle fortsätta sin relation var befogad. Jag har verkligen ingen lust att leva med en person som är otrogen men jag älskar henne ändå och önskar att hon mådde bättre i vårt äktenskap än vad hon uppenbart inte gjorde. Hade hon löst vår problematik först så skulle situationen vara annorlunda. Då hade det varit enklare att fortsätta som föräldrar tillsammans + vara goda vänner. 

    Jag vet att tiden läker alla sår men jag vill verkligen inte träffa människan som bidrog starkt till att min fru blev otrogen. Lögnerna är värst. Så för att ?blidka? mig är nu älskaren dumpad (vad jag vet).  

  • Anonym (sådär)
    Pelle69 skrev 2023-05-18 01:15:41 följande:

    Förtydligande?

    Vi kommer att skiljas. Det som jag var ute efter var om min aversion mot att de skulle fortsätta sin relation var befogad. Jag har verkligen ingen lust att leva med en person som är otrogen men jag älskar henne ändå och önskar att hon mådde bättre i vårt äktenskap än vad hon uppenbart inte gjorde. Hade hon löst vår problematik först så skulle situationen vara annorlunda. Då hade det varit enklare att fortsätta som föräldrar tillsammans + vara goda vänner. 

    Jag vet att tiden läker alla sår men jag vill verkligen inte träffa människan som bidrog starkt till att min fru blev otrogen. Lögnerna är värst. Så för att ?blidka? mig är nu älskaren dumpad (vad jag vet).  


    NEJ, din fru BLEV inte otrogen pga honom, hon var otrogen för att hon VILLE det. Ingen kan få en person att vara otrogen om den inte vill det.

    Det där är ju ett oerhört dumt sätt att tänka.... JA du har alldeles rätt i att snubben hon knullade är ett as som deltog i att att bedra dig, och JA det är fullt naturliga att ogilla honom. MEN det du helt bortser ifrån här är att det gjorde ju även din fru men du lägger hela skulden på honom.... INGEN av dem är oskyldig, de är as båda två.

    Jag tror inte för en sekund att älskaren är dumpad, han är nog snarare satt på paus eller kanske inte ens det, i ett försök att få sig att förlåta hennes svek och i samma sekund ni skiljer er så kommer knullandet återupptas. Och hade du förlåtit så hade knullandet återupptagits även där så fort hon kände sig säker på dig igen.
Svar på tråden Frun vill skiljas och i stället vara med sin älskare...