• Anonym (Xyz)

Hur hinner/orkar man med allt??

Anonym (Själv) skrev 2023-05-16 07:21:04 följande:

Vi har 4 barn som är 20, 13, 11 och 8 år. Att få kommentaren " varför skaffade ni 4 barn om ni inte hinner" hjälper inte.
    Mitt råd är att lägga upp ett schema. Skriv upp barnens läxor samt aktiviteter. Fördela arbete i hemmet till alla, finns på internet hur mycket varje barn i den ålder kan göra. Hjälper din man till? Om inte så är det dags att han gör det. Har ni möjlighet att be era föräldrar om hjälp, typ en gång i veckan var genom att åka till aktivitet eller hämta? 
    Rutiner vid läggning måste ni skaffa. Hur ser kvällarna ut?

Nej, den kommentaren hjälper inte TS men den kan funka som en varningssignal för andra som tänker att fyra barn vore mysigt. 

Det går ju inte att komma ifrån att 4 barn är väldigt mycket jobb och ansvar, och när de är så spridda i ålder har de inte överlappande behov. Att fråga sig hur man ska hinna och orka med mer än barnen i det läget blir ju bara att få svar att / en tid i livet med de val man gjort, så nej, det kanske man inte hinner då. Då är det barnen som gäller i några år, men å sndra sidsn har man ju dem. Men att tänka att fyra barn varav tre yngre är lätt att kombinera med ett rikt socialt liv och ett fint hem tror jag bara är ett sätt att skapa ångest, om man inte har ekonomin att köpa in hushållsnära tjänster.

Med det sagt, TS får laga efter läge. Prata med andra familjer om att hämta och lämna varannan gång på aktiviteter? Få hjälp med läggningsrutiner för mellanbarnen så det blir någon liten tid av ro på kvällen. Finns läxhjälpsstöd att få till det äldsta barnet? Helt enkelt - se vad man kan få hjälp med utifrån lite. Och sänk kraven hemma, gör hemmet så lättstädat som det bara går. Bjud hem vännen istället för stt försöka få till en träff ute.

Men hitta en acceptans för att det kommer vara några år när det ÄR jobbigt att hinna med när man har just 4 barn.

• Anonym (Xyz)
    fjanten skrev 2023-05-16 08:58:01 följande:

Ni behöver styra upp er vardag, pronto.
    1. Det låter som att ni båda behöver gå ner i arbetstid. Arbetar ni 80 % (exempelvis) var så blir det lättare att hinna med.
    2. Planera _allt_. Varenda aktivitet, läxa, kalas, utvecklingssamtal, middag, friluftsdag m.m. ska finnas på kalendern, och det ska tydligt stå vems ansvar det är (mamma tar Jakob till fotbollen tis och tors, pappa lagar då köttfärssås till middag och ansvarar för att packa morgondagens matsäck o.s.v.). Varje månad sätter ni er ner och går igenom _allt_, och gör avstämningar var vecka så alla är med på vad som händer på vilka dagar.
    3. Barnen måste ju sova! Det är bara att lösa! Ingen av de tre yngre ska vara vaken efter 20! Punkt.
    4. 12-åringen ska självklart få hjälp med läxor vid behov, det är ju givet, men ett visst ansvar ska en 12-åring också kunna ta för den biten. Kan man inte ett mattetal ska föräldrarna såklart hjälpa, när barnet har pluggat ordentligt på sina glosor så ska man självklart förhöra, men det ska ju inte behöva vara så att ni aktivt sitter ner bredvid barnet och liksom gör läxorna och pluggar med barnet - utan ni stöttar vid behov.
    5. Köp in tjänster! Köp hemstäd, köp robotdammsugare, köp matkassar, shoppa online o.s.v.

Att gå ned till 80% bägge två och samtidigt köpa in tjänster i dagens ekonomiska läge kan ju dock vara en reell omöjlighet ekonomiskt.
  • Anonym (Xyz)
    fjanten skrev 2023-05-16 10:03:05 följande:
    Då får de dra in någon annanstans. Att en eller båda blir utbrända och sjukskrivna är bra mycket dyrare.
    Fast alla kan inte dra in på det. Däremot kan man om man jobbar 80% ägna tiden åt just storkok, planering och en rejäl grovstäd i veckan. Det kanske inte är lyxmat och Instagramnivå på stylingen men det går runt.
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Q) skrev 2023-05-16 10:25:00 följande:
    Med en 1-åring hemma? Det fungerar nog bara om de får ha barnen på dagis. 
    Ja, det är ju ett problem. Men att ta in hushållsnära tjänster, ha fyra barn och jobba deltid känns som något som främst går om man har välbetalda arbeten och låga lån idag.
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Selma) skrev 2023-05-16 11:30:16 följande:
    Det är ett måste att åtminstone en av föräldrarna jobbar deltid om man har 4 barn. Det är klart det blir kaos annars. För min egen personliga del skulle jag även kräva hemstäd, matkassar, nannyservice och läxhjälp. Vem vill bli utbränd av att ha ett halvt fotbollslag hemma. 

Det är inte kul att höra, men 4 barn kräver betydligt mer tid än 1-2 barn och det måste man ta med i beräkningen. De flesta som har 2 barn förstår detta och väljer att stoppa där just pga det. Det kostar mycket, tar mycket tid och är kort sagt skitjobbigt. 

Så mitt tips är definitivt att ta hjälp utifrån och gå ner i arbetstid, det är kanske ett måste för att överleva de närmaste åren. När yngsta barnet är 10-12 år kan du börja leva igen. 
    Men om de nu inte har råd med all hemhjälp du listar då? Jag har själv ?bara? två barn men vi har inte råd med allt du listar om vi jobbar deltid och samtidigt ska amortera sv på huslånen och ha en buffert som gör att man inte riskerar katastrof om nåt sker med hemmet.

Det är klart livet blir lättare om man har möjlighet att leja ut allt det där men verkligheten ser ju inte ut så för alla.
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Selma) skrev 2023-05-16 13:02:51 följande:
    Jag inser att alla inte kan kräva det, men jag skulle göra det om jag hade 4 barn. Så har jag inte 4 barn heller. 

Du talar om huslån osv: man kan ju också välja att bo i en hyreslägenhet för att ha råd med annat. Det är ju en prioritering man gör. Hur skulle ni klara er om en av er förlorade jobbet? Bara en fundering. 
    Vi har inte 4 barn. Så löste vi det. Om en av oss förlorade jobbet har vi just katastrofbufferten att ta av. Vi jobbar också inom branscher där det inte vore svårt att få ett nytt jobb.

En hyreslägenhet här skulle också kosta mer än vad vi betalar nu.
  • Anonym (Xyz)
    Cox Orange skrev 2023-05-20 22:47:57 följande:
    De skrev ju att det första och viktigaste rådet är att gå ner i arbetstid. Läste du inte det?

En vuxen människa får väl ta ansvar för sitt eget agerande, de har satt fyra barn till världen? Fyra barn är mera än ett i form av tid, energi pengar och boende. Endera försummar de sina fyra barn och jobbar heltid med mindre ekonomisk stress, eller så flyttar de och ägnar mera tid åt familjen med mindre marginaler. Bo nära far/morföräldrar kanske?
    Du läste nog inte mina svar snarare. Tipsen som kom vsr stt gå ned i tid OCH leja hjälp. Går man ner i tid får man mindre lön. Hur ska man då leja?
  • Anonym (Xyz)
    Cox Orange skrev 2023-05-21 07:10:06 följande:
    Föräldrar eller annan släkt som kan hjälpa med avlastning? De kanske kan leka med barnen så får man städa? Få barnen att leka ute och med grannungarna så är det lite lugnare hemma på torpet?
    Absolut. Men det var inte det som föreslogs då.
  • Anonym (Xyz)
    fjanten skrev 2023-05-21 14:32:09 följande:
    Vi arbetar båda deltid, har flexibla arbeten och köper in diverse tjänster (samt förenklar på andra sätt genom att ha t.ex. kombinerad robotdammsugare/robotskurare, har matkassar samt shoppar online med hemkörning, har en dam som är barnens pensionerade f.d. fsk.lärare som passar barnen någon afton ibland). Jag och många andra utgår ifrån att man sett till att ha en nog god ekonomi för sådant om man väljer att sätta fler barn än snittet till jorden (vi har fem).
    Ja, men det kanske inte är det man ska ugå från att TS har. Tjänster, hemkörning, matkassar och barnvakt drar ihop en rätt stor summa per månad.
  • Anonym (Xyz)
    fjanten skrev 2023-05-21 17:04:49 följande:
    I och med att TS inte direkt beskrev förutsättningarna så kommer ju kommentarerna baseras på relativt liten mängd information.
    Jo, men om TS haft ekonomi att köpa sig fri från stress hade TS nog gjort det istället för att starta en tråd här.
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Ana) skrev 2023-05-21 17:32:07 följande:
    Och då borde väl ts och hennes partner tänkt igenom hur de skulle fixa ekonomin och livspusslet innan de skaffade fyra barn..? 
    Absolut kan det vara så. Fyra barn är praktiskt och ekonomiskt  mycket vilket alla bebissugna vuxna inte alltid tänker på när man tänker att en till vore fint. Det är värt att faktiskt ha i åtanke när man grunnar på hur mångs barn man ska ha.

Ts kan ju också fått ändrade förutsättningar längs vägen såklart. Nu är ju också läget vad det är.
Svar på tråden Hur hinner/orkar man med allt??