Inlägg från: Anonym (Selma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Selma)

Hur hinner/orkar man med allt??

Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 09:00:06 följande:
    Att gå ned till 80% bägge två och samtidigt köpa in tjänster i dagens ekonomiska läge kan ju dock vara en reell omöjlighet ekonomiskt.
    Det är ett måste att åtminstone en av föräldrarna jobbar deltid om man har 4 barn. Det är klart det blir kaos annars. För min egen personliga del skulle jag även kräva hemstäd, matkassar, nannyservice och läxhjälp. Vem vill bli utbränd av att ha ett halvt fotbollslag hemma. 

Det är inte kul att höra, men 4 barn kräver betydligt mer tid än 1-2 barn och det måste man ta med i beräkningen. De flesta som har 2 barn förstår detta och väljer att stoppa där just pga det. Det kostar mycket, tar mycket tid och är kort sagt skitjobbigt. 

Så mitt tips är definitivt att ta hjälp utifrån och gå ner i arbetstid, det är kanske ett måste för att överleva de närmaste åren. När yngsta barnet är 10-12 år kan du börja leva igen. 
  • Anonym (Selma)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-05-16 12:21:40 följande:
    Men om de nu inte har råd med all hemhjälp du listar då? Jag har själv ?bara? två barn men vi har inte råd med allt du listar om vi jobbar deltid och samtidigt ska amortera sv på huslånen och ha en buffert som gör att man inte riskerar katastrof om nåt sker med hemmet.

Det är klart livet blir lättare om man har möjlighet att leja ut allt det där men verkligheten ser ju inte ut så för alla.
    Jag inser att alla inte kan kräva det, men jag skulle göra det om jag hade 4 barn. Så har jag inte 4 barn heller. 

Du talar om huslån osv: man kan ju också välja att bo i en hyreslägenhet för att ha råd med annat. Det är ju en prioritering man gör. Hur skulle ni klara er om en av er förlorade jobbet? Bara en fundering. 
Svar på tråden Hur hinner/orkar man med allt??