Hur hinner/orkar man med allt??
Hej,
jag har också fyra barn i olika åldrar.
Både jag och sambon jobbar heltid, jag jobbar även en hel del övertid.
Mycket för mig handlar om att ha mina rutiner och att alltid ha allt ordnat på löpande band. Jag städar och tvättar varje dag, handlar på vägen hem från jobbet. Kanske inte tar hela storstädet på en och samma gång, utan ett rum i taget. Har även hänt att jag anlitat fönsterputs. Barnens aktiviteter tar mycket tid, vi ser till att vi delar upp dem mellan oss. Läxor fungerar bara det med att jag hjälper till med och då får mannen fixa middagen.
vi involverar också de större barnen till att hjälpa till, de ansvarar för sina egna rum samt deras badrum. De hjälper gärna även till med matlagning.
Våra barn är oftast sams, de kan vara ute lång tid tillsammans och hoppa studsmatta, spela badminton och fotboll mm. små konflikter lägger jag mig inte i, bromsar bara om det börjar spåra ur. På helger åker hela familjen gärna iväg på badhus, lekland, parker osv för att få ett avbrott från hemmet.
kvällsrutiner och sömn är jag hård med, kvällen är enda tiden jag och sambon har för oss själva.
Jag och mannen ser även till att ge varandra den egentiden som var och en är i behov av.
Det finns perioder som är jobbigare såklart och då sänker jag kraven lite här hemma, kan innebära att jag beställer matkassar med lättlagad mat och gör det som är absolut nödvändigt här hemma.
Ett sätt att umgås med andra vuxna är att vi bjuder hem andra på middag, eller hänger på altanen när barnen är ute och leker i trädgården.
Så länge man håller ordning hemma så tar inte de sysslorna så lång tid. Och ser ni till så att ni delar upp allt, så blir det mycket tid över!