Hur hinner/orkar man med allt??
Vi har tre barn varav alla har någon typ av särskilda behov inom NPF. Min lösning har varit att gå ner i tid på jobbet och jobba bara nätter och kvällar. Orkar inte med ett vanligt jobb 8-17 och samtidigt få ihop livet. Min man jobbar dagtid så han är hemma på kvällar/nätter och helger då jag jobbar. Jag jobbar ca 80 % en vanlig månad men i rena timmar blir det ju också mindre då min veckoarbetstid på heltid är 34 timmar. Jag jobbar ca 27 timmar/vecka. Tidigare har min man varit hemma mer än mig med barnen men nu har vi bytts av.
Vi har råd med detta genom att vi har ett ganska billigt boende och har undvikit alla typer av lån och dylikt som det bara går. Försöker hålla konsumtionen låg. Vi har tex äldre elektronik och en äldre bil utan lån. Cyklar mycket istället för att ta bilen. Åker ej utomlands eller andra dyra semestrar. Och andra saker som gör att vi inte behöver ha in så mycket pengar.
Det är verkligen värt det. Är medveten om att min pension blir lidande men för mig finns inte alternativet att jobba heltid.
Vi har heller inte så mycket styrda aktiviteter åt barnen. Max en bokad aktivitet per vecka och barn, för att inte ha den stressen. Nu är våra barn inte så intresserade heller av att ha en massa idrott med träningar osv vilket jag faktiskt är tacksam över.
Så sammantaget är mitt råd att downshifta om man kan. Fråga er vad pengarna går till och om ni måste ha in så mycket? Man kan ju liksom byta pengar mot tid.