Backa i utv på småbarnsavd
Jag arbetar inom förskolan och förstår hur du känner. Allt handlar om ekonomi, dessvärre, och jag har svårt att se hur förskolechefen kan göra någonting alls åt det hela. Troligen har du personal bakom dig, som tycker liksom du, att det här är helt fel (det brukar nämligen vara så, även om de inte kan säga det rakt ut.) Du kan i alla fall förvissa dig om att personalen kommer att göra sitt bästa för att ditt barn ska få en bra utveckling (man brukar anstränga sig lite extra när något barn blir "kvar.") men varken vi på golvet eller ens rektorerna kan göra någonting åt det hela. (tro mig, vi försöker, även biträdande rektorerna i vissa fall.)
Ibland kan man få in ett överskrivet barn, bara för att en vårdnadshavare gnäller för mycket, men det brukar inte betyda bättre undervisning för barnet som sådant. Om jag ska vara helt ärlig, så är det bästa att få ett enda barn sent in på en storabarnsavdelning, för då har personalen släppt stressen över de andra fem som blev samtidigt inskolade och kan fokusera bättre på det barn som kom ensam. Det är trots allt väldigt stor skillnad på en små- och storabarnsavdelning.
Om du har frågor kring det här, så svarar jag gärna.