• Sucken

När man plötsligt fick långt till bb..

Hej! Igår fick jag reda på från allehanda att Öviks BB kommer hålla stängt större delen av sommaren och jag är beräknad i augusti. Jag som har under 10 minuter till sjukhuset i vanliga fall fick nu 2 timmar till Sundsvalls BB. Kändes som en rejäl käftsmäll då min barnmorska tidigare sa att det senaste hon hört var att förlossningen inte skulle stänga. Jag var inte alls mentalt beredd på det och fick världens ångestattack och grät hysteriskt i två timmar innan jag lyckades lugna ner mig. Jag vet att många har långt till närmsta bb, men dom flesta är nog i så fall mentalt beredd på det och det var inte jag. Jag har iaf lugnat ner mig nu och känner att jag behöver förbereda mig på bra sätt för att det ska kännas okej när jag väl börjar närma mig bf. Det här är mitt första barn så har aldrig varit med om en förlossning tidigare. Jag har ingen aning om hur det känns och när man bör åka in. För jag vill inte bli hemskickad om jag är för tidig och jag vill inte föda efter E4an om jag är för sen. När tar man beslut om att åka in? Och hur ska jag bäst förbereda mig mentalt? 

• Svar på tråden När man plötsligt fick långt till bb..
  • xnfsm

Fy, lider med dig. Det ska inte behöva vara såhär. Rådgör med BB och förklara läget, att du har långt in. Fråga dem när du bör åka in men gå också på din egen känsla. Om du känner att du inte klarar att vara hemma längre - åk in.

Mental förberedelse kan se olika ut. Jag har lyssnat på en ljudbok som jag varmt kan rekommendera, den heter Föda. Jag har skrivit ett förlossningsbrev och försöker öva på avslappning och andning. Om några veckor kommer jag förbereda mer praktiskt - tvätta babykläderna, packa BB-väska och sånt. 

vilken vecka är du i? Lycka till <3

• Frökenfjälltopp

Hellre åka in för tidigt än vänta tänker jag. Vi har 12 mil till BB. Första förlossningen var på sommaren. Då åkte vi in för vattnet gick plötsligt. Stannade sedan kvar på patienthotellet när förlossningen inte kom igång än. Andra gången var nu i februari. Oroade mig för snöstorm, avstängda vägar och iskyla. Blev istället väldigt milt när det närmade sig. Ishalka på vägarna. Det gick att åka skridskor. Vem hade trott det i norra norrland i mitten av februari. När värkarna drog igång ringde jag förlossningen. De var väldigt förstående med avståndet och att det ökar på oron. De tyckte vi kunde komma in. (Hade redan gått över tiden 5 dagar). Återigen fick vi bo på patienthotellet i väntan på att det skulle dra igång ordentligt. Första gången fick vi välja att stanna kvar på BB orten eller åka hem och vänta, men denna gång var det inte ens prat om att åka hem. 

Mitt råd till dig är att åka tidigt och inte vara hemma och vänta på att värkarna ska tillta. Det tror jag bara ökar på oron. Lugna dig med att det är sommarväglag och vägarna mellan Övik och Sundsvall är rätt ok vad jag minns. Det är klart ett extra orosmoment med avståndet men för de flesta går förlossningen inte så fort att man måste föda längs vägen. Se också till att ni packar BB väskan i tid med lite mer än ni tror er behöva hellre än för lite då ni inte kan åka hem och hämta grejer. Är ni där lite tidigt så roa er med att gå och äta något gott eller besöka någon butik i väntan på starkare värkar eller hur nu ert förlopp kommer se ut. Det fick vi göra båda gångerna. 

• Themis

Åk tidigt och gör en bokning på hotell i närheten som ni kan boka av efter hand om den inte behövs? Kanske du får bo över en natt då men vad gör väl det?

Som förstföderska går man oftast över tiden.

Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Sucken
    xnfsm: Min barnmorska tyckte att man kunde vänta tills man har 3 värkar per 10 minuter. Jag tycker spontant att det låter mycket, men det kanske inte är det? Jag förstår ju att för många förstföderskor tar det långt tid innan ungen är ute, men för vissa kan det ju gå väldigt fort för. Så vet faktiskt inte riktigt hur jag ska tänka. Tack för tipset om boken. Ska se till att lyssna på den i sommar. 😊 Jag är i v.28, så är länge kvar. Men måste börja förbereda mer nu. Vi har inte gjort någonting än så länge. Köpt några klädesplagg men inget mer. 😅

frökenfjälltopp: Ja, Sundsvall verkar ha ett patienthotell, så lär förmodligen utnyttja det. Jag vill verkligen inte bli hemskickad, så hoppas dom tar en på allvar när man kommer in. Vägen mellan Övik och Sundsvall är bra, så jag hoppas att trafiken kommer flyta på bra också. 😊 Barnmorskan nämnde någonting om att om man behöver ambulans så kommer det kanske ordnas så att det finns en barnmorska med i ambulansen, så det känns lite tryggare om det skulle hända. 

Themis: Ja, jag måste gå över i princip två veckor för att slippa åka till Sundsvall och det vet jag inte heller om jag vill göra. Antingen det eller föda 2 veckor för tidigt. Hamnade verkligen mitt emellan stängningarna. 😅
  • Erkki

Är det inte närmare till Umeå? 10 mil och cirka en timmes körväg. 

• Sucken
    Erkki skrev 2023-05-18 22:38:46 följande:

Är det inte närmare till Umeå? 10 mil och cirka en timmes körväg. 

Jo, men det tillhör inte Västernorrlands län, så dom vill helst inte att vi ska åka dit. Samt att Umeå har inte tillgång till våra journaler. Annars hade Umeå varit bästa alternativet. 😊
Svar på tråden När man plötsligt fick långt till bb..