Inlägg från: linani |Visa alla inlägg
  • linani

Bryta med faster?

Angeldevilbabyxoxo83 skrev 2023-05-18 10:59:32 följande:

I slutändan är frågan just den- är det bättre för min son att ha en ängslig mamma, som tar ut sin ängslan över honom iblan, för terapi kan inte förändra vad jag känner, och att han har släkt i sitt lic som älskar honom. Eller är det bättre att han har en frisk och glad mamma och endast kompisar. Släkten får han träffa då han blir större om han vill såklart. 

Det är en ganska självisk argumentation att tänka att det bästa för din son är att du är glad. Det viktigaste för din son är inte att DU är glad, det viktigaste är att HAN är glad. Så om han blir glad av att umgås med sin faster så bör du inte bryta med henne och förvägra honom den kontakten.

Fortsätt att jobba med din ångest istället. Låt inte din ångest stå i vägen för ditt barns sociala relationer.
  • linani
    Angeldevilbabyxoxo83 skrev 2023-05-18 11:58:16 följande:
    fast barn är ju glada för all uppmärksamhet? betyder inte att det ör sunt att släppa in alla slags relationer i ens liv bara för att ens barn tycker det är ?roligt?. jag hade människor i mitt liv som barn som min mamma fick ångest av. jon tog ut det över mig. och nu som vuxen lnskar hag att hon hade klippt bandet. 
    hur Jobbbar mn på sin ångest egentligen? förtränger sen menar du? för som jag förstått ska man inse källan till den och stå upp för son gränser. det är iaf vad Paykologen sagt.
    Jag har inte skrivit att du ska släppa in alla slags relationer. Jag har skrivit att du ska titta på din son vad han blir glad och mår bra av. Och att det ska styra dina beslut, inte vad du själv blir glad av. 

Man kan bearbeta ångest på många sätt. Att fly från det som skrämmer är aldrig en bra metod. Man kan öva på att hitta alternativa reaktioner, stanna kvar i det obehagliga, påverka sina tankemönster, etc etc.

Återskapa inte din mammas ångestmönster på den egna relationen du har med din son.
Svar på tråden Bryta med faster?