Hur hantera otrevliga kunder?
Står i butik och blir svarslös ibland, vad blir bäst?
=
Gå i klinch
Skämta bort
Hålla flabben
Står i butik och blir svarslös ibland, vad blir bäst?
=
Gå i klinch
Skämta bort
Hålla flabben
Bara vara trevlig tillbaka eller om det går väldigt långt med otrevligheten från kunden - säga ifrån och be dem gå.
Du ler, hanterar kundens problem, ber om ursäkt (om det behövs) och önskar en fortsatt trevlig dag.
Gå i klinch? Fullständig idioti, en personal som käftar med kunderna borde bli uppsagd på stående fot.
Skämta bort? Aldrig. Man ska visa respekt för kundens situation.
Hålla flabben? Nej, att stå som en mussla funkar inte för då blir kunden antagligen mer irriterad.
Du kanske inte ska jobba inom service/butik...?
När någon är otrevlig brukar jag bli överdrivet trevlig istället. Är de riktigt otrevliga så blir jag lite goddag yxskaft och låtsas inte om att de beter sig som ett arsle utan jag medvetet feltolkar det de säger till något trevligt.
Jag tror de mår sämst av det bemötandet eftersom den typen av människor vill bråka och få ur sig sin aggression på servicepersonal. Jag tänker inte vara någons slasktratt så jag vägrar spela med när ett surkart gnäller utan rimlig anledning
När någon är otrevlig brukar jag bli överdrivet trevlig istället. Är de riktigt otrevliga så blir jag lite goddag yxskaft och låtsas inte om att de beter sig som ett arsle utan jag medvetet feltolkar det de säger till något trevligt.
Jag tror de mår sämst av det bemötandet eftersom den typen av människor vill bråka och få ur sig sin aggression på servicepersonal. Jag tänker inte vara någons slasktratt så jag vägrar spela med när ett surkart gnäller utan rimlig anledning
Bara vara trevlig. Inte nödvändigt att kunden har rätt eller blint göra som hen vill, men kill them with kindness.
Genom att vara professionell med din inställning bör du inte jobba med kunder överhuvudtaget. Att kunden är arg är inget personligt utan irritation över situationen som har uppstått ditt jobb är att försöka lösa det. Sen kan man inte alltid göra något det är inte de i kassan som satt priserna exempelvis men man kan ändå sympatisera med kunden.
Det beror på, kan man vara på gränsen till passivt aggresiv så att man gör att idiotkunden mår sämre utan att man uppenbart "gjort något" så är ju det det bästa. Vissa kunder beter sig så illa att de borde ha en lavett och utskällning, men sånt får man ju tyvärr inte göra då idiotfolk har fått för sig att kunden alltid har rätt.
Bästa vore ju att ha sin egna butik där man enbart accepterar att serva människor som kan bete sig.
Enkelt och Citronella blandar ihop missnöjda kunder med otrevliga. Det är faktiskt inte samma sak.
Det är en sak att låta lite irriterad på rösten om det blivit fel men
det är inte ok att vara otrevlig. Det är framför allt inte ok mot någon som är i underläge vilket många är som arbetar med service. Det är vanligt med otrygga anställningar och dåliga chefer i den branschen tyvärr.
Det är alltid vidrigt att utnyttja sin ställning och avreagera sig på någon i underläge. Jag tycker det är en märklig människosyn som visar på det ruttna i samhället när folk hävdar, kunden har alltid rätt
Enkelt och Citronella blandar ihop missnöjda kunder med otrevliga. Det är faktiskt inte samma sak.
det är inte ok att vara otrevlig. Det är framför allt inte ok mot någon som är i underläge vilket många är som arbetar med service. Det är vanligt med otrygga anställningar och dåliga chefer i den branschen tyvärr.
Det är alltid vidrigt att utnyttja sin ställning och avreagera sig på någon i underläge. Jag tycker det är en märklig människosyn som visar på det ruttna i samhället när folk hävdar, kunden har alltid rätt
Arbetat inom service (dock ej butik) hela mitt arbetsliv och det enda som fungerar när folk är otrevliga är att vara överdrivet trevlig tillbaks. Sen på rasten går man in på toaletten och vrålar av sig lite för att bli av med frustrationen.
Att käfta emot, skämta eller bli tyst är bara dumt. Trevlig och neutral. I mitt fall har de otrevliga kunderna varit i telefon men det är liksom ingen skillnad. En fd kollega till mig (för oceaner av tid sedan) fick gå en utbildning i konsten att hantera en otrevlig och/eller missnöjd kund då hon skulle sitta och svara i kundtjänsten vid införandet av trängselskatten i Stockholm. Det som gäller är att hålla sig trevlig och neutral, att inte säga något som helst som får kunden att tro att du håller med dem. Det är svårare än man tror men något jag tagit till mig när jag haft den typen av roller. Alla dessa småljud och hummanden man kan göra, "jag förstår" etc är alla ett tecken mottagaren tar som att du håller med dem.
Även om kunden är otrevlig så är det inget personligt (eller enormt sällsynt att det är personligt). Du är bara representanten för det kunden är irriterad och förbannad på.
Blir kunden däremot hotfull så får du be en kollega om hjälp, antingen för stöttning eller för att tillkalla chefen.
Arbetat inom service (dock ej butik) hela mitt arbetsliv och det enda som fungerar när folk är otrevliga är att vara överdrivet trevlig tillbaks. Sen på rasten går man in på toaletten och vrålar av sig lite för att bli av med frustrationen.
Att käfta emot, skämta eller bli tyst är bara dumt. Trevlig och neutral. I mitt fall har de otrevliga kunderna varit i telefon men det är liksom ingen skillnad. En fd kollega till mig (för oceaner av tid sedan) fick gå en utbildning i konsten att hantera en otrevlig och/eller missnöjd kund då hon skulle sitta och svara i kundtjänsten vid införandet av trängselskatten i Stockholm. Det som gäller är att hålla sig trevlig och neutral, att inte säga något som helst som får kunden att tro att du håller med dem. Det är svårare än man tror men något jag tagit till mig när jag haft den typen av roller. Alla dessa småljud och hummanden man kan göra, "jag förstår" etc är alla ett tecken mottagaren tar som att du håller med dem.
Även om kunden är otrevlig så är det inget personligt (eller enormt sällsynt att det är personligt). Du är bara representanten för det kunden är irriterad och förbannad på.
Blir kunden däremot hotfull så får du be en kollega om hjälp, antingen för stöttning eller för att tillkalla chefen.
Beror det inte ganska mycket på varför kunden är otrevlig. Som någon var inne på är det skillnad på klagomål och otrevligheter.
Om någon klagar över något, och de bemöts som att de bara var otrevliga, så blir det inte så bra för någon inblandad.
Och om någon beter sig otrevligt, men blir behandlade som att de kom med ett seriöst klagomål, så blir ju det fel med.
Jag har jobbat många år inom handel, ska inledas med. Överallt blir man matad med "kunden har alltid rätt!", "le och var trevlig!" och allt ni vet.
Jag jobbade i en butik som inte kursade, men avvecklades. Min chef sa då rent ut "Du behöver inte vara trevlig om du blir illa bemött, skitsamma liksom!". (Jag säger inte att detta är rätt på något sätt, men en erfarenhet!). Vi började bita ifrån.
"Ska ni lägga ner????", Näe, vi bara tycker det är skitsnyggt att inreda butiken innan och utan med stora röda skyltar med "BUTIKEN UPPHÖR!! ALLT SKA BORT!!!!".
"Men varför ska ni lägga ner?? Jaa jag för min del handlar ju oftast på *Willys* då det är närmare, men ni har ju alltid funnits här!". Jaa, eftersom du och så många andra oftast handlar på *Willys* så blir det tyvärr så att vi inte får in några pengar och måste lägga ner!
Vi satte en viss procent i rabatt på allt i butiken, vilket klagades friskt på. Förklarade medvetet på en 3-årings nivå att vi fortfarande har fakturor att betala så vi kan inte gärna ge bort prylarna, och blir de inte sålda så säljer vi till andra butiker eller föreningar istället!
Vi satte hårt mot hårt. Var självklart aldrig otrevliga eller tjuriga som grundinställning, men vi bemötte kunderna på deras nivå! Dumma frågor fick helt enkelt dumma svar! Snäsigt uppträdande fick snäs tillbaka.
Och vet ni.... Det funkade!! Folk blev genast mycket trevligare i tonen! Det var som att vi blottade att vi också är människor med 20 olika humör! Inga skyltdockor som bara log. Kom inte här och kom, liksom. Bete sig eller dra!! Inte "Jag är mer värd än dig för din butik hänger på att jag handlar och då kan jag bete mig som jag vill!"
Som sagt inget jag rekommenderar, bara en reflektion och lite beteendevetenskap! 😊