• molly50

Dragqueens som intar bibliotek ja eller nej

Anonym (Nope) skrev 2023-05-21 08:10:29 följande:
    Dragshow är underhållning. Drag Queens uppträder på dragshows. De är artister och när de är i drag så är de i karaktär. Det är inte så att de går ner till konsum i sin utstyrsel. Burlesque tillhör samma underhållningsgenre fast med kvinnor, Tycker du att det är "viktigt" och mångfaldsbejakande att låta dessa kvinnor läsa sagor för barn?

På vilket sätt bidrar det till trångsynthet att undanhålla drag från barn?

Men nu är det väl inte fråga om underhållning som i en dragshow.
    Utan det är en man i kvinnokläder som läser sagor för barn.
    På vilket sätt skulle det påverka barnen negativt?
    Barn brukar tycka det är roligt med personer som klär ut sig och det är förmodligen också det de ser.
    De här barnen är nog för små för att ens förstå vad en dragqueen är.
    Om de har andra tankar om det så kommer det förmodligen inte ifrån barnen själva.
  • molly50
    Anonym (Liu) skrev 2023-05-21 14:13:58 följande:
    Det är ett sexuakiserat innehåll som kan vara  olämpligt för barn. Jag litar inte på någon som känner sig bekväm i att vara sexig framför barn. Luktar dåligt omdöme lång väg och har som sagt inte förtroende för att en sådan person väljer en bra bok.
    På vilket sätt är det sexualiserat?
    De läser en saga! De pratar inte om sexuella läggningar eller något sådant 
    Har du samma åsikt om att låta barn gå på teater? Där är de ju också utklädda.
    Kan t om vara män i kvinnokläder.
    Tycker du det är lika hemskt?
  • molly50
    Anonym (Elina) skrev 2023-05-21 21:30:05 följande:

Varför kallar man det för drag då om det inte är som en drag show? Och varför använder de sina drag artist-namn? Är inte det lite cyniskt att ha drag queens läsa för barn när barnen inte förstår vad det är?
    Det är inte män i kjol jag vänder mig emot utan att man introducerar barn till vuxenunderhållning.

En dragshow är ju en show där dragqueens uppträder inför publik.
    En man i kvinnokläder som läser sagor för barn kan inte jämföras med en dragshow då det inte är fråga om vuxenunderhållning utan just en sagostund.
  • molly50
    Anonym (Nope) skrev 2023-05-22 08:15:33 följande:

Hur definierar du saga? 

Teater? Du menar att alla pjäser är likadana eftersom det är teater? 

Så Klas klättermus och Lång dags färd mot natt är båda lämpliga för barn?

En saga definierar jag som en sagobok. T ex Pippi,Bamse och andra barnsagor.
    Definierar du en saga på något annat sätt?

Nej,självklart inte. Jag skrev att det KAN förekomma män i kvinnokläder även i en teaterpjäs.
    Tycker du det är lika illa som när en dragqueen läser ur en sagobok för barn?

Har jag påstått det? Och hur vet du att det är sådana böcker de läser för barnen?
    För övrigt så är väl Klas Klättermus en saga för barn,så vitt jag vet. 
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2023-05-22 09:08:38 följande:
    drag är normalt sexualiserad underhållning (märks på de barnvänliga artistnamnen man sket i att byta) och det är ofta feminina överdrivet så det är humor i det också.
    Finns det öht kvinnor som klär sej liknande förutom i skämt porr?
    Ja,men när de läser sagor för barn så är det inte vuxenunderhällning.
    Det tror jag att du förstår.

Helt ärligt så har jag ingen aning om ifall det finns kvinnor som klär sig så.
    Men hade du tyckt det var lika illa om det var en kvinna i manskläder som läste sagor för barnen?
  • molly50
    Anonym (Nope) skrev 2023-05-22 09:22:13 följande:
    Min kritik grundar sig i att de är aktivister.
    Sagorna de läser är normkritiska, dvs inte sagor.
    Jag vill inte att aktivister skall få påverka våra barn vare sig det är Jehovas, MUF, ung vänster, flat earth society eller Genus människor.
    Om män dyker upp, utklädda till Bamse och läser sagan om Adde H som har en Kamp med den slutliga lösningen så är jag emot det.
    Försvaret kommer bli:
    -Varför tycker du illa om Bamse?
    -Det är ju bara en saga!
    Men hur vet du att det är normkritiska böcker de läser för barnen?
    Har du varit med på en sådan sagostund själv?
    Om inte så hur kan du veta det?

Jag håller med dig om att man inte ska påverka barn när det gäller religion,politik osv.
    Men här handlar det ju om att lära barnen att det är helt ok att vara den man är.
    Inget annat.
    Det är inte frågan om att indoktrinera barnen till att bli dragqueens eller homosexuella.
  • molly50
    Anonym (Nope) skrev 2023-05-22 15:25:45 följande:
    Se ovan när det gäller böckerna, se även programförklaringen.
    Jag kan googla det, det kan du också innan du börjar dumförklara.
    molly50 skrev 2023-05-22 13:48:06 följande:
    En saga definierar jag som en sagobok. T ex Pippi,Bamse och andra barnsagor.
    Definierar du en saga på något annat sätt?

Nej,självklart inte. Jag skrev att det KAN förekomma män i kvinnokläder även i en teaterpjäs.
    Tycker du det är lika illa som när en dragqueen läser ur en sagobok för barn?

Har jag påstått det? Och hur vet du att det är sådana böcker de läser för barnen?
    För övrigt så är väl Klas Klättermus en saga för barn,så vitt jag vet. 

Både Klas och Lång dags färd är båda teaterpjäser men den ena är mycket riktigt för barn, den andra inte särskilt lämplig. Du undrade om teater var så farligt...

Vad ni tycks ha så förtvivlat svårt att förstå är att jag och många andra vänder oss mot aktivismen riktad mot barn.

I mitt fall kan mycket väl "Tant-farbröder" läsa vanliga sagor, det har jag inget emot, det är transaktivismen, hela konceptet.

Man brukar säg att vägen till helvetet är kantat av goda intentioner. Goda avsikter leder till ofattbara tragedier. 

Transaktivismen nu är väldigt otäck. Se Tavistock i England.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11101661/Tavistock-transgender-clinic-facing-mass-legal-action-1-000-families.html

I USA säger visselblåsare att om ett barn känner som i fel kropp, tar det tre månader tills barnet är satt på pubertetshämmande preparat som gör dem sterila.

Detta är alltså gjort med de bästa intentioner av "goda människor".

Jag försöker inte dumförklara. Jag förösker uppriktigt förstå hur du tänker.

Ja,men det finns väl andra teaterföreställningar som är lämpliga för barn.
    Varför dra upp sådana som inte är det?

Men variifrån har du fått att det är aktivism? Du har inte svarat på den frågan.
    Att de kanske läser böcker som "Konrads snippa" eller "Linus,en pojke med klänning" gör det ju inte til aktivism.
    Hade du tyckt att det var lika illa om en heteroperson hade läst dessa böcker för barnen?
    I så fall är det ju inte dragartisterna du ska klaga på utan på böckerna i sig. 
  • molly50
    Anonym (Nope) skrev 2023-05-22 15:25:45 följande:

I USA säger visselblåsare att om ett barn känner som i fel kropp, tar det tre månader tills barnet är satt på pubertetshämmande preparat som gör dem sterila.

Detta är alltså gjort med de bästa intentioner av "goda människor".

Om detta är sant så är det ju bara sorgligt. 
  • molly50
    Anonym (Självklart) skrev 2023-05-22 16:35:30 följande:
    Exakt, varför?

Varför ska man köra ner drag queens i halsen på barn öht?

Vad var syftet med det?
    Vad är syftet med att låta barn läsa böcker om  "Konrads snippa" eller "Linus, en pojke med klänning"?

Du tror inte att syftet med det är att normalisera det? 
    Vad brukar man kalla när man försöker påverka barns sätt att tänka åt det håll man själv vill?... brukar inte det kallas för indoktrinering?
    Det handlar inte om att föröska köra ner dragqueens i halsen på barnen utan om att lära barnen att det är ok att vara den man är.
    Jag kan faktiskt inte se problemet med det. 
    Jag ställde denna frågan till en annan skribent,men jag frågar även dig.
    Hade du tyckt att det hade varit lika illa om en heteroperson hade läst dessa böcker för barnen?
    Om inte så är det ju inte dragartisterna som är problemet utan böckerna i sig. 
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2023-05-22 16:40:55 följande:
    Jag har väldigt svårt att förstå på vilket sätt det är mer hbtq inkluderande än lesbiska strippor och jag stör mej på att man strösslar pengar på korkat ideologiskt godhetsignalerande.
    hbtq flummet är ideologiskt och inget som egentligen representerar bokstäverna, det är lite som drag queens, de representerar bara underhållning.

Jag skriver strippor för att det är lika långsökt

Har inte läst någon normkreativ saga så jag vet inte om/hur mycket normkritisk skrivna de är, det är i sej inget konstigt att byta ut pippi mot en pojke men är det ideologiskt blir det bara förvirrande.

"Men hade du tyckt det var lika illa om det var en kvinna i manskläder som läste sagor för barnen?"

Hade man lurat i barnen att drag king är en alternativ hbtq livstil hade jag undrat varför de ljuger och varför en drag king ska ha 8k/timme för något som aldrig varit för barn.
    Det är väl ingen som har påstått att det ska vara inkluderande,utan bara att det handlar om att det är ok att vara den man är.

Det är väl ingen som har lurat i barnen någonting.
    Barnen ser en utklädd person. De är för små för att förstå vad en dragqueen är.
    Om barnen har andra tankar om det så är det inte något som kommer från barnen själva. 
Svar på tråden Dragqueens som intar bibliotek ja eller nej