Smärtan i axeln är förmodligen....
Impingement syndrom!
Jag skrev en tråd här i forumet för några veckor sedan. Trots många läkarbesök och undersökningar hittade de inget fel, men jag hade fått en tid till sjukgymnast. Någon/några bad mig att komma tillbaka till tråden och meddela om jag fick något svar och så. Tyvärr hittar jag inte den tråden så jag hoppas att de som engagerade sig ser denna.
Jag har nu varit hos sjukgymnast, som tyckte att det var konstigt att det inte syns något på ultraljud eller röntgen eller något, men efter några enkla övningar för "diagnos" föreslog övningar som används för at få bukt med impingement syndrom. Tre väldigt enkla övningar att göra några gånger om dagen, med eller utan hantlar.
Övning 0.5: Om man har något att hänga ifrån och axeln och armen klarar av det kan man börja med att göra det i ca 10 sekunder. Det är ok att stödja sig i golvet med benen.
Övning 1: Börja med att ha armarna hängade lösa längs sidorna, eller håll i lätta hantlar., med handflatorna pekande mot låren så att säga. Lyft armarna i en båge åt sidan ut från kroppen hela vägen upp över öronen tills knogarna möts. Du ska alltså inte vända på händerna så fingrarna möts. Tillbaka till utgångsläget i en lika kontrollerad båge.
Övning 2: I utgångsläget, vrid händerna så handflatan pekar bakåt. Lyft nu armarna framåt-uppåt, upp över huvudet i en båge. Sen ner igen under kontrollerade formaer.
Övning 3: I utgångsläget, vänd händerna så handflatorna pekar framåt. För sedan händerna bakåt och luta dig lätt framåt. Verkligen inte mer än några centimeter egentligen, du ska inte böja dig fram. Och tillbaka.
Gör alla tre övningarna 10 gånger i följd, 3-4 gånger om dagen, och gör alla övningarna tillsammans. Det kommer kännas men det ska inte göra jätteont. Det är ok om man måste jobba sig upp till en hel rörelse och hela 10 gånger på rad, men försök ändå. Utan hantlar eller med jättelätta kan man göra varje dag men med hantlar över 1 kg inte mer än 3-4 gånger i veckan.
Första dagen jag gjorde detta orkade jag inte göra hela övning 1. Det gjorde för ont efter 3-4 gånger. Övning 2 blev 5 gånger, övning 3 gick bra. Dag 2 gick bättre och dag 3 orkade axeln igenom hela setet. Det har gått lite över en vecka och axeln har slutat protestera hejvilt mot vissa rörelser och ställningar som gjorde helvetesont förut. Det kan fortfarande göra ont och är lite stelt men inte så galet mycket som förut. Jag ska kämpa på med dessa övningar och kanske lägga till lätta hantlar, jag kör just nu utan, under sommaren och har återbesök hos sjukgymnasten i augusti. Det hade blivit tidigare om det inte hade varit mitt i semestern, haha.
Också en lätt varning så ni som vill och behöver testa är förvarnade; Det knäpper ibland fasligt i båda mina axlar när jag gör övningarna. Sjukgymnasten sa att det inte är någon fara, särskilt som jag knäpper ganska mycket rent allmänt.
Ha det gott!