• Anonym (Undrande)

Har hon rätt eller fel?

Min son har assistenter dygnet runt och är under 18 år. Bor själv. Är psykisk sjuk. Ligger nu på sjukhuset utan assistenter. Vi föräldrar har jobb att sköta. Till sjukhuset hamnade han akut. Assistenternas chef tycker att vården ska ta hand om honom när han är där. Hur är det egentligen? Några som har erfarenhet av detta. Ska assistenterna vara med på sjukhuset eller inte? 

• Svar på tråden Har hon rätt eller fel?
  • Anonym (P-ass.)

Vi körde samma schema när brukaren var inlagd. Fick reseersättning. En säng ställdes in på rummet. Sjukhuset hade inte möjlighet att sköta brukaren och förstod ändå inte brukaren eller visste något om personen. Första ggn tvekade arbetsgivaren (kommunen) men insåg det orimliga i att lämna brukaren på sjukhuset så vi fick lön. Det var första ggn en situation som denna dök upp. 
    Sjukhuspersonalen var så tacksamma att en av oss assistenter alltid var där. Det  skulle aldrig funkat annars. 
    Men, situationen är inte riktigt jämförbar med er.  Ni är ju föräldrar och personen under 18. Varför är inte någon av er där? 
    Om det vore ett barn utan assistenter, skulle ni inte vara med på sjukhuset då? 

• Tom Araya
    Anonym (Undrande) skrev 2023-05-19 01:55:51 följande:
    Har hon rätt eller fel?

Min son har assistenter dygnet runt och är under 18 år. Bor själv. Är psykisk sjuk. Ligger nu på sjukhuset utan assistenter. Vi föräldrar har jobb att sköta. Till sjukhuset hamnade han akut. Assistenternas chef tycker att vården ska ta hand om honom när han är där. Hur är det egentligen? Några som har erfarenhet av detta. Ska assistenterna vara med på sjukhuset eller inte? 

Tala med sjukhuset om din sons behov, så får sjukhuset avgöra vad som är möjligt och inte för dem. Ta med det till kommunen om deras hjälp behövs.
  • Anonym (Vera)

Jag har stor förståelse för er situation, jag har vuxit upp med syskon med assistenter. Nu var jag yngre då och inte helt insatt i det faktiska regelverket. Men jag vet att mina föräldrar kämpade för att ha kvar assistansen även när mitt syskon hamnade på sjukhus i perioder. Det handlade dels om behovet hos mitt syskon men också att assistansen i någon mån skulle göra det som föräldrarna inte kunde. 
    Alltså i hemmet så hade man ju bedömt att mina föräldrar inte räckte till, de hade inte helt rätt kompetens och behövde också sköta sina jobb. Därför hade mitt syskon assistenter.
    Och det behovet förändrades inte för att hen hamnade på sjukhus. Inte så att assistansen tog över föräldraansvaret och mina föräldrar var självklart också med på sjukhus MÅNGA gånger. Men ibland krockade det, mina föräldrar behövde vara ifrån osv. Och assistenterna kunde behoven bäst, vården var så många olika människor hela tiden och nya varje dag. 

Det var också så att assistenterna var avlönade av kommunen så om de inte var med mitt syskon hade de liksom inget att göra?

Jag vet inte mer än så, jag ska läsa till socionom till hösten planerar jag och då hoppas jag få lära mig mer. 

• Anonym (Ew)

Hej,

Inte riktigt samma kanske. Men för personer boende på gruppbostad uppstår den här situationen ibland. När en person blir inlagd på sjukhus så ska regionen stå för all vård, vilket ibland är omöjligt eftersom personerna har så individuella behov eller behöver mkt tillsyn. 

Vi har då frågar sjukhuset om de vill ha hjälp av vår personal, och om de velat det har vi då fått betalt från sjukhuset för personalens lön. Oftast är det överläkaren som kan fatta beslut om detta. 

• Anonym (M)

Pluggar till ssk och några patienter som jag träffade när jag hade praktik hade med sig assistenter. Vet att min mamma var med på sjukhus när hon jobbade som personlig assitent åt en kvinna med MS också. Men kan tyvärr inte så mycket om reglerna , vet bara att det verkar vara vanligt att de är med. 

• Anonym (Undrande)

På psyk har de ringt och frågat efter min sons assistenter då de ska vara med och stötta. Grovjobbet gör personalen på avdelningen. Assistenternas chef tycker inte att hennes personal har den kompetens som behövs för att vara där. Men de ska bara vara där och stötta och inte göra något annat. 

• Rockärbäst

Ja, assistenterna ska vara med!

• Anonym (F)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-05-19 14:26:05 följande:

På psyk har de ringt och frågat efter min sons assistenter då de ska vara med och stötta. Grovjobbet gör personalen på avdelningen. Assistenternas chef tycker inte att hennes personal har den kompetens som behövs för att vara där. Men de ska bara vara där och stötta och inte göra något annat. 

Vadå, de har inte kompetens att sköta det jobb de annars gör i hemmet....? Be någon i chefsposition på sjukhuset ringa och prata med den där personen.
  • EpicF

Ja, jag ser det som självklart art assistenterna eller iallfall en assistent ska vara med. Dock vet jag art kommunen eller assistentbolaget ofta lotsäger sig detta och menar att vårdpersonalen ska ta all omhändertagande. 

• Anonym (F)

Om din son hade varit sjuk hemma, hade assistenterna saknat kompetens då också? Eller hade chefen låtit dem jobba då? En del människor begriper då ingenting.

Det är ju inte som att de ska sätta dropp eller liknande!

• Anonym (Marie)

Varför bor han själv om han inte är myndig? När man ligger på sjukhus behövs generellt sätt mindre assistans man ligger mycket i sängen och behöver inte laga mat, städa och andra vardagssysslor. 

• EpicF
    Anonym (Marie) skrev 2023-05-19 18:58:42 följande:

Varför bor han själv om han inte är myndig? När man ligger på sjukhus behövs generellt sätt mindre assistans man ligger mycket i sängen och behöver inte laga mat, städa och andra vardagssysslor. 

Antagligen för att ham bor på ett boende med assistenter dygnet runt. 

Nej, man behöver inte lika mycket assistenter men att ha en assistent som kan stötta är normalt. 
  • Anonym (Marie)
    EpicF skrev 2023-05-19 19:18:49 följande:
    Antagligen för att ham bor på ett boende med assistenter dygnet runt. 

Nej, man behöver inte lika mycket assistenter men att ha en assistent som kan stötta är normalt. 
    Det står att han bor ensam dvs inte på ett boende. 
  • Anonym (Hm)

Låter konstigt att assistenterna inte alls ska vara med om ni ska det istället. Har själv bara jobbat kort som assistent och en gång fick jag jobba ett kort pass vid mat, sovtid på sjukhus när hen var inlagd kort.  Har för mig att mycket sköttes av vårdpersonal annars. Men ingen i familjen behövde hoppa in det var vårdpersonalen där och resten assistenterna.. jag hade verkligen kollat upp. 

• FrökenCarlsson

Din son har ju ett beslut om assistans (där det står behov och antal timmar osv), där står det också om han har rätt till assistans vid sjukhusvistelse. 

Hittar ni inget i beslutet kan ni kontakta FK/kommunen (vem som fattat beslutet) och fråga dem. Det är liksom inget varken chefen på assistansbolaget eller sjukhuset kan bestämma. 

Sjukhuset o dess personal ska oftast tillgodose patientens behov, assisten får man om man behöver ingående kunskaper om patienten, oftast om det inte finns någon kommunikation. 

/Jobbat med detta i 11 år så vet vad jag pratar om! :)

• EpicF

Anonym (Marie) Eller ensam som i inte hemma hos sina föräldrar. Är inte ovanligt art barn med funktionsnedsättning bor på boende med assistenter istället för hemma. 

• Anonym (Yes)

Har jobbat både som personlig assistent och på gruppboende och alla gånger en brukare hamnat på sjukhus har vi som personal varit med.

Svar på tråden Har hon rätt eller fel?