• Anonym (Trött)

Hur lever man med den deprimerad person?

Min man är deprimerad. Känns som han testat varenda tablett mot det men ingenting hjälper. 
    Jag vet ärligt talat in hur man stöttar eller lever med en person som är deprimerad. 
    Han ligger typ i sängen varenda ledig tid å tittar på sin platta/telefon. 
    Som nu tex när det varit fint väder hela ledigheten så han han tillbringat i stort sett hela sin lediga tid i sängen eller soffan. 
    Han är i stort sett aldrig glad eller skrattar eller något.
    Vi har hus å barn som måste skötas men det händer inget där heller. 

Hur gör man? Jag vet inte längre men det här är ju ohållbart. 

• Svar på tråden Hur lever man med den deprimerad person?
  • Fjäril kär

Medicinering kräver minst 8 veckor innan man märker nån skillnad och då kan det sen också krävas justering av dosen till högre/lägre dos. Har han verkligen gjort det?  Följer läkarna upp honom?

Medicin är bara ett hjälpmedel för att inte ramla ner i det mörka hålet av ångest. Du blir inte automatiskt glad och full av ork på medicin men du får hjälp med att få en dräglig tillvaro och slipper tankar på självmord och självskada.

Det är också viktigt att faktiskt TA sin medicin regelbundet. Att slarva kan ge hemska sjukdomskänslor och ännu värre ångest. 

Biverkningar förekommer också och dom får man ta. Man kan må skit första tiden men det stabiliserar sig och kanske bara nån enstaka biverkning återstår. 

Finns det nån diagnos? Nån prognos? Nån plan för rehabilitering och återgång till arbete? Oerhört viktigt för att kunna tillfriskna. 

Medicin bör sen kombineras med samtalsterapi, kurator/psykolog - att faktiskt konkret ta tag i det som fått honom sjuk. Arbetsförmedlingen och försäkringskassan bör vara inkopplad för mer adekvat hjälp. 

Viktigt är också att behålla fasta rutiner hemma. Att lyssna på kroppen och följa en hälsosam dygnsrytm med sömn, mat och aktiviteter i den takt som man orkar med. 

Att bara lalla runt hemma får honom inte frisk. Han måste själv göra jobbet. Även om det tar tid. 

Ja du kan ställa krav på honom men inte på samma sätt som tidigare men att tex kräva att han tar nattning av barn, sitter med och äter middag eller laddar en maskin tvätt. Han bör göra nånting litet varje dag. 

Jag lever själv med asperger och psykisk ohälsa och depression tar enormt lång tid att bli frisk från men det kräver också vilja hos den sjuke och att sjukvården ger rätt stöd och hjälp. 

• Anonym (Steff)

Hur länge har han varit så här?
    Visst ställer man upp och hjälper den man älskar när hen blir sjuk men inte hur länge som hel. Det finns en gräns för hur många år av sitt eget liv det är rimligt att offra för någon annans bästa. 

• Anonym (Trött)

Det är ett par år nu. Jag upplever att det bara blir värre å värre. 

Dock så orkar han jobba men så fort han kommer hem så är det å lägga sig i sängen. Samma sak på helgen. Som idag tex har han legat i säker 8 timmar i sängen med sin platta. 
    Sa till han innan att han skulle gå ut å göra nåt han tyckte var kul innan men då sa han bara att : det är så här att va deprimerad. 
    Tyvärr så orkar jag snart inte mer. Hans mående tar knäcken på mig å jag orkar inte dra runt en familj å hus med allt vad det innebär. Tar knäcken på mig å mitt mående.
    Så ledsamt bara att två barn är inblandade i det. Å hur ska han klara av att ha dem en hel vecka liksom.
  • Fjäril kär
    Anonym (Trött) skrev 2023-05-20 17:43:58 följande:

Dock så orkar han jobba men så fort han kommer hem så är det å lägga sig i sängen. Samma sak på helgen. Som idag tex har han legat i säker 8 timmar i sängen med sin platta. 
    Sa till han innan att han skulle gå ut å göra nåt han tyckte var kul innan men då sa han bara att : det är så här att va deprimerad. 
    Tyvärr så orkar jag snart inte mer. Hans mående tar knäcken på mig å jag orkar inte dra runt en familj å hus med allt vad det innebär. Tar knäcken på mig å mitt mående.
    Så ledsamt bara att två barn är inblandade i det. Å hur ska han klara av att ha dem en hel vecka liksom.
    Vad får han för hjälp? 
    Han kanske faktiskt inte ska jobba alls och istället vara sjukskriven helt och hållet och fokusera på att må bättre.
    Han kommer inte bli frisk för att han jobbar. 
  • Fjäril kär

Jag tycker ni ska boka ett gemensamt läkarbesök hos hans läkare  och att du får berätta om att du inte orkar mer och att ni behöver hjälp. 
  • Anonym (Trött)

Samtidigt om han inte jobbar så kommer han ligga i sängen hela dagen å titta på plattan. Intresset är lika med noll för att göra nåt annat. 

Han har fått KBT terapi vilket han inte tyckte hjälpte å avslutade. Sen är det bara tabletter. Jag sa att han kunde kanske få gå hos en psykolog. Jag har själv gjort det efter kbt terapi å tyckte det gav massor. Men han sa inget om det direkt. Så vet inte hur intressant det är. 
    Tycker inte heller nåt blir direkt bra av att ligga timmarvis i sängen heller.
  • Anonym (Hjälp)
    Fjäril kär skrev 2023-05-20 17:55:52 följande:
    Vad får han för hjälp? 
    Han kanske faktiskt inte ska jobba alls och istället vara sjukskriven helt och hållet och fokusera på att må bättre.
    Han kommer inte bli frisk för att han jobbar. 
    Så du tror att han kommer bli friskare av att ligga i sängen 24 h per dygn istället för 8 h?
  • Anonym (Sanna)

Tablett? Han ska ut och gå 1 timme varje dag. Han sitter vid skärmen och undrar varför han är deppig. Jösses.

• Fjäril kär
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-05-20 19:07:46 följande:
    Så du tror att han kommer bli friskare av att ligga i sängen 24 h per dygn istället för 8 h?
    Det skrev jag inte. Jag skrev att han behöver fokusera på att bli frisk, vilket jag skrev i första inlägget vad det innebär konkret. 

Frisk blir man av att ta tag i det som en gång gjorde honom sjuk. Jobba är garanterat en del av problematiken. 
  • Anonym (gg)

Jag har varit djupt deprimerad, jag orkade inte ens med att se på serier eller liknande i början. Nu tog jag inga mediciner, för har redan provat många och de har inte hjälpt mig. Första tiden var jag bara sjukskriven och sov, utöver tog hand om min familj (är ensamstående), sedan var det ett par år av att gradvis bli bättre. 
Svar på tråden Hur lever man med den deprimerad person?