4årig dotter som är utomkontroll!
Du kunde ha beskrivit min äldste son när han var fyra!
Det som funkade för honom var mer fysisk aktivitet, större intellektuella utmaningar och att vi aktivt tränade på fokus, impulskontroll och avslappning. Vi hade också en hård regel om att man inte tävlar inom familjen, på förekommen anledning.
Fysisk aktivitet genom att låta honom leka utomhus mer än inomhus, han gick på dans och vi tog med honom och hans bror till poolen varje dag efter middagen innan läggdags.
Vi lärde honom läsa som en intellektuell utmaning - när jag ser tillbaka på det så skulle vi kanske ha valt något mer matematiskt (för det är hans stora intresse nu), men jag tror att vad man väljer är mindre viktigt än att man faktiskt gör det.
Fokus och impulskontroll övade vi på genom lekar som kungen befaller, dansstopp, kooperativa spel. Vi använde avslappningsövningar och andningsövningar och olika sensoriska aktiviteter sedan han var väldigt liten och här gällde det ju att inse att han jobbade hårt, fast det kanske inte syntes på resultatet.
Ett tips för att träna upp lite självständighet är att starta henne i en lek som hon gillar och sedan ursäkta dig själv för att göra någon vuxensak. Be henne komma och hämta dig när hon har lekt färdigt för då ska ni städa/ta en tupplur/tvätta håret eller något annat som inte är särskilt kul i en 4-årings värld.
Idag är min son 12 år. Han har fortfarande extremt mycket energi och ett stort behov av aktivitet, men han hanterar detta på ett konstruktivt och bra sätt, bland annat genom den sport han går på flera gånger i veckan. Han har fortfarande ett mycket stort socialt behov, men numer hamnar detta inte bara på oss föräldrar, utan han har även en grupp fina vänner och en god relation med sina syskon. Han fixar skolan bra, mycket tack vare de vänner han har där.