• Anonym (Orolig och lämnad)

Få tillbaka kontantinsatsen

Hej

Första gången här så hoppas jag gör rätt nu när jag skriver.

Jag och min f.d sambo har separerat efter 3 år. Han stack till sitt ex, ringde och sa att det är slut och att han ska bo hos henne.

Vi har ett hus som båda äger 50/50 och som vi köpte för att bo i tillsammans. Jag gick in med lite mer kontantinsats än honom. Vi har inte skrivit samboavtal eller skuldebrev :(

Mitt i all panik och ångest så gick jag med på att träffa en mäklare, som är kompis till honom. Vi skrev på papper för försäljning.

Nu när man "vaknat" ur dimman av ångest inser jag att jag kanske mister den där extra summan jag la ut i kontantinsats?

Frågor:

Måste man göra en bodelning med hjälp juridiskt eller kan man göra den själv? Påverkar det min chans att få tillbaka min del av kontantinsatse

Är jätterädd för att på något sätt bli lurad eftersom hans vän är mäklaren. Hur funkar utbetalningen av vinsten med en mäklare? Kan mitt f.d åberopa 50/50 till mäklaren? Hur kan jag vara säker på att mäklaren följer mina önskemål också?

• Svar på tråden Få tillbaka kontantinsatsen
    Anonym (Tyvärr) skrev 2023-05-21 12:37:18 följande:
    Lite för sent nu med tanke på att huset redan är sålt och försäljningen är underskriven av ts.
    Nej papper för mäklare är påskrivna. Huset har inte ens haft visning än.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 12:39:36 följande:
    Nej papper för mäklare är påskrivna. Huset har inte ens haft visning än.
    Jaha! Det borde du ha varit tydligare med för det står faktiskt att ni skrivit på papper för försäljning. Säg upp uppdraget genast! Vanligen har man 14 dagars ångersrätt utan problem. Anlita en neutral mäklare, kontakta flera olika och jämför deras avgifter. Fundera på om ni vill betala en fast summa eller procent, jämför vad som kan bli billigast utifrån trolig köpesumma.

Se också till att exet skriver under skuldebrev ang. insatsen och att du ska få tillbaka den vid försäljningen.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 12:38:44 följande:
    Han kommer helt garanterat sätta sig på tvären. Kommer inte skriva på något papper alls om detta :(
    Nä då blir det svårare. Hur stor är summan? Kan du vädja till hans föräldrar att prata med honom? Försök få honom att erkänna i t ex meddelande/sms/inspelat telefonsamtal hur stor summa det rör sig om och att ni var överens om att du skulle få tillbaka din del av detta. Sedan får du antagligen ta tvisten till tingsrätten och åberopa detta som bevis, tillsammans med kontoutdrag som styrker vad du har betalat. Det kan också vara så att KF är rätt instans. Jag vet inte om du behöver vänta tills huset är sålt, men eftersom detta är en skuld så borde du kunna få tillbaka den när som helst. Kontakta jurist, fortfarande. Hen vet mycket bättre vad du har för möjligheter och vilken instans du ska vända dig till.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 12:38:44 följande:
    Han kommer helt garanterat sätta sig på tvären. Kommer inte skriva på något papper alls om detta :(
    Om du inte har bråttom med husförsäljning säg att det inte blir någon försäljning om du inte får tillbaka kontaninsattsen.

Det kommer ta år för honom att tvinga fram en försäljning och troligtvis kosta mer än kontantinsatsen. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Man) skrev 2023-05-21 12:56:01 följande:
    Om du inte har bråttom med husförsäljning säg att det inte blir någon försäljning om du inte får tillbaka kontaninsattsen.

Det kommer ta år för honom att tvinga fram en försäljning och troligtvis kosta mer än kontantinsatsen. 
    Nja, flera år lär det inte ta. Frågan är mest hur snabbt tingsrätten jobbar, så lång tid tar det. Det kostar i princip ingenting att stämma någon i tingsrätten, han behöver inget ombud eftersom han har rätten på sin sida. Open shut case.
    Anonym (Tyvärr) skrev 2023-05-21 12:44:44 följande:
    Jaha! Det borde du ha varit tydligare med för det står faktiskt att ni skrivit på papper för försäljning. Säg upp uppdraget genast! Vanligen har man 14 dagars ångersrätt utan problem. Anlita en neutral mäklare, kontakta flera olika och jämför deras avgifter. Fundera på om ni vill betala en fast summa eller procent, jämför vad som kan bli billigast utifrån trolig köpesumma.

Se också till att exet skriver under skuldebrev ang. insatsen och att du ska få tillbaka den vid försäljningen.
    Även om mäklaren är vän med honom kan väl inte mäklaren inte på vad som helst? Eller?

Om mäklaren är partisk, vad skulle kunna hända i det här fallet?
  • Anonym (Klo)

Vilken mäklare ni har kommer inte påverka din chans att få tillbaka kontantinsatsen. Eftersom ni inte skrev samboavtal eller skuldebrev har du ingen juridisk rätt att få mer än 50 %. Så ser lagen ut. Enda sättet att få tillbaka det du gick in med är om ditt ex frivilligt går med på det. Gör han inte det finns det inget du kan göra åt saken. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2023-05-21 13:13:57 följande:
    Nja, flera år lär det inte ta. Frågan är mest hur snabbt tingsrätten jobbar, så lång tid tar det. Det kostar i princip ingenting att stämma någon i tingsrätten, han behöver inget ombud eftersom han har rätten på sin sida. Open shut case.
    Om.man bestrider allt, inte skriver på delgivning mm drar man ut processen med månader

En exekutiv försäljning ger nästa alltid ett lägre pris än en vanlig, dvs förslust. Under tiden tickar kostanden för lån och driftkostnader på. 

Det hela bygger på att ts inte har bråttom och kan ta förlusten.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Orolig och lämnad) skrev 2023-05-21 13:26:49 följande:
    Även om mäklaren är vän med honom kan väl inte mäklaren inte på vad som helst? Eller?

Om mäklaren är partisk, vad skulle kunna hända i det här fallet?
    Om mäklaren går med på att fuska kan man tex genomföra en dålig annonsering och visning.  Sen sälja till en förut utsedd köpare där utövet en låg köpeskillingen går en summa under bordet till ditt ex. 
  • Anonym (Anna)

Byt mäklare till en opartisk eftersom du inte känner dig bekväm med detta.

sen viktigast säg till din fd att skriva på papper om handpenningen att du ska tillbaka din del annars blir det ingen försäljning punkt. Förhoppningsvis skriver han på då annars blir det ändå utdraget så han kanske ändrar sig med tanke på att han har bråttom vidare. Annars tar du dig en funderare på hur länge du orkar hålla ut på detta med tanke på att du också bör gå vidare. För som fler säger sambolagen är glasklar 50/50 är det som gäller. Om du vill ha förklarat för dig brukar det finnas gratis juridisk rådgivning på bibliotek på en kvart eller så att få istället för att betala flera tusen för ingenting. 

Hur mycket pengar handlar det hur mycket la du in och han in?

Svar på tråden Få tillbaka kontantinsatsen