• Anonym (..)

Märkligt beteende vid läxläsning

Ni har väl pratat med skolan om det? Be dem om råd. Gör hon likadant där eller är det bara hemma? 

• Anonym (..)
    Anonym (I) skrev 2023-05-21 15:35:08 följande:

På skolan fungerar det utan problem och när hon varit hemma hos kompisar har föräldrarna uppmärksammat hur bra hon är på att läsa. Hon läser och räknar jättebra vid alla tillfällen och tycker om det ockulta förutom just när läxorna ska göras. 

Då tror jag snarare det handlar om att uppgifterna är så lätta/trista så att hon inte får ut något av dem, och trilskas därför, men hon är förstås inte medveten om det, utan bara reagerar känslomässigt. 

Jag arbetar som specialpedagog och tycker det här signalerar just det. Hon är duktig, kan det hon ska. Ett sätt att stimulera är tex att läsa något som är mer spännande än det hon skulle läsa i läxa, eller att det hon läser ska leda till något, inte bara just själv läsningen (som jag antar är syftet  - men hon tycker att hon redan kan). Lite som när någon tycker det är aptråkigt att gå ut på promenad, utan behöver ett mål med promenaden. 

En del barn kan också tänka att läxor = skola, och skola ska man göra just i skolan, och inte hemma. 
Svar på tråden Märkligt beteende vid läxläsning