Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hemfridsbrott

Anonym (Kim) skrev 2023-05-23 23:30:36 följande:

Ja ja. Jag är onormal som säger du ska prata med tanten. Har du tänkt på att det inte kan bli hemfridsbrott när fadern frivilligt lämnar nycklarna och gett henne ett uppdrag. Varken du eller fadern har informerat tydligt att uppdraget är slutfört och tagit tillbaka nycklarna. Man kan tycka att hon självmant skulle lämna dem men hon har trots allt inte olovligen behållt dem. 

Hon är alltså behörig att bereda sig tillträde till lägenheten så länge ägaren (hyresgästen) inte sagt något annat. 
    Har du tänkt på att hyresvärden kan ha åsikter om att du bor där. Vet du reglerna för inneboende. Ok du är familjemedlem. Du har skrivit dig i Sverige. Dvs angett bostadsadress. 

Nått skumt är det med alltihopa. Kontakten med din far verkar ha en del övrigt att önska samt att du inte klarar av att  ha en vettig dialog med granntanten. 

Nja... att hon (grannen) har nycklar och uppgiften att ta hand om post innebär inte att hon är behörig att gå in i lägenheten vid alla tillfällen och av alla skäl. Situationen ändras markant när lägenheten går från att vara tom till att TS bor där och är hemma när grannen går in.
  • Tom Araya

Kan du förklara din mening nedan, för den är obegriplig?!

Anonym (Anonym) skrev 2023-05-21 22:06:58 följande:
     först ringde min pappa att fråga OM hon skulle göra så, som att jag är hans ägande (och han sa ja självklart). 
Svar på tråden Hemfridsbrott