• Anonym (Mossig)

Vill bli involverad i planer som rör mig!

I helgen var vi bjudna på födelsedagsfest hos en vän till min man. Vårt ena barn blev sjukt och fick vara hemma med mina föräldrar. Det andra barnet följde med oss. Jag frågade upprepade gånger min man hur han tänkt sig kring hemfärd och hur länge vi skulle be mina föräldrar stanna. Han svarade snäsigt att han minsann inte tänkte planera något. Strax innan vi ska åka, frågar jag ytterligare en gång varpå han snäser att han minsann tänker stanna så länge han vill.

Jag tog upp saken till diskussion i efterhand. För mig är det självklart helt okej att han stannar längre och att jag åker hem med barnet. MEN - jag vill bli involverad i planer som rör mig. Han behöver inte be om lov, men i alla fall berätta hur han tänker sig. Ett: "Jag tänkte stanna, om du och barnet behöver åka tidigare", hade räckt för mig. 

Han, å sin sida, menar på att jag är fyrkantig och kräver att han detaljplanerar sin kväll (ja, enbart baserat på detta). Han ska faktiskt kunna göra som han vill. 

Är det helt orimligt att prata om en sådan sak redan innan man åker till festen, särskilt när jag ställt frågan? Jag skulle aldrig någonsin neka honom att stanna kvar, men jag vill ändå gärna veta hur han tänkt sig.

• Svar på tråden Vill bli involverad i planer som rör mig!
  • Anonym (Maja)

Jag tyckte faktiskt att du gick ett svar första gången du frågade. Dvs han stannar så länge han vill och då kan du göra samma sak.  Varför fråga upprepade gånger, när ni båda redan är ok med att ni inte behöver stanna lika länge? Då kan ju du bara säga till när ni ska hem och då tar han sitt beslut om han vill stanna eller inte. Det är ju inget som påverkar dig eller dina föräldrar. 

Sedan behöver han inte svara snäsigt, det håller jag med om. Men jag tycker inte att det är en stor grej som påverkar dig. 

• Anonym (Mossig)
    Anonym (Maja) skrev 2023-05-22 10:06:33 följande:

Jag tyckte faktiskt att du gick ett svar första gången du frågade. Dvs han stannar så länge han vill och då kan du göra samma sak.  Varför fråga upprepade gånger, när ni båda redan är ok med att ni inte behöver stanna lika länge? Då kan ju du bara säga till när ni ska hem och då tar han sitt beslut om han vill stanna eller inte. Det är ju inget som påverkar dig eller dina föräldrar. 

Sedan behöver han inte svara snäsigt, det håller jag med om. Men jag tycker inte att det är en stor grej som påverkar dig. 

Fast "Jag tänker inte planera något" är inget svar på frågan hur länge mina föräldrar ska räkna med att vara kvar. 
  • Anonym (Cilla)

Jag tycker att du är rimlig här, men eftersom han reagerar som han gör är det nog lönlöst att försöka övertyga honom. Du får ta honom som han är. Jag har valt bort flera relationer med människor som har liknande inställning efter att ha kört huvudet i väggen under flera år. Men det har inte varit med barnens pappa, då har det en större inverkan på hela livet när man är "olika" som det brukar heta för den som kontrollerar situationen. 

• Anonym (Som man frågar får man svar)

Om du instället hade sagt
    "Jag tänker åka hem senast 22 för att mina föräldrar ska kunna planera sin hemresa. Hur tänker du göra, vill du stanna kvar eler följa med?"

• Anonym (Maja)
    Anonym (Mossig) skrev 2023-05-22 10:09:16 följande:
    Fast "Jag tänker inte planera något" är inget svar på frågan hur länge mina föräldrar ska räkna med att vara kvar. 
    De ska väl vara kvar så länge du och dom bestämt, eftersom du kommer att åka hem tidigare än honom. 
  • Anonym (Mossig)
    Anonym (Cilla) skrev 2023-05-22 10:09:35 följande:

Jag tycker att du är rimlig här, men eftersom han reagerar som han gör är det nog lönlöst att försöka övertyga honom. Du får ta honom som han är. Jag har valt bort flera relationer med människor som har liknande inställning efter att ha kört huvudet i väggen under flera år. Men det har inte varit med barnens pappa, då har det en större inverkan på hela livet när man är "olika" som det brukar heta för den som kontrollerar situationen. 

På samma sätt som jag inte ställer mig i dörren en oplanerad lördagskväll, och hälsar att jag sticker ut, förväntar jag mig att bli informerad. Det handlar absolut inte att om att ge tillstånd, men om någon ställer frågan, tycker jag att det är respektfullt att svara. 
  • Anonym (Mossig)
    Anonym (Som man frågar får man svar) skrev 2023-05-22 10:11:19 följande:

Om du instället hade sagt
    "Jag tänker åka hem senast 22 för att mina föräldrar ska kunna planera sin hemresa. Hur tänker du göra, vill du stanna kvar eler följa med?"

Jag ställde frågan på liknande sätt också. Han tänkte inte planera, snäste han. 
  • Anonym (Håller med!)

Tycker det är helt rimligt, speciellt om ni har barnvakt till ena barnet. Om inte annat utav respekt för dem. Har man barn orkar de kanske inte heller stanna hur länge som helst, det måste gå före ens egna önskemål om att festa och det ska väl inte bara vara ditt ansvar. Vill man festa till sent måste man ändå prata om det för då behövs barnvakt för båda tänker jag. 

Sen tänker jag att han nog ev tolkade frågan som offensiv från början, därav det snäsiga svaret. Man kanske kan omformulera/förklara frågan för att desarmera det lite till nästa gång. Exempelvis: ? jag hade velat bege mig hemåt med barnen kring 22, har du tänkt på hur länge du vill stanna??

• Anonym (Som man frågar får man svar)
    Anonym (Mossig) skrev 2023-05-22 10:14:10 följande:
    Jag ställde frågan på liknande sätt också. Han tänkte inte planera, snäste han. 
    Men då vet du. Du åker hem tio, han när han själv vill. Vad är problemet?
  • Anonym (Mossig)
    Anonym (Som man frågar får man svar) skrev 2023-05-22 10:19:33 följande:
    Men då vet du. Du åker hem tio, han när han själv vill. Vad är problemet?
    Jag gör ingenting längre, eftersom festen var i helgen som var.
Svar på tråden Vill bli involverad i planer som rör mig!