Inlägg från: Carolatom07 |Visa alla inlägg
  • Carolatom07

Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv

En sak är jag lättad över och det är att skribenterna på FL knappast utgör ett tvärsnitt av befolkningen i stort. Hänger man mycket på forumet kan man börja inbilla sig att folk är såhär (nedvärderande och förminskande, hånande och elaka) m.m. Ute i verkligheten är folk betydligt snällare och mer respektfulla.

• Carolatom07
    Anonym (Ja) skrev 2023-05-22 14:22:31 följande:

Upplever också att folk gärna försöker peta hål på allt Ts uttrycker, hitta luckor i historien, att Ts inte är 100 procent konsekvent, vrida och vända och böja tills man får det till att Ts egentligen är en fruktansvärt hemsk människa, ovärdig att vandra på den här jorden, bara för att hen undrade om te verkligen är bättre än kaffe. Typ. 

Tyvärr snarare regel än undantag på FL. Kanske är så att folk som hänger mycket på forum överlag har ett behov av att få utlopp för sina sämre sidor. Man märker också att vissa som försöker framstå som sakliga, rationella och analyserande ofta till stor del är känslomässigt styrda och rent subjektiva. Även om de från början framstår som just analyserande, så visar det sig efter ett tag att de uttrycker synpunkter som är ganska märkliga och grundade i deras egna känslor kring saker och ting,

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-05-22 15:36:15 följande:
    Synpunkter är alltid grundade i människors egna känslor och tankar.

Jag kan tycka att det är konstigt att först hylla någon för att man håller med den, och sedan är samma person inte vatten värd för att man inte håller med den om något annat. 

Då har jag nästan lättare för hopen som håller med varandra oavsett vad. 
    Ja, det brukar räcka med att man inte delar en åsikt så är det tummen ner och anklagelser att man resonerar precis som en annan medlem på forumet som de ogillar, och att man säkert är likadan som den personen. Även om man då försöker förklara varför man är av en viss åsikt/ uppfattning på ett pedagogiskt sätt, så ändå "diskvalificerad" av dessa personer.

• Carolatom07
    Postman skrev 2023-05-22 21:02:28 följande:
    För min del är jag fortfarande nyfiken men riktar min energi emot andra sajter eller mer till vardagen. Jag tror det kan vara bra också för sajten om det är lite omsättning på medlemmar. Det behövs fler nya här och att vi som har varit här en längre tid kanske tonar ner oss lite. Bara en tanke :) 
    För 7-8 år sedan var det betydligt fler aktiva skribenter på forumet och då var det lite mer intressant att läsa. Men även då med en övervikt av medlemmar med vissa åsikter och uppfattningar, precis som nu. Det finns en särskild sorts "FL-mentalitet" som inte går att ta miste på och som blir tröttsam eftersom den är så otillåtande och exkluderande mot det fåtal som tycker och tänker annorlunda.

• Carolatom07
    Anonym (RadioGaga) skrev 2023-05-28 10:32:24 följande:
    Alla på nätet är inte riktigt som man bör och det finns de med hangups och stalkertendenser.

Finns en anledning till att FLs moddar inte är aktiva ute i forumet, för det blir obehagligt rätt fort.

Och det är alltid män som är problemet. Det är 100% fakta. 

Anonym (RadioGaga) skrev 2023-05-28 10:32:24 följande:
    Alla på nätet är inte riktigt som man bör och det finns de med hangups och stalkertendenser.

Finns en anledning till att FLs moddar inte är aktiva ute i forumet, för det blir obehagligt rätt fort.

Och det är alltid män som är problemet. Det är 100% fakta. 
    Nehej du. Här finns allt kvinnor som är riktigt nedlåtande och elaka. Ofta är det de som "sätter igång" männen som sedan upplevs som otrevliga och dåliga människor bara för att de försvarar sig. Det verkar vara en sorts hobby hos vissa att svara genom att trampa på ömma tår, för att få fram vissa reaktioner. Det har jag sett hur mycket som helst av under alla år jag läst på forumet.

• Carolatom07

Jag har angående tankarna kring TS inlägg ett förslag. Hur vore det om man istället för att försöka trycka ner varandra, försökte hjälpa och stötta de som presenterar sina problem? Det sägs ju att "allting börjar hos dig själv" och "Behandla andra som du själv vill bli behandlad". Varför inte i större mån försöka efterleva detta?

Tänk vilken trevlig och gemytlig stämning det kunde bli på forumet, om folk lade ner sina behov av att klanka ner på andra för att de själva mår dåligt, och försöka bryta en barriär och öva sig på förståelse och empati istället. Tyvärr lär det väl inte hända.

• Carolatom07
    Anonym (Johnny 82) skrev 2023-05-28 17:53:15 följande:

Håller fullständigt med!
    Har skrivit 4 ggr på ett år här och flera av dom tappar kärnfrågan och försöker vända på mina ord mot mig på ett elakt sätt. Spelar ingen roll hur trevligt och hövligt / sansat inlägget är, alltid någon bitter person som vänder skulden mot dig. Ännu värre är folk som trycker på gilla knappen för honom, men det säkert samma attityd som honom/ henne.
    Såna folk lever säkert bittert som du säger och finner våra inlägg som ett sätt att ventilera deras egen frustration på.

Tror att många styrs av irrationella känslor kring olika frågeställningar. Ofta har jag blivit förvånad över aggressiva eller upprörda reaktioner på till synes ganska ödmjuka inlägg. Som att man tillskriver TS egenskaper denne inte har utefter hur man upplever formuleringen.

Svar på tråden Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv