-
Tack för svar! Ja, de trådarna blir lätt väldigt långa. Håller med om att man kan förvånas av dem, men säkert har man skrivit ett och annat som förvånar i dem också.Bis mis skrev 2023-05-22 16:10:40 följande:Jag kan tycka att detta med manligt/kvinnligt *kan* vara intressant. Men dom trådarna gör mig också lite ledsen för mänskligheten, att det är såna åsikter som folk faktiskt kan ha. Men jag tycker också att det kan vara bra med en motvikt mot det jag kallar könskrigarna som verkar ha fått fotfäste här på FL. Inte mkt är svart eller vitt. Det är inte det enda, allt möjligt kan vara intressant för mig. Inte flåsiga trådar i sexdelen dock, det brukar vara för enkelspårigt imo.
-
Läste du tidningar som barn? Tänker på det där med "och mycket, mycket mer..."Anonym (RadioGaga) skrev 2023-05-22 18:09:28 följande:
På FL är det större sannolikhet att man får höra vad folk egentligen tycker om släktingar som inte uppfostrar sina ungar eller skryter om sina pengar, grannar som stör, folk med sju diagnoser som menar att alla bara ska välkomna deras drama, och mycket mycket mer...
-
Jag tror att trådarna som flest känner igen sig i samtidigt som det inte är supersmärtsamt att påminnas om det man känner igen sig i är de mest populära att läsa. Sånt man kommer till om man googlar "ensam jul". 🙂Anonym (S) skrev 2023-05-22 20:13:44 följande:Och det är ju då det är skönt att höra att det faktiskt finns flera som går och biter sig i tungan, man får höra om andras strategier för att överleva julafton etc istället för bara "Fast tycker du så så är det dig det är fel på!!".
-
Det är tråkigt att man slutar vara nyfiken, men det är väl oundvikligt.Postman skrev 2023-05-22 20:44:26 följande:
Vet inte vilka syften eller anledningar folk har att skriva här men man lär sig med tiden vilka man ska vara återhållsam emot. Kan också känna lite att det blir inavel i visa intressanta ämnen, det är samma personer som alltid dras till samma ämnen (mig inkluderat) och det för egentligen inte diskussionen framåt för fem öre.
För min egna del spenderar jag mindre tid här, har tröttnat helt på evighetslånga trådar där man har fastnat i en oändlig loop av rätt eller fel, mest synd om eller minst synd om osv osv.
-
Jag har tänkt ta sommarlovPostman skrev 2023-05-22 21:02:28 följande:För min del är jag fortfarande nyfiken men riktar min energi emot andra sajter eller mer till vardagen. Jag tror det kan vara bra också för sajten om det är lite omsättning på medlemmar. Det behövs fler nya här och att vi som har varit här en längre tid kanske tonar ner oss lite. Bara en tanke :)
och sen bestämma om jag ska komma tillbaka eller inte, och i så fall i vilken form. Förstår absolut vad du menar med att ge plats åt nya. Det är lätt hänt att ta upp jättestor plats i och med att det inte är så många här, åtminstone inte i de allmänna trådarna. Sen har jag förstått att det finns olika grupper där folk "umgås" med varandra på ett annat sätt, men det är inget jag har någon koll på. Glad sommar till dig!
-
Mår du inte dåligt av att ha tryckt till någon då? Alltså efteråt? Jag skriver en massa elak poesi som baserar sig på vad jag ser som halsbrytande dumheter av journalister, och även om jag ofta har roligt när jag skriver elak poesi kan jag känna hur mörkret tränger in i märgen och påskyndar skelettcancer och benskörhet. Man ska vara äppelkäck, då mår man bäst, tror jag i alla fall. 🍏🍎🍏Anonym (diva) skrev 2023-05-22 21:10:11 följande:Varför skulle man må dåligt för det? Jag gör det ofta för att jag tycker det är roligt.
-
www.familjeliv.se/forum/groupAnonym (Caroline) skrev 2023-05-23 01:41:18 följande:Finns det olika grupper? Vart då? Hur vet du det och hur går man med i dem?
-
Du föregår med gott exempel. 🙂Freddie K skrev 2023-05-23 05:51:14 följande:
Jo, folk verkar bara vara ute efter att trycka ner en. De kan inte diskutera saken på ett bra sätt utan det brukar sluta med personliga påhopp. Jag tänker att är folk inte vuxnare än så och tydligen inte, vilket är tråkigt.
-
Jag har inte tänkt så, att de som gör så troligen var mobbare under skoltiden, men visst har man nog behållit vissa strategier genom livet.Anonym (Anonym) skrev 2023-05-23 06:57:08 följande:Det är den uppfattning jag också har. På vissa märker man direkt att de troligen var mobbare under skoltiden. Det är precis samma typ av härskartekniker som används nu som då. Fast jag tror inte att alla som beter sig så mår dåligt, det har gjorts undersökningar som visar att mobbare ofta har gott självförtroende.
Den här tråden startades, tror jag, som en reaktion på en tråd där de flesta först skrev fint till TS, men sedan spårade det som så ofta ur. Jag undrar lite över den strategin, att gå och prata någon annanstans om det som hänt istället för att stå upp för någon direkt i tråden om man tycker så. Så har jag aldrig gjort, men jag tror att många får vänner på det sättet, genom att gå och prata om vad knäppa några andra är där de inte hör. -
Om du hade känt dig kränkt av en annan användare för ett halvår sen, hade du gått så långt att du också börjat skriva dikter för att få berätta hur illa du tog vid dig av den upplevda kränkningen då ni tyckte olika?Anonym (Mx) skrev 2023-05-28 08:59:46 följande:
Jag vet inte om det är så farligt. Man tycker olika på ett diskussionsforum, vilket är fullt naturligt.
Det kan ses på fler sätt också. Att som några tar upp frågan att TS ibland ifrågasätts och kritiseras är väl naturligt. Det är inte bara en bristande respekt utan ett tillåtande debattklimat.
Om man förväntar sig 100% medhåll och ser ifrågasättande som en bristande respekt/påhopp så lever man nog i någon slags fantasivärld.
Om du inte tyckte om en annan användares sätt att använda forumet, hade du använt ett halvår av ditt liv åt att dyka upp i trådar du inte var intresserad av och gång på gång berätta att du upplever dem som en blogg?
Eller hade du ifrågasatt om du mår bra här på forumet? -
Ja, om man hela tiden tar upp samma sak i helt andra trådar.Anonym (Inio) skrev 2023-05-28 10:07:24 följande:Antagligen att om man tar illa vid sig av vad andra skriver och ältar det så mår man inte särskilt bra själv.
Sen fick jag ju själv svar på att Anonym med stort Asom skrev att jag var på Dumpen, vilket jag ältande, inte nödvändigtvis samma Anonym med stort A som var starkt emot förtal. Så då känner jag att jag kan släppa det, och hoppas att Anonym (Dimpenkvinnan) Anonym (Von Dumpenhielm) också kan släppa att Anonym med stort A skrev att jag var på Dumpen i min kändistråd. -
Det var ett exempel på något jag tycker är väldigt jobbigt och enerverande. Prsonen verkar ha en upphakning på mig efter att vi har haft olika åsikter i en diskussionstråd, som jag startade från början men som personen tycker att jag inte "äger", vilket är helt sant.Anonym (Mx) skrev 2023-05-28 10:02:40 följande:Jag hänger nog inte riktigt med här.. vad menar du?
Men om en användare i ett halvår går in och berättar samma sak i flera olika trådar som jag startat, att den upplever att jag bloggar, så undrar jag till slut hur det är fatt. Det blir ju inte nya diskussioner?
Jag vet att personen upplever mig som en bloggare och jag vet att personen inte är positivt inställd. Jag försöker undvika användaren så gott det går i ett forum där man kan vara "dubbelanonym" som en användare så träffande beskrev det hela. -
Fast jag har mest mått dåligt när folk gett sig på mig. Annars tycker jag att det är trevligt. Det har också blivit färre med tiden. Just nu är det mest personen som börjat skriva dikter. Jag gav lite tips om hur dikten kunde få en bättre rytm men fick ingen respons, så nu kan jag ha berövat världen på en lovande konstnär!Anonym (Mx) skrev 2023-05-28 10:19:46 följande:Om man mår dåligt av att vara på FL så är det väl rimligt att man slutar att hänga här.
Men självskadebeteenden finns ju tyvärr överallt, det är ju oftast inte så enkelt som att sluta vara destruktiv. Även om det i teorin skulle kunna vara det. -
Fast den här personen har sagt att hon är en kvinna.Anonym (RadioGaga) skrev 2023-05-28 10:32:24 följande:Alla på nätet är inte riktigt som man bör och det finns de med hangups och stalkertendenser.
Finns en anledning till att FLs moddar inte är aktiva ute i forumet, för det blir obehagligt rätt fort.
Och det är alltid män som är problemet. Det är 100% fakta. -
Bis mis skrev 2023-05-28 11:01:06 följande:Jag ser på sånt beteende som irl, en bristande social kompetens. Det är inte det bästa sättet att övertyga men vissa verkar trivas med den typen av negativitet. Vi är mkt olika som individer.Min absolut bästa lärdom från forumet är att koppla när folk pratar bort mig IRL till hur en del lyckats prata bort mig eller provocera fram reaktioner här. Det är magiskt. Jag fattar äntligen! Det kan vara väldigt verksamt för att skaffa sig makt. Även om det låter bra.Jag vet att överanvänder den arme Alex Schulman som exempel, men en sådan mästermanipulatör förtjänar att lyftas fram. Det senaste är hur kusin som stämt in i kören med sanningslidelse och protesterat mot hur hennes morfar Sven Stolpe porträtterats i Bränn alla mina brev blir bemött. Alex svar i en skriftlig kommentar till Expressen:"Det hon säger är säkert helt sant för henne. Det skulle aldrig falla mig in att invända mot någon annans upplevelse av sin barndom eller sina släktingar."Det är genialt. Det är "säkert" "sant för henne", och Alex är för god att "invända" mot kritiken av sina egna lögner.
-
Du har kommit längre än jag, men "snackare av den sorten" är en välsignelse att känna igen.Bis mis skrev 2023-05-28 14:43:09 följande:Ja, det är samma här på FL som irl. Det funkar på samma sätt hur lite jag påverkas av vissa beteenden och hur jag belönar/bestraffar hur andra behandlar mig. Vi är ju sociala flockdjur oavsett var vi är.
Folk som herr Schulman gör mig bara trött...manipulatörer borde vara skickligare på vad dom gör tycker ju jag, mindre uppenbara. Mina öron stänger av på jobbet om en snackare av den sorten nästlat sig in, sen hanterar jag det om jag behöver. -
Det låter som en hälsosam arbetsplats. 🙂Bis mis skrev 2023-05-28 16:12:25 följande:Jo så är det väl på ett sätt. Men jag har noll tålamod med såna numera, det kan vara ansträngande och det märks vad jag tycker :) Som tur är har inte mina närmsta kollegor heller tålamod med det så snackarna tas ner på jorden fort.
-
Ja, det är väl vid konkreta arbetsuppgifter där man hjälps åt eller inte som det har förutsättningar att bli så.Bis mis skrev 2023-05-28 17:38:59 följande:Det är det. Tror det kan hänga ihop med att man inte kan glida sig igenom vad vi gör så man behöver kunna utföra.
För att också knyta an till vad Carolatom07 skrev så är ju det lite av bekymret med ett forum, att vi som är här av någon anledning för kortare eller längre tid har så olika syften att det blir omöjligt att hålla sams hela tiden.
Man kan försöka hålla det trevligt och ha överseende, men om den andre inte alls är intresserad av det så händer samma saker här som på exempelvis en arbetsplats, bara att det inte finns varken chef eller kollegor. -
Substans och kompetens. Jag kommer att tänka på den indiska politiker som tömde en damm för att han tappat sin mobiltelefonBis mis skrev 2023-05-28 18:03:45 följande:Vi hjälps inte åt direkt, alla jobbar i egna projekt. Men eftersom det är komplext så hade det inte funkat med nån som tror att dom kan snacka sig fram utan det behövs substans och kompetens. Så därför hade det inte funkat med glidare på vår avdelning så som jag upplever att det kan göra på andra.
www.expressen.se/tv/nyheter/tomde-sjo-pa-2-miljoner-liter-vatten-for-att-hitta-sin-mobiltelefon/