Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

    Kondom är inget bra mot graviditet

    Men alltid är det rådet männen får här: Du hade valet att kunnat ta på din kondom, använd kondom om du inte vill bli farsa! Så det kortet kan ni sluta dra nu alla FL-kvinnor!

    https://sverigesradio.se/artikel/6948116

  • Svar på tråden Kondom är inget bra mot graviditet
  • Anonym (J)
    LFF skrev 2023-05-22 15:20:46 följande:
    Eftersom män inte har något annat alternativ om de vill ha sex så får de ta det bästa som finns för dem. Eller jobba på att det tas fram hormonpreparat även för män. 

    Sen skyddar ju inte kondomer endast mot graviditeter utan även mot sjukdomar, så av den anledningen borde de användas.
    Sterilisering finns ju. Men det hjälper ju inte att man använde det som finns om hon ändå blev gravid. Så då ger man ett dåligt råd med för höga odds till katastrof!
  • Anonym (J)
    Anonym (Titti) skrev 2023-05-22 15:40:31 följande:

    Den där siffran bygger på folk som rapporterat att kondom är det preventivmedel de använder. Det betyder inte att de alltid drar på en kondom innan samlag utan den kan hoppas över ibland för att man tänker att man drar ut den i tid, att det är en säker period eller att "en gång är ingen gång".

    Så anledningen till att kondom inte är ett så bra preventivmedel är att det kräver mer disciplin än vad de flesta människor har.


    Så man ljuge om kondomen då: Jag använder kondom ibland men uppger att kondom är preventivmedlet jag använder!!
  • Anonym (J)
    Anonym (Intressant) skrev 2023-05-22 15:25:23 följande:

    Intressant artikel, men det hade varit mera intressant att veta VARFÖR det är så opålitligt?? Är man noga med den, ser till att den är hel och sitter bra så borde det vara omöjligt för hjältarna att ta sig ut?? Men går den sönder, om man grejar efteråt etc, då ökar förstås risken, men det kan man ju inte skylla kondomen för?


    Jag måste säga att jag faktisk är skeptisk. Hur går det till att bli gravid men samtidigt skyddas från könsjukdomar av kondomen?
  • Anonym (J)
    LFF skrev 2023-05-22 15:49:32 följande:
    Problemet med kondom är att många inte har en aning om hur man ska trä på dem på ett säkert sätt eller sätter på dem för sent, dvs haft den unne "naken" när det kommit lite försats med spermier i. 

    Men visst, det är väl skönt att kunna säga att kondomerna är riskfyllda så har man ytterligare en anledning att låta bli dem....
    Men varför är ni då inte noga med att tillägga hur det ska gå till? Annars kan ju dessa män som ni råder riskera att bli farsa och då var det ju inget hjälpsamt råd. Om det nu är så betydande vanligt att man ändå blir gravid.
  • Anonym (J)
    Anonym (Intressant) skrev 2023-05-22 15:57:50 följande:
    Bakterier borde ju kunna "smita förbi" minst lika enkelt som spermier? Tänker man.... 
    Exakt min poäng, jag tycker inte resonemanget i artikeln håller!
  • Anonym (J)
    Överste Senap skrev 2023-05-22 16:18:28 följande:

    Snabb fråga till TS:

    Vad ger flest oönskade graviditeter/könssjukdomar? Att använda kondom eller att inte använda kondom?
    Eller anser du att risken är samma med bägge alternativen?


    Risken är mindre med kondom än ingenting, men andra p-medel är bättre och kondom är förkastligt enligt denna fackman.
  • Anonym (J)
    LFF skrev 2023-05-22 16:35:30 följande:
    Andra preventivmedel som kräver att kvinnor endast tar ansvaret för att förhindra en graviditet? Preventivmedel som inte heller är 100% säkra?
    Ja så säger hon? De långtidsverkande är de allra bästa preventivmedlen mot oönskad graviditet. Läste du ens artikeln?
  • Anonym (J)
    Överste Senap skrev 2023-05-22 16:42:47 följande:
    Andra medel kan vara mer effektiva för att skydda mot oönskade graviditeter (dock inte mycket mer), men vilka andra medel ger samtidigt skydd mot könssjukdomar? 
    Femidom är det enda jag kan komma på
  • Anonym (J)
    Anonym (Abc) skrev 2023-05-22 17:43:32 följande:

    Hon menar ju att den är osäker för den är så lätt att strunta i när man blir kåt. Inte att den skulle vara osäker när den väl är på.


    Det framgick inte men då är det likväl ett dåligt förslag med kondom om det är så folk gör med den...
  • Anonym (J)
    Anonym (sådär) skrev 2023-05-22 20:05:45 följande:
    Menar du att killar inte kan lära sig använda en kondom på rätt sätt?
    Nej, jag menar att det inte verkar funka så bra om man ska tro fackmannen i artikeln.
  • Anonym (J)
    Anonym (sådär) skrev 2023-05-23 10:37:11 följande:

    Fast det fungerar bra om det används rätt. 


    Är du beredd att lägga över ansvaret för ditt sexliv på någon annan, både när det gäller oönskad graviditet och könssjukdomar?


    Det beror väl på vem denne annan är kan jag tycka?
  • Anonym (J)
    Core skrev 2023-05-23 22:51:49 följande:
    det är kontakt mellan slämhinnor som sprider sjukdom, inte en liten grön gubbe med ben som vi kallar för bakterie
    Hjälper kondom med det då? Lyckas man bli gravid trots kondom samtidigt som slemhinnorna skyddas?
  • Anonym (J)
    Core skrev 2023-05-23 22:53:42 följande:
    Det är nog snäppet bättre att inte träffa psykfall till kvinnor än att snitta sädesledarna 
    Något som kanske inses när det redan är försent
  • Anonym (J)
    Core skrev 2023-05-23 22:51:49 följande:
    det är kontakt mellan slämhinnor som sprider sjukdom, inte en liten grön gubbe med ben som vi kallar för bakterie
    Och sperman kan innehålla smitta så mannens slemhinnor behöver inte vara inblandade då
Svar på tråden Kondom är inget bra mot graviditet