• Anonym (Fail)

Tradera och Skatteverket

Jag hade helt missat det nya med att tradera och andra köp och sälj sidor, ska börja skicka info till Skatteverket. Jag som haft dålig ekonomi har sålt av hur mycket som helst, en dyr kamera, objektiv och ja, även kläder för mindre summor. Nu är frågan, är det kört eller kan man komma undan genom att ta bort kontot på tradera? 

• Svar på tråden Tradera och Skatteverket
  • Anonym (Killgissar)

Du kommer så klart inte undan för det, historiken finns ändå kvar. Det är helt ok att sälja begagnade saker, men jag troooor det finns ett tak för det också. Om det är 20k eller 50k eller annat vet jag inte. Kolla Skv:s hemsida!

• Anonym (V)
    Anonym (Killgissar) skrev 2023-05-22 19:21:32 följande:

Du kommer så klart inte undan för det, historiken finns ändå kvar. Det är helt ok att sälja begagnade saker, men jag troooor det finns ett tak för det också. Om det är 20k eller 50k eller annat vet jag inte. Kolla Skv:s hemsida!

Det är ingen av de summorna du skrev. Blir alltid nyfiken på varför folk outar sig som korkade genom att göra såhär 😂

och nej ts, du kommer inte undan, det är redan loggat. 
  • Citronella

Naturligtvis försvinner inte dina uppgifter för att du tar bort kontot. Säljer du personliga grejer (alltså saker du själv äger inte sånt du köpt bara för att sälja) kan du göra en vinst på 50 000 innan du behöver skatta. Det är väldigt osannolikt att du gjort det om det som står i din trådstarten stämmer. 

• Citronella
    Anonym (V) skrev 2023-05-22 19:25:35 följande:
    Det är ingen av de summorna du skrev. Blir alltid nyfiken på varför folk outar sig som korkade genom att göra såhär 😂

och nej ts, du kommer inte undan, det är redan loggat. 
    Enligt Skatteverket är det 50 000. Så varför outar du dig som korkad? (enligt dig själv) Drömmer

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/kopforsaljningochspelpainternet/forsaljning.4.7b610ded10741da92fa8000834.html
  • Anonym (Fail)
    Citronella skrev 2023-05-22 19:39:12 följande:

Naturligtvis försvinner inte dina uppgifter för att du tar bort kontot. Säljer du personliga grejer (alltså saker du själv äger inte sånt du köpt bara för att sälja) kan du göra en vinst på 50 000 innan du behöver skatta. Det är väldigt osannolikt att du gjort det om det som står i din trådstarten stämmer. 

Varför tror du inte att det kan stämma? Vet du hur dyr en nyare systemkamera är? Och objektiv, de är otroligt dyra. jag är lite osäker exakt hur mycket jag sålt för men är absolut på den gränsen. Möjligen att det är under på just tradera, om de inte börjar kolla upp swish för jag har sålt lite via Facebook också. 

Är också det att man inte får sälja för mycket i antal. Tror gränsen är vid 30 annonser/överföringar och det är jag över. och har man då sålt vid olika tillfällen så ska man skatta från första krona. och jag har sålt lite varje månad för att få in extra. Nu är det ju ?bara? Maj, och jag kommer sluta men det är ändå några månader.
  • Anonym (Eddan)

Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 19:48:40 följande:
    Varför tror du inte att det kan stämma? Vet du hur dyr en nyare systemkamera är? Och objektiv, de är otroligt dyra. jag är lite osäker exakt hur mycket jag sålt för men är absolut på den gränsen. Möjligen att det är under på just tradera, om de inte börjar kolla upp swish för jag har sålt lite via Facebook också. 

Är också det att man inte får sälja för mycket i antal. Tror gränsen är vid 30 annonser/överföringar och det är jag över. och har man då sålt vid olika tillfällen så ska man skatta från första krona. och jag har sålt lite varje månad för att få in extra. Nu är det ju ?bara? Maj, och jag kommer sluta men det är ändå några månader.
    Man skattar väl för vinsten?
    Så även om du sålde kameran för mycket pengar så har du ju också en gång betalat mycket för den?
  • Anonym (Eddan)

Fast alltså ts det värsta som kan hända är ju att du får betala in lite mer i skatt nästa år, det du säljer i år hamnar ju i deklarationen 2024. Så du har ju inte gjort något fel.

Behöver du fortsätta sälja så kan du ju bara spara undan en del av vinsten så har du till eventuell skatt nästa år.

• Anonym (Killgissar)
    Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 19:48:40 följande:
    Ja det beror på att det annars verkar vara satt i system med syfte att tjäna pengar.
Svar på tråden Tradera och Skatteverket