• Anonym (Fail)

Tradera och Skatteverket

Jag hade helt missat det nya med att tradera och andra köp och sälj sidor, ska börja skicka info till Skatteverket. Jag som haft dålig ekonomi har sålt av hur mycket som helst, en dyr kamera, objektiv och ja, även kläder för mindre summor. Nu är frågan, är det kört eller kan man komma undan genom att ta bort kontot på tradera? 

• Svar på tråden Tradera och Skatteverket
  • Citronella
    Anonym (V) skrev 2023-05-22 19:47:25 följande:
    Pinsamt, så enkelt är det absolut inte 
    Du anger inte varför det inte ?är så enkelt? och kommer inte med en enda källa det är pinsamt. 
    Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 19:48:40 följande:
    Varför tror du inte att det kan stämma? Vet du hur dyr en nyare systemkamera är? Och objektiv, de är otroligt dyra. jag är lite osäker exakt hur mycket jag sålt för men är absolut på den gränsen. Möjligen att det är under på just tradera, om de inte börjar kolla upp swish för jag har sålt lite via Facebook också. 

Är också det att man inte får sälja för mycket i antal. Tror gränsen är vid 30 annonser/överföringar och det är jag över. och har man då sålt vid olika tillfällen så ska man skatta från första krona. och jag har sålt lite varje månad för att få in extra. Nu är det ju ?bara? Maj, och jag kommer sluta men det är ändå några månader.

Vinst betyder att man säljer saken för mer pengar än kan köpt den för. Kameror med tillbehör tappar generellt sätt i värde så det brukar inte bli någon vinst alls. 

Skatt från första kronan gäller om du köpt in saker enbart för att sälja då räknas det som att du driver en verksamhet. 

• Anonym (Nja)

Att göra en vinst på 50000 kr på sina begagnade kameraobjektiv låter inte troligt.

FörsäIjningspris - inköpspris = vinst.

• Anonym (Fail)
    Citronella skrev 2023-05-22 20:24:02 följande:
    Du anger inte varför det inte ?är så enkelt? och kommer inte med en enda källa det är pinsamt. 
    Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 19:48:40 följande:
    Varför tror du inte att det kan stämma? Vet du hur dyr en nyare systemkamera är? Och objektiv, de är otroligt dyra. jag är lite osäker exakt hur mycket jag sålt för men är absolut på den gränsen. Möjligen att det är under på just tradera, om de inte börjar kolla upp swish för jag har sålt lite via Facebook också. 

Är också det att man inte får sälja för mycket i antal. Tror gränsen är vid 30 annonser/överföringar och det är jag över. och har man då sålt vid olika tillfällen så ska man skatta från första krona. och jag har sålt lite varje månad för att få in extra. Nu är det ju ?bara? Maj, och jag kommer sluta men det är ändå några månader.

Vinst betyder att man säljer saken för mer pengar än kan köpt den för. Kameror med tillbehör tappar generellt sätt i värde så det brukar inte bli någon vinst alls. 

Skatt från första kronan gäller om du köpt in saker enbart för att sälja då räknas det som att du driver en verksamhet. 

Ok ja nån sån vinst har jag inte gjort, men de skickar ju fortfarande till Skatteverket om man fått över 30 annonser sålda. vilket ju knappt är något i min värld på 1 helt år, och jag är redan över det. Så de lär tycka att jag ska skatta från första krona. Sedan om de börjar ifrågasätta och begär utdrag från banken och ska ha kvitto på alla swish också, det kommer jag inte kunna ge. 
  • Anonym (Eddan)
    Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 20:58:03 följande:
    Ok ja nån sån vinst har jag inte gjort, men de skickar ju fortfarande till Skatteverket om man fått över 30 annonser sålda. vilket ju knappt är något i min värld på 1 helt år, och jag är redan över det. Så de lär tycka att jag ska skatta från första krona. Sedan om de börjar ifrågasätta och begär utdrag från banken och ska ha kvitto på alla swish också, det kommer jag inte kunna ge. 

Istället för att sitta och gissa hur de kommer agera, ring dem imorgon och prata med dem. 

Det värsta som kan hända är att du måste skatta vinsten på nästa deklaration.  Och det lär väl inte bli så mycket?

Vad är det du säljer, är det mycket nya och samma prylar så är det väl bäst att du börjar skatta från första kronan, skulle det vara så illa mot att inte sälja alls?

• Citronella
    Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 20:58:03 följande:
    Att de skickar till Skatteverket är inte samma sak som att du får betala skatt. Gör Skatteverket den bedömningen får du säga som det är.

Varför kan du inte visa kvitton? Normalt sätt har man kvar det för dyra saker som systemkameror. Kvitton för bank och swish är bara att printa ut. 
  • Anonym (Fail)
    Citronella skrev 2023-05-22 21:19:37 följande:
    Att de skickar till Skatteverket är inte samma sak som att du får betala skatt. Gör Skatteverket den bedömningen får du säga som det är.

Varför kan du inte visa kvitton? Normalt sätt har man kvar det för dyra saker som systemkameror. Kvitton för bank och swish är bara att printa ut. 
    Ja det mesta av det dyra har jag kvar kvitto på. Men jag har sålt väldigt mycket annat som jag inte har kvitto på. Kan vara kläder jag köpt för 10år sen. Hjälper tyvärr inte bara att säga som det är till Skatteverket, då får man ta smällen. De kommer vilja veta exakt vad alla swish då kommer ifrån, och ha kvitto på det. Jag har absolut ingen koll på det. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 21:29:58 följande:
    Ja det mesta av det dyra har jag kvar kvitto på. Men jag har sålt väldigt mycket annat som jag inte har kvitto på. Kan vara kläder jag köpt för 10år sen. Hjälper tyvärr inte bara att säga som det är till Skatteverket, då får man ta smällen. De kommer vilja veta exakt vad alla swish då kommer ifrån, och ha kvitto på det. Jag har absolut ingen koll på det. 
    Inte mycket du kan göra nu.  Bara avvakta och se vad som händer.  Troligvis ingenting.  
  • Kirrow

Du får sälja hur mycket prylar och grejer du vill hela dagarna. Finns ingen begränsning.

Det handlar istället om du gör vinst Och ingenting annat.

• Citronella
    Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 21:29:58 följande:

Kläder och sånt förstår jag att du inte har kvar kvitton på. Varför hjälper det inte att säga som det är till Skatteverket? Det är så alla andra gör. De gör en bedömning efter vad de anser är troligt. Har de sagt till dig att de vill veta vad alla swish kommer ifrån och ha kvitto? 

• Anonym (Fail)
    Citronella skrev 2023-05-22 22:15:21 följande:

Kläder och sånt förstår jag att du inte har kvar kvitton på. Varför hjälper det inte att säga som det är till Skatteverket? Det är så alla andra gör. De gör en bedömning efter vad de anser är troligt. Har de sagt till dig att de vill veta vad alla swish kommer ifrån och ha kvitto? 

Har du själv varit i kontot med dem? Jag vet nämligen flera som haft problem, Skatteverket kräver bevis och redovisning på exakt allt. En person kommer behöva betala 70 tusen för att hon inte kan redovisa swish 2 år bakåt. Därav min oro för att få samma problem, för jag vet att jag inte kommer kunna redovisa allt. Tradera lär skicka till Skatteverket i slutet av året antar jag, så det är då jag i så fall får problemen. 
  • Citronella
    Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 23:12:43 följande:
    Har du själv varit i kontot med dem? Jag vet nämligen flera som haft problem, Skatteverket kräver bevis och redovisning på exakt allt. En person kommer behöva betala 70 tusen för att hon inte kan redovisa swish 2 år bakåt. Därav min oro för att få samma problem, för jag vet att jag inte kommer kunna redovisa allt. Tradera lär skicka till Skatteverket i slutet av året antar jag, så det är då jag i så fall får problemen. 
    Om de bedömer att det är osäkert eller inte troligt att du sålt av saker du ägt sen tidigare kommer de vilja ha bevis och redovisning för allt annars inte. Tror du på riktigt att de kommer granska alla som sålt mer än 2-3 saker i månaden?! Om din kompis får betala 70 000 i skatt har hon alltså sålt grejer för ca 270 000 du förstår väl själv att det väcker misstankar om man säljer för en hel årslön särskilt om alla varor är i samma kategori (om det nu är så) 
  • Anonym (?)
    Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 23:12:43 följande:
    70 000 i skatt! Då har man en rejäl omsättning.

Sen lär dig skillnad på omsättning och vinst. 

Sen har skatteverket lite olika gränser. När man måste bokföra och redovisa, när de vill veta om moms samt när man ska betala skatt. 

Kolla på deras hemsida och funkar inte det ring och fråga.  De är hjälpsamma.  
Svar på tråden Tradera och Skatteverket