Anonym (V) skrev 2023-05-22 19:47:25 följande:
Pinsamt, så enkelt är det absolut inte
Du anger inte varför det inte ?är så enkelt? och kommer inte med en enda källa det är pinsamt.
Anonym (Fail) skrev 2023-05-22 19:48:40 följande:
Varför tror du inte att det kan stämma? Vet du hur dyr en nyare systemkamera är? Och objektiv, de är otroligt dyra. jag är lite osäker exakt hur mycket jag sålt för men är absolut på den gränsen. Möjligen att det är under på just tradera, om de inte börjar kolla upp swish för jag har sålt lite via Facebook också.
Är också det att man inte får sälja för mycket i antal. Tror gränsen är vid 30 annonser/överföringar och det är jag över. och har man då sålt vid olika tillfällen så ska man skatta från första krona. och jag har sålt lite varje månad för att få in extra. Nu är det ju ?bara? Maj, och jag kommer sluta men det är ändå några månader.
Vinst betyder att man säljer saken för mer pengar än kan köpt den för. Kameror med tillbehör tappar generellt sätt i värde så det brukar inte bli någon vinst alls.
Skatt från första kronan gäller om du köpt in saker enbart för att sälja då räknas det som att du driver en verksamhet.