• Katinka89

    Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?

    Hör ofta från andra föräldrar att de har ?baddag? en dag i veckan, och att det skulle vara skadligt för barnets hud att duscha/bada dagligen. Förstår dock inte hur det kan räcka med tanke på att min 2-åring blir smutsig efter en halv dag på förskolan med matkladd i håret, snor, kritkladd, svett, smuts av sand och grus på händer etc. Lägger dessa föräldrar barnet i sängen på kvällen med all denna lort kvar undrar jag? Känns väldigt ofräscht bara. Upp till ca 1 år räckte det med bad ett par gånger i veckan när de inte börjat förskolan än men förstår faktiskt inte hur man kan tvätta sina förskolebarn endast en gång i veckan. Alla föräldrar gör såklart som de vill, jag är bara nyfiken ifall jag missat något, för jag får bara inte ihop det. 

  • Svar på tråden Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?
  • Maymom

    1-2 ggr i veckan. Händer och ansikte tvättas ju separat hel tiden. Matkladd i håret har vi nästan aldrig haft.
    han har eksem sedan ett år tillbaka, så vi försöker att inte bada för mycket. Håret tror jag jag använt schampo i ca fem ggr sedan han föddes.

  • LFF
    Katinka89 skrev 2023-05-22 23:25:30 följande:
    Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?

    Hör ofta från andra föräldrar att de har ?baddag? en dag i veckan, och att det skulle vara skadligt för barnets hud att duscha/bada dagligen. Förstår dock inte hur det kan räcka med tanke på att min 2-åring blir smutsig efter en halv dag på förskolan med matkladd i håret, snor, kritkladd, svett, smuts av sand och grus på händer etc. Lägger dessa föräldrar barnet i sängen på kvällen med all denna lort kvar undrar jag? Känns väldigt ofräscht bara. Upp till ca 1 år räckte det med bad ett par gånger i veckan när de inte börjat förskolan än men förstår faktiskt inte hur man kan tvätta sina förskolebarn endast en gång i veckan. Alla föräldrar gör såklart som de vill, jag är bara nyfiken ifall jag missat något, för jag får bara inte ihop det. 


    Eftersom mina tvillingar haft känslig hud så har vi inte kunnat ha bad/duschdagar mer än 1-2 gånger i veckan. De har helt enkelt torkat ut annars.

    Matkladd har vi inte haft problem med på förskolan. Händer och ansikte tvättas självklart av separat med lite vatten (och tvål till händerna). 

    Barn mår inte dåligt av att vara lite skitiga. Snarare tvättar du bort alla bra bakterier som bor på ytan av huden om du tvättar av dem frenetiskt varje dag. 

    Nu fyller mina killar 10 år, men de kan fortfarande inte riktigt bada/duscha varje dag. I somras när vi var utomlands var det extra jobbigt eftersom det då blev bad i hav/pool och därmed efterföljande dusch. Även om solskyddskräm är lite återfuktande så blev det mycket torrprickar och kliande kroppar. Då är det skitkul att ha barn som avskyr att bli kladdiga av mjukgörande kräm *ironisk*
  • Litorina

    Man behöver ju inte bada hela kroppen för att en del av den är smutsig, tänker jag. Var det kladd någonstans torkade jag bort det helt enkelt. Händerna tvättades fler ggr/dag oavsett (toabesök o före maten). Sommartid när de gått barfota i sandaler blev det fotbad när man kom in. Osv. 

  • Fjäril kär

    När mina barn var så små tvättade man ju det som var kladdigt. Inte behöver ett barn bada hela kroppen bara för att det sitter ketchup i håret tex. Ansiktet och huvudet kan man tvätta av vid tandborstning på kvällen med en våt tvättlapp i frotté tex. 

    Däremot kan man ju bada/duscha när behovet uppstår, det är givet. Men att bada sitt barn varje/varannan dag bara för att även om det är rent känns overkill och behövs verkligen inte. Det torkar ju bara ut. Då kan man punkttvätta med tvättlapp 

  • Jemp

    1-2 gånger i veckan beroende på ålder här. Och beroende på årstid: när barnen svettas, leker i sandlådan i bara shorts och har solskyddsfaktor på blir det betydligt oftare. 

    Större delen av året är det ju bara ansikte och händer som ens är exponerat för kladd i nån större utsträckning. Håret har inte varit ett stort problem så det kräver mer än punkttvätt- när de var så små hade de istället inte så mycket hår. 

  • Spucks

    En gång i veckan för mina barn. Fast det kan glömmas också, så det kan lätt blir 1,5 eller 2 veckor mellan tillfällen.
    Oftare under sommaren, för d
    å blir ju benen smutsiga och inte bara byxorna.

    Händer och ansiktet tvättas s
    åklart flera gånger per dag, det behövs ingen dusch/bad för det. Mat eller snor i håret kan jag inte komma ihåg att vi har haft någon gång.

  • Elin P

    Min 6-åring duschar dagligen under denna årstid då det är varmt och han är ute lättklädd. Han blir otroligt smutsig så det skulle inte gå annars. På vintern kan det bli mer sällan, 2-3 gånger i veckan kanske. Småbarn mellan 1-3 år som kladdar mycket med maten behöver ju duscha ofta också tycker jag. Ser absolut inga problem med att duscha sitt barn ofta. Min son blir torr i huden men det finns ju mjukgörande krämer.

  • xnfsm

    1-2 veckor mellan dusch/bad? Det är inte hygieniskt, inte heller bra för känslig hud att tvätta SÅ sällan. Barn, dvs inte bebisar, bajsar och kissar, svettas etc precis som vi vuxna. Skulle aldrig låta det gå mer än några dagar mellan dusch, även om ansikte och händer tvättas oftare. Detta är min åsikt, dömer inte om andra vill göra annorlunda. 

  • FridaFox

    2 ggr i veckan under den svalare delen av året, blir nog oftare under somrarna.

  • nernu

    Mina barn har inte kletat ner sig dagligen. Händer och ansikte tvättar man såklart när det är smutsigt. Och rumpan tvättar vi vid varje blöjbyte när de är så små. Mina barn är inte ofräscha. Olika barn smutsar ner sig olika mycket helt enkelt. En kompis duschar i princip sitt barn efter varje måltid för att hon kladdar jättemycket. Jag tillåter inte det. 

Svar på tråden Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?