10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(
Förstärk inte åt något håll, konstatera sakligt utan känslomässiga värderingar. Min son har haft kroppskomplex, han är kortare och smalare än sina kompisar tycker han. Jag har flest och främst varit tydlig med min kärlek och hur fantastiskt fin unge jag tycker att han är. Sen har jag sagt att ja du är kortare och det kanske du kommer att vara resten av ditt liv, eller inte det visar sig. Ja kanske är du smalare, och det kanske du kommer vara jämt, eller inte.
efter en tids ältande är han nu helt i acceptans, tidigare vart han ledsen när nån påpekade att han var kort, nu tycker han på axlarna och säger *och?*
Det är lätt att bedra sig själv och sitt barn med att å ena sidan säga att man älskar dem oavsett, men samtidigt säga att det blir bättre eller liknande. De kommer översköljas av självhat, exempelvis om jag säger till min son att han växer om sina vänner i högstadiet, och den dag han inser att det inte händer kommer han bära på skam.
Så mitt tips är att träna på acceptans, du har den kropp du har. Så faller saker på plats av sig självt, när de väl har acceptans som utgångspunkt