• Spucks

10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(

Baramammaella skrev 2023-05-23 21:12:20 följande:
     har alltid varit lite rundare än alla andra i hennes ålder. Fin som hon är och barn växer ju 
    Usch, jag blir så trött och arg när jag läsar sånt. Inte bara du, men de finns ju massor av trådar där föräldrar ursäkta sin lathet på liknande sätt. De har ingen lust att se till att barnet växer upp frisk och lever hälsosamt, och argumenterar sedan med "men barnen är ju fina som de är" eller "de växer bort sig" eller "de kan ju ta tag i det när de är äldre, om de stör sig på det" eller "det är ju bara lite hull, det är ju gullig", osv.
    Och sedan blir barnen äldre och lider, för att föräldrarna sket i sitt ansvar.

Stackars din dotter!
  • Spucks
    mammabitch skrev 2023-05-25 07:03:43 följande:

Med kommentarer som vissa här så är det kanske inte konstigt att BUP nu översvämmas av tonåringar med ätstörningar på ett sätt de aldrig sett tidigare

Ja, det stämmer. Inte konstig att så många ungdomar får ätstörningar, när så många vuxna skita i sina barns hälsa för alla är ju fina som de är.
    Och ja, jag vet att det var inte så du menade ...
    Jemp skrev 2023-05-25 07:23:00 följande:
    Du verkar ha mycket fördomar. Att stärka sitt barns självkänsla är inte lathet. 
    Man kan stärka sitt barns självkänsla på många olika sätt, att låta sitt barn bli tjock är inget krav för det. Och självklart är det lathet att inte bryr sig om att se till att ens barn lever hälsosamt, vilket även leder till en hälsosam kropp. Det är jävla lat att se att ens barn är överviktig med bara rycka på axlarna och tänker "men hon är ju fin som hon är", för man ids inte med sitt ansvar att fostra barnens hälsa.
    Det ser man i extrem många trådar här - en stort del av föräldrarna bryr sig inte alls. Påpekar man att det är dålig för hälsan och att barnet troligtvis kommer att må psykist dålig senast i tonåren, då är det body shaming eller det gnälls att man minsann inte kan kräva av föräldrarna att ta tag i detta. 

• Spucks
    mammabitch skrev 2023-05-25 17:08:03 följande:

Jag har träffat ett inte litet antal ungdomar (övervägande tjejer) med anorexi bulimi och ortorexi som lett till livshotande tillstånd - känner också många som arbetar på BUP . Den gemensamma nämnaren för många personer som insjuknar tidigt i livet är just vikthetsande omgivning, ofta mammorna ( som ibland  till och med när deras barn har ett livshotande lågt BMI och ätträning ifrågasätter att t.ex. pasta ingår i kostschemat för "vi har aldrig sån skräpmat hemma" ) inte att barnen fått acceptans fast de är lite över normalt BMI och sedan insett hur feta de är.

Som egen erfarenhet av att växa upp som ett lite större barn med en ibland välmenande omgivning som gjorde rejäla övertramp (tack och lov inte i närmaste familjen) kan jag nämna en moster som tjatade om min vikt och kosthållning i stort sett varje gång våra familjer träffades (vid ett tillfälle flippade jag ur och tog cykeln till kiosken och köpte största möjliga glass som jag demonstrativt åt inför henne) - tills hennes egen dotter blev inlagd på grund av ätstörning! Sen tog tjatet slut och ett antal år senare har hon faktiskt bett om ursäkt.
    Vet du, det finns lite fler möjligheter än extremer. Man behöver inte väljer mellan att ha ett överviktigt barn eller att vikthetsa. En vettig föräldrar som tar sitt ansvar ser helt enkelt till från början att barnet lever hälsosamt, då brukar barnen inte bli överviktiga och inte heller behöver man tjata eller på något sätt påpeka något om kroppen. För det är helt enkelt normal för barnet att röra på sig, äta nyttigt för det mesta och äta onödiga saker med måtta. Och om ett sånt barn håller på att bli lite för rund, då tar föräldrarna tag i det direkt - och nej, det behöver barnet inte märker någonting av - istället för att låtsas som ingenting eller kommer med kommentarer som "men hen är ju så fin som hen är!".
Svar på tråden 10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(