10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(
Du skriver att din dotter är lite rundare, det är en extremt vag förklaring. Lite rundare kan vara ingenting mer än att hon faktiskt är lite grövre än kompisarna men det kan även betyda att hon faktiskt har en övervikt eller till och med kraftig övervikt. Vet man inte det så är det svårt att ge bra stöd.
Först och främst, hur är din egen relation till din egen kropp? Tänk efter ordentligt om ditt barn har snappat upp något negativt från dig.
För det andra, har din dotter någon hobby som är fysisk? Är hon sugen/intresserad av att göra något fysiskt?
Skulle du kunna tänka dig att göra något med henne? Spela fotboll, gå promenad, simma, springa?
För det tredje, hur äter ni?
Vad är bra mat enligt din mening? Mamma scans köttbullar, makaroner och någon grönsak eller hemmagjorda köttbullar med kokt potatis, sås och sallad?
Jag är uppväxt med en förälder som aktivt bantade mig från det att jag var 10-11.
Min pappa skulle ut och springa med mig när jag var 10. Jag hatade det men om jag inte sprang så hotade han med att slå mig (jag har ingen aning om han skojade eller menade allvar men jag tog extremt illa vid mig)
Jag var 11 när jag fick jag min första nutrilette shake bantningskur. Som belöning för att jag klarade en hel vecka på eländet fick jag en halv pizza från den lokala pizzerian!! Barnmisshandel det var ren och skär barnmisshandel! Min poäng är att jag vet vad det innebär att vara rundare än de andra. Jag var inte fet, jag var rundare. Hade mina föräldrar bara lärt sig hur en kropp fungerar och vad man ska äta hade jag haft det betydligt lättare!
Tycker din dotter om att laga mat?
Är hon med i köket och får vara med och bidra?
Mina barn var med från det de var 3-4 år. De hade sina barn bestick som de massakrerade (skulle föreställa skivade men de var helt mosade) champinjoner med. Idag är de i tonåren båda två och kan laga bra mat. Äldre tonåringens lunch när hon är hemma själv: två stekta ägg, skivad tomat, hackad gräslök, stekt svamp och någon sås gjord på majonnäs. Kanske en skiva ost.
Få med din dotter ut i köket så att hon lär sig laga mat, skapar ett intresse för det och blir medveten om vad som behövs för att kroppen ska må bra.
I mitt hem kommer det inte in några light/lätt produkter, margarin eller helfabrikat. Vi är väldigt noga med att köttpålägg inte innehåller socker (enormt svårt för 99% innehåller någon form av sötning vilket är idiotiskt!).
Prata med din dotter om kroppen. Att hon är rund nu betyder inte att hon kommer att vara det länge till. I puberteten händer det så vansinnigt mycket. Alla kroppar är olika men vi måste ta väl hand om dem!!
Se över hur hon äter innan du påverkar hennes val. Dra ner på pastan, öka proteinet och grönsakerna.. En modell som är lätt att följa är ens egen hand. En handmodell. Protein motsvarande en handflata, grönsaker/sallad motsvarande en handflata och en knuten näve kolhydrater. Välj bra kolhydrater (det finns ingen bra pasta punkt, spelar ingen roll vad dietister eller livsmedelsverket säger!) och var inte rädd för riktigt fett. Måltidsdryck - vatten! Vi människor behöver inte dricka andra djurs mat.
Jag kommer aldrig att följa livsmedelsverkets kostråd igen!
De skriver själv att deras kostråd är till friska. En kropp som behöver bra mat för att hållas frisk är en kropp som inte ska följa livsmedelsverkets rekommendationer.