Inlägg från: mammabitch |Visa alla inlägg
  • mammabitch

10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(

Med kommentarer som vissa här så är det kanske inte konstigt att BUP nu översvämmas av tonåringar med ätstörningar på ett sätt de aldrig sett tidigare ! Ingen rök utan eld och mellanstadieelever som pratar om dålig karaktär och farliga onyttigheter har ofta hört det hemma upprepade gånger!

En tioåring ska absolut inte bantas (i vissa extrema fall kanske i samråd med vården) utan fokusera på hälsosamma vanor (där godis och chips kan ingå men inte dagligen eller obegränsat) och fysisk aktivitet till vardags och träning som är rolig och känns bra.

I den åldern om en lätt övervikt finns  så  har de alla möjligheter att utjämna vikten när de börjar växa på längden om de inte samtidigt ökar näringsintaget rejält.

Och fortsätt boosta hennes självförtroende att hon duger och inte alls behöver dölja sig.

• mammabitch
    Spucks skrev 2023-05-25 10:31:44 följande:
    Ja, det stämmer. Inte konstig att så många ungdomar får ätstörningar, när så många vuxna skita i sina barns hälsa för alla är ju fina som de är.
    Och ja, jag vet att det var inte så du menade ...
    Jemp skrev 2023-05-25 07:23:00 följande:
    Du verkar ha mycket fördomar. Att stärka sitt barns självkänsla är inte lathet. 
    Man kan stärka sitt barns självkänsla på många olika sätt, att låta sitt barn bli tjock är inget krav för det. Och självklart är det lathet att inte bryr sig om att se till att ens barn lever hälsosamt, vilket även leder till en hälsosam kropp. Det är jävla lat att se att ens barn är överviktig med bara rycka på axlarna och tänker "men hon är ju fin som hon är", för man ids inte med sitt ansvar att fostra barnens hälsa.
    Det ser man i extrem många trådar här - en stort del av föräldrarna bryr sig inte alls. Påpekar man att det är dålig för hälsan och att barnet troligtvis kommer att må psykist dålig senast i tonåren, då är det body shaming eller det gnälls att man minsann inte kan kräva av föräldrarna att ta tag i detta. 

Jag har träffat ett inte litet antal ungdomar (övervägande tjejer) med anorexi bulimi och ortorexi som lett till livshotande tillstånd - känner också många som arbetar på BUP . Den gemensamma nämnaren för många personer som insjuknar tidigt i livet är just vikthetsande omgivning, ofta mammorna ( som ibland  till och med när deras barn har ett livshotande lågt BMI och ätträning ifrågasätter att t.ex. pasta ingår i kostschemat för "vi har aldrig sån skräpmat hemma" ) inte att barnen fått acceptans fast de är lite över normalt BMI och sedan insett hur feta de är.

Som egen erfarenhet av att växa upp som ett lite större barn med en ibland välmenande omgivning som gjorde rejäla övertramp (tack och lov inte i närmaste familjen) kan jag nämna en moster som tjatade om min vikt och kosthållning i stort sett varje gång våra familjer träffades (vid ett tillfälle flippade jag ur och tog cykeln till kiosken och köpte största möjliga glass som jag demonstrativt åt inför henne) - tills hennes egen dotter blev inlagd på grund av ätstörning! Sen tog tjatet slut och ett antal år senare har hon faktiskt bett om ursäkt.
  • mammabitch

Såna här kommentarer .... Självklart ska man hjälpa sitt barn till ett hälsosamt liv, men där ingår inte att predika kostlära, portionsstorlekar, "farlig " mat och som någon föreslog gymma men en tioåring . 
    Att servera varierad näringsriktig mat som mättar  och uppmuntra vardagsmotion och aktiviteter som barnet gillar är någonting helt annat.
    Och jag vågar lova att inget barn någonsin farit illa av att höra att det är fint och duger.

Anonym (Tips från coachen) skrev 2023-05-23 21:29:58 följande:

Diskutera portionsstorlekar också, det är bra att äta ordentligt, men inte överäta. Knytnävsmodellen är ett bra utgångsläge om man är osäker.

FuckGoggleAskMe skrev 2023-05-23 21:38:01 följande:

Om hon är 10 år är det verkligen dags att prata mat med henne, om du inte gjort det innan.

Spucks skrev 2023-05-25 10:31:44 följande:
    Inte konstig att så många ungdomar får ätstörningar, när så många vuxna skita i sina barns hälsa för alla är ju fina som de är.
  • mammabitch

Självklart ska barn ha aktiviteter som de gillar oavsett om det är att spela blockflöjt eller att gymma!
    Sen är det ju bra att aktiviteterna verkligen styr barnets behov och önskemål och inte föräldrarnas behov av självförverkligande by proxy - har sett allt för många exempel på det. 

En helt annan sak om det handlar om att pressa barnet (som i ditt inlägg Agda90) eller att förmedla att det är så man måste leva för att hålla sig fin.

Svar på tråden 10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(