Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(

mammabitch skrev 2023-05-25 07:03:43 följande:

Med kommentarer som vissa här så är det kanske inte konstigt att BUP nu översvämmas av tonåringar med ätstörningar på ett sätt de aldrig sett tidigare ! Ingen rök utan eld och mellanstadieelever som pratar om dålig karaktär och farliga onyttigheter har ofta hört det hemma upprepade gånger!

En tioåring ska absolut inte bantas (i vissa extrema fall kanske i samråd med vården) utan fokusera på hälsosamma vanor (där godis och chips kan ingå men inte dagligen eller obegränsat) och fysisk aktivitet till vardags och träning som är rolig och känns bra.

I den åldern om en lätt övervikt finns  så  har de alla möjligheter att utjämna vikten när de börjar växa på längden om de inte samtidigt ökar näringsintaget rejält.

Och fortsätt boosta hennes självförtroende att hon duger och inte alls behöver dölja sig.

Det är betydligt fler som har fetmarelaterade problem än anorexia och bulimi. Övervikt leder till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, depression, problem med leder mm Det finns inget positivt med det. Det går att låta barnet växa ikapp sin vikt utan att hetsa och kritisera. 
  • Citronella
    mammabitch skrev 2023-05-25 20:49:10 följande:

Såna här kommentarer .... Självklart ska man hjälpa sitt barn till ett hälsosamt liv, men där ingår inte att predika kostlära, portionsstorlekar, "farlig " mat och som någon föreslog gymma men en tioåring . 
    Att servera varierad näringsriktig mat som mättar  och uppmuntra vardagsmotion och aktiviteter som barnet gillar är någonting helt annat.
    Och jag vågar lova att inget barn någonsin farit illa av att höra att det är fint och duger.

FuckGoggleAskMe skrev 2023-05-23 21:38:01 följande:

Om hon är 10 år är det verkligen dags att prata mat med henne, om du inte gjort det innan.

Är du emot att barn spelar instrument eller är med i scouterna också? Eller är det bara specifikt aktiviteter som innebär att röra på sig som är fel enligt dig? På mitt gym har de familjedagar på söndagarna och alla barn som är där tycker det är jättekul jag går varje vecka med mina döttrar (7 och 9 år) 

Jag tycker det är viktigt att prata kost och mat med barnen, det gjorde mina föräldrar med mig och mina syskon också.
Svar på tråden 10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(