Inlägg från: Anonym (Klea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klea)

10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(

Jag har en sjuåring som ibland konstaterar att hon är rundare än andra barn. Hon är fullt normalviktig (ja, det vet vi eftersom hon mäts och vägs regelbundet vid läkarbesök gällande en sjukdom), men de flesta kompisar är smalare. Än så länge är det bara konstateranden, men jag är rädd för den dagen det åter kommer värderingar.

Värderingar kom nämligen redan på förskolan. Då kom hon hem och berättade att kompisar sagt att deras mammor sagt att man inte får äta för mycket glass, för då blir man tjock och det är dåligt att vara tjock. Här hemma har vi aldrig pratat om kropp som bättre eller sämre. Vi har pratat om att man kan få ont i magen om man äter för mycket socker och pizza och att tänderna behöver vila från godis och söta drycker. Att kroppen orkar springa och leka mer på riktig mat, än på mackor och glass. Vi uppmuntrar till fysisk aktivitet, både genom organiserade aktiviteter, liksom till spontana sådana och lek. Jag gillar att springa. Ibland följer hon med på cykel. Primärt gör vi det för att få tid tillsammans, bara vi, men rörelse är en positiv effekt av det. Men hur andra pratar med sina barn, påverkar också mitt barn!

Din dotter är äldre än min, och går så klart att prata med på ett annat sätt, men jag tänker också att man bör vara försiktigare. Övervikt är inte bra, bra mat och rörelse är bra, men det är viktigt att komma ihåg att människor faktiskt ser olika ut! Vissa är lite rundare, medan andra är smalare. Vissa har långa ben, medan andra har kortare. Två människor med samma vikt, kan se olika ut. 

• Anonym (Klea)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-05-26 13:57:27 följande:
    Varför ska man inte prata med barn om mat, kostlära och vikten av motion? Predika? 

Mitt barn fick tidigt lära sig om nyttan av varierad kost etc. Frukt och grönsaker ska man alltid äta lite av, de innehåller vitaminer som gör att man håller sig friskare och mår bättre, protein blir man stark av etc etc. Vid 9år undervisade de om detta i skolan också, vitaminer, mineraler, motion, sömn osv, väldigt bra tycker jag. 
    Fast det är stor skillnad på att lära ut vad som är bra mat, och att predika kostlära och prata om tjock kropp som något dåligt och fult. Läs gärna mitt tidigare inlägg, om hur mitt FÖRSKOLEBARN pratade ock dessutom valde bort fika med hänvisning till att man kunde bli tjock och att det var dåligt. För det hade kompisarna sagt att deras mammor sagt. Det är oerhörd skillnad på att säga att man inte kan äta godis varje dag eftersom kroppen och tänderna inte mår så bra, mot att säga att man inte kan äta godis för då blir man tjock och det är dåligt att vara.
Svar på tråden 10 åring dotter bekymrad över sin vikt :(