Känner mig värdelös och tagen för givet
Jag och min sambo har varit ihop i 12 år. Vi har två barn tillsammans, den yngsta är några månader. Vi har haft kriser till och från som i grund och botten alltid handlat om att jag inte känner mig älskad eller uppskattad. Under senaste graviditeten kände jag mig väldigt ensam och jag saknade min partner så mycket (det är alltid mycket stress kring jobb och renovering och vi i princip alltid lite tid tillsammans) och jag uttryckte detta till honom men inget förändrades. Det kan ju vara svårt att ändra på ytterligare omständigheter men det största problemet är väl att han sällan är närvarande mentalt. Vi kan vara i samma rum mycket men han är inte där om ni fattar, han planerar något i huvudet eller lyssnar på podd och liksom kan sucka när jag börjar prata med honom för att han behöver pausa podden/ljudboken.
Vi började gå i terapi mot slutet av graviditeten (vi har gått i terapi tidigare, till och från i relationen) och även om det känns skönt att få tala ut där utan att bli avbruten och att terapeuten liksom är med och medlar upplever jag ändå inte att han HÖR mig. Jag kan säga saker som att "du känns så fjärran och jag får ibland för mig att du kanske träffat någon annan för det hade förklarat så mycket av ditt beteende" och på det kan han svara "hur skulle jag ha tid att vara otrogen?!". Jag upplever att vi liksom inte kommunicerar på samma NIVÅ. Jag uttrycker behov och känslor och han svarar med sakargument. Jag tycker kanske inte att det är så svårt att förstå att om den man lever med säger en sådan sak är det man behöver höra mer något i stil med "men det är ju dig jag vill vara med". Begär jag för mycket här??
Han har alltid haft svårt att visa uppskattning och kärlek, har svårt att säga att han älskar mig, har svårt med kärleksgester (som han menar känns obekväma och klyschiga). För mig är det inte viktigt hur exakt han visar ömhet och kärlek men att han gör det på något sätt! Hela min själ skriker efter omsorg. Jag vill ha en innerlig kram, få höra att jag gör något bra, att jag är en fin mamma, att han är glad att han har barn med mig. Men han kan inte säga något sådant. Han säger ofta att jag är tjatig och inte kan hålla på att beställa sådant, att det måste komma spontant. Men det kan gå över en månad utan att han söker mig eller säger nått gulligt. Jag är för otålig och hungrig efter sådant för att klara av att vänta ut honom!
Till bilden hör att jag har dålig självkänsla och har aldrig haft en bra sådan men jag märker ju tydligt hur mycket sämre den blivit av vår relation. Jag känner att jag själv anammar bilden av mig själv som krävande och tjatig, svår att leva med.
Det som inte gör självkänslan bättre är att han tyvärr kan vara nedlåtande och liksom få mig att känna mig korkad. Jag känner mig alltid lite sämre än honom, lite dummare, jag är disträ, glömmer mycket, är virrig. Han kommenterar sådant med mig dagligen. Blir irriterad på mig för att jag städat undan något som är hans eller att jag inte packat diskmaskinen så som han vill att den ska vara. Jag blir stressad och nervös av att han ständigt kommenterar sånt här och jag känner mig som ett renoveringsobjekt i hans ögon. Jag undrar ofta varför han vill vara med mig för han verkar vara så irriterad på mig och tycka att det jag vill ha av honom är orimligt.
Vill vara tydlig med att han är en fin, bra pappa. Ansvarstagande och genuin intresserad av våra barn. Och han har massa sidor jag tycker om och är attraherad av.
Först graviditeten och nu att ha ett litet barn gjort mig mer hudlös och i större behov av uppskattning vilket gör att jag gått in i en kris gällande det här. Det känns som att mitt innersta talar till mig på ett tydligare sätt som gör det svårare för mig att negligera mina behov.
Vet inte vad jag vill ha svar på ens.. Är jag knäpp? Begär jag för mycket? Är det någon som haft det såhär men sedan känt sig hörd och sedd av sin partner?