Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

bodelning

Anonym (Anonym2) skrev 2023-05-24 22:33:23 följande:
    Visst säger lagen så och gammalt tillbaks var det nog för att skydda kvinnan som oftast skötte hem och barn och annars stått barskrapad vid en skilsmässa.

Som ung och naiv och där ingen av oss hade några tillgångar gifte vi oss utan äktenskapsförord. Sedan hade vi jämförbara löner och delade på vab och föräldraledighet för barnen. Jag sparade en del och investerade efter vi delat på våra kostnader. Eller jag betalade helt klart mer då det inte blev märkbart dyrare att bo själv. Under vårt förhållande spenderade hon sina pengar och hade inget av större värde.

Vid skiljsmässan ville hon så klart ha hälften av min investering. Hade fonder och aktier i en till bank som hon inte kände till så blev bara blåst på en bråkdel som tur var😃
    Även idag blir kvinnor blåsta på pengar då de flesta inte gör så som ni gjorde med att dela vab och f-ledighet. Så det skyddar fortfarande parter som är ekonomiska förlorare när man bestämmer sig för att skaffa barn. 
  • Agda90
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-05-25 12:09:03 följande:
    Bra att ni ha det så, och så hade jag också velat ha det under äktenskapet med ett gemensamt mål med sparande och ett gemensamt ansvar över ekonomin.

Jag har inte ung när vi skiljde oss och tror det är få slösare som skulle ta det bra om förslaget med äktenskapsförord kom på tal flera år efter som gifta.

Misstaget kostade mig en del av sparandet, men fick ju behålla större delen så går ändå ingen nöd på mig.
    Varför pratade ni inte om er ekonomi och bestämde hur ni skulle ha det?
Svar på tråden bodelning