• HejUkay

    Namn på både sve och eng: Otto, August, Edmund, Rufus, Bernhard, Timothy..?

    Hej hej!

    Funderar på namn och vill gärna ha feedback på pojknamn då vi bor i England och måste ha ett namn som funkar både i Sverige och UK. Vi har redan en Nils och flicknamn vi gillar är Astrid, Agnes, Saga och Eira.

    Hur passar följande:
    Otto
    August
    Edmund (Eddie)
    Rufus
    Bernhard
    Timothy (Timo)

    ?

  • Svar på tråden Namn på både sve och eng: Otto, August, Edmund, Rufus, Bernhard, Timothy..?
  • Maymom

    De passar väl jättefint.
    August är nog min favorit. Otto funkar ju också, det kanske blir vanligare nu efter filmen a man called Otto.
    Edmund är inte lika uttjatat som Edward.
    Rufus är fint, känner faktiskt en som döpt ungen till det.
    Bernhard är det jag personligen inte föredrar.
    Själv hade jag föredragit Tim framför Timothy, Timothy känns kanske mer självklart i England.

  • trollhona
    HejUkay skrev 2023-05-25 13:00:24 följande:
    Namn på både sve och eng: Otto, August, Edmund, Rufus, Bernhard, Timothy..?

    Hej hej!

    Funderar på namn och vill gärna ha feedback på pojknamn då vi bor i England och måste ha ett namn som funkar både i Sverige och UK. Vi har redan en Nils och flicknamn vi gillar är Astrid, Agnes, Saga och Eira.

    Hur passar följande:
    Otto
    August
    Edmund (Eddie)
    Rufus
    Bernhard
    Timothy (Timo)

    ?


    Otto fungerar bra, fint enkelt namn som passar med Nils.
    August är charmigt
    Edmund fungerar också bra, lite mer ovanligt än Edward och Edvin mfl.
    Rufus är jättecharmigt
    Bernhard är fint, och ovanligt.
    Timothy fungerar också bra.

    Några extra tips: Ossian, Thor, Ivar, Albin, Leopold, Edgar, Allan
  • Jemp

    Eftersom du frågar har jag aldrig hört Rufus på ett barn (iaf i Sverige) utan snarare sett det som hundnamn. 

    Otto och August är hyfsat vanliga. De övriga är det inget fel på, men man kanske reflekterar mer över det engelska påbråt (vilket inte är problem i sig). 

  • HejsanJenny

    Min bror heter Timothy och han har aldrig kallats för Timo, vår familj är också engelsktalande och de naturliga smeknamnen blir Tim och Timmy 🙂

  • Xenia
    HejUkay skrev 2023-05-25 13:00:24 följande:
    Namn på både sve och eng: Otto, August, Edmund, Rufus, Bernhard, Timothy..?

    Hej hej!

    Funderar på namn och vill gärna ha feedback på pojknamn då vi bor i England och måste ha ett namn som funkar både i Sverige och UK. Vi har redan en Nils och flicknamn vi gillar är Astrid, Agnes, Saga och Eira.

    Hur passar följande:
    Otto
    August
    Edmund (Eddie)
    Rufus
    Bernhard
    Timothy (Timo)

    ?


    Nils låter väldigt svenskt men är samtidigt lätt att uttala på engelska. Alla namnen passar men personligen gillar jag Edmund bäst.

    Annars tycker jag Eric vore perfekt. Eller Magnus, fast "gn" uttalas annorlunda på engelska. Men det gäller ju även Agnes.
Svar på tråden Namn på både sve och eng: Otto, August, Edmund, Rufus, Bernhard, Timothy..?