• Anonym (Äpplet)

Psykolog online?

Någon som provat prata med psykolog på nätet? Finns en del tjänster som tillhandahåller det. Har det funkat? Jag skulle behöva det, men tvekar eftersom jag är lite old school. Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Psykolog online?
  • Anonym (Äpplet)

Ingen? Det verkar vara en populär grej. 

• Anonym (Päronet)

Har inte provat onlinepsykolog själv men känner en som jobbar med det. Hon tar emot ca hälften av sina klienter via videosamtal.

Fördelen för dig som patient är att du får ett större utbud av psykologer att välja på, ffa om du bor på mindre ort. Beroende på dina problem kan det också fungera bättre subjektivt sett eftersom du kan stanna hemma eller på någon annan plats där du känner dig trygg. För vissa kan ett fysiskt psykologbesök kännas alltför påfrestande.

Den främsta nackdelen är eventuellt tekniskt strul såsom dropouts och liknande. Sedan kanske vissa inte känner sig lika involverade i ett videosamtal som ett fysiskt möte med någon men personligen tror jag att valet av psykolog är viktigare.

Bra eller dåligt? Jag tänker att det är bra att man är öppen för alternativet åtminstone. Så kallade chattpsykologer skulle jag dock vara väldigt försiktig med.

Svar på tråden Psykolog online?