• Anonym (Coolaner)

Vem har rätt?

Fick reda på att min man köpt ut en flaska sprit från bolaget till våran 16-åriga son. Han tycker de va bättre att han fick av oss istället för av nån annan Skummis. 

Jag håller inte med och tyckte det isåfall skulle vara bättre att han fick 1-2gram cannabis istället. Jag tänker att jag hellre ser att han sitter i en soffa med sina vänner och är lugn än att han är ute och slirar på stan full och förmodligen slutar i droger iallafall. (Som samhället ser ut idag) + att jag har straffat honom i ett halvårs tid med utegångsförbud pga cannabisdoft från rummet. 

Helst ska ungen inte ha nånting av oss. Men vi sluta i en hektisk diskussion om vad som va bäst..

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • EpicF

För det första är set olagligt att langa till minderåriga och det är det din man har gjort. 

Men han har en poäng att det är bättre att får av er än av någon  skummaste från stan. Men enligt mig så ska det gälla först vid 18 år fyllda. 

Så din man har absolut gjort fel. Även om han förvisso har rätt i tankegången. 

• Anonym (Mx)

Oj, säger jag. Både alkohol- och drogliberala föräldrar. Var ska detta sluta?

• EpicF

För det första är set olagligt att langa till minderåriga och det är det din man har gjort. 

Men han har en poäng att det är bättre att får av er än av någon  skummaste från stan. Men enligt mig så ska det gälla först vid 18 år fyllda. 

Så din man har absolut gjort fel. Även om han förvisso har rätt i tankegången. 

Dessutom har ingen av er egentligen rätt. Ditt förslag är uruselt det med. 

• Anonym (F)

Studier visar att barn som tillåts dricka av sina föräldrar för det första dricker mer alkohol än de annars hade gjort, både då och i framtiden, och löper större risk att drabbas av problematiskt drickande i framtiden. Så grattis. Din man har just lagt första stenen till sonens eventuella alkoholism. Fråga gärna hur det känns att få det på sitt samvete, eller på kort sikt risken att sonen blir alkoholförgiftad, dricker för mycket, ger till någon annan kompis som inte borde dricka eller vad som helst.

En annan sak är just att det är OLAGLIGT. Hoppas någon annan vuxen får nys om det så de kan göra en orosanmälan, för ni verkar båda två svikta i insikten här.

Kom dessutom inte och klaga sedan om han hamnar i olika typer av problem, t ex börjar röka eller testa droger. När man snackar gateway drug så är alkoholen den största riskfaktorn för andra dåligheter. Fan tänk lite!

• Anonym (Sandra)

EN FLASKA?!? Vill han ha död på ungen? 

ja, det är bättre att få från föräldrar än någon skummis på stan - men vitsen är ju då också att man kan styra mängden man köper för att det inte ska bli så mycket.
    Vad säger det om man köper en flaska sprit till utekvällen? 

Två-fyra Öl hade varit mer rimligt. Och då när han är äldre, inte bara 16.

• Anonym (F)

Och hur troligt är det att någon "skummis på stan" skulle köpa ut åt ert barn...? Eller hur troligt är det att ert barn skulle gå fram till en alkis och tigga folkisar, som de ändå inte ger ifrån sig?

Naturligtvis kommer ingen okänd person att köpa ut åt honom.

• Tukt

Mest förvånad att den här diskussionens finns kvar 2023...

• Anonym (lärare)
    Anonym (F) skrev 2023-05-26 17:16:53 följande:

Och hur troligt är det att någon "skummis på stan" skulle köpa ut åt ert barn...? Eller hur troligt är det att ert barn skulle gå fram till en alkis och tigga folkisar, som de ändå inte ger ifrån sig?

Naturligtvis kommer ingen okänd person att köpa ut åt honom.

Det är skitenkelt att få tag på smuggelsprit för tonåringar. Det var lätt när jag var tonåring på sena 90- början av 2000-talet, och det är ännu enklare nu. ungdomarna går inte fram till alkisar och tigger folköl, de tar kontakt med ortens smuggelkung på nätet och köper antingen smugglat eller, ännu värre, hembränt. I varje klass är det alltid någon som vet hur man gör.
Svar på tråden Vem har rätt?