• Anonym (Skola)

Vad funkar mot stök i skolan?

Hej

Har snart möte på mitt barns skola. Situationen är att klassen är väldigt stökig. Stökigaste klassen tydligen. Skrik, spring, knuffar är vanligt. Har nu hört att lärarna tjaffsar om vem som ska ta klassen nästa år, då ingen vill det.

Har möte för jag vill veta hur allt ligger till. Vad dom har för strategier för att få till en förändring. Mitt barn har bara blivit utsatt för våld 1 gång men börjar såklart fundera på skolbyte även om mitt barn ändå trivs konstigt nog. Känslan är att saken inte kommer att förbättras tyvärr. Rädd att fokus kommer hamna på att hålla en grupp av klassen under kontroll mer än att undervisa om det fortsätter så här.. 

Men, har någon en bra erfarenhet av sånt här. Ideer som lärare eller skola genomfört för att få till förändring? 

• Svar på tråden Vad funkar mot stök i skolan?
  • Anonym

En skola här på orten blev bombhotad för ett tag sedan. Detta ledde såklart till stängning, med hemmavarande elever som följd och alltså rekord-lugnt i skolan.

• Anonym (Skola)
    Anonym skrev 2023-05-27 19:06:09 följande:

En skola här på orten blev bombhotad för ett tag sedan. Detta ledde såklart till stängning, med hemmavarande elever som följd och alltså rekord-lugnt i skolan.

Okej, tror inte jag ska ge det som förslag till rektor/lärare dock... 
  • Anonym (IES)

Min son gick i Internationella engelska skolan (IES) tidigare och där var det definitivt inget stök. Det kan ha ändrats sedan dess men läs på om IES. Det är ett helt koncept där eleverna både får ordning och stöd. Jag vad otroligt nöjd med den skolan. 

• Anonym (Skola)
    Anonym (IES) skrev 2023-05-27 19:10:37 följande:

Min son gick i Internationella engelska skolan (IES) tidigare och där var det definitivt inget stök. Det kan ha ändrats sedan dess men läs på om IES. Det är ett helt koncept där eleverna både får ordning och stöd. Jag vad otroligt nöjd med den skolan. 

Tack! Ska läsa på om den. 
  • Anonym (bryta)

Ofta är det bästa man kan göra är att bryta klassen, men det är väl svensk skola för feg för antar jag.

Sen är det att organisera klassrummen på ett bra sätt så det inte blir en massa onödigt spring som kan trigga vissa elever.. Där finns det säkert massor att göra. 

Dessutom, att det i svensk skola har blivit "bara" att bli utsatt för våld/blivit misshandlad mer än 0 gånger på 13 år, det är fan skrämmande.

• Anonym (kanske)

Det som jag om förälder har erfarenhet av är:
    - speciella insatser av skolpsykologen, hon hade någon slags grupparbeten med de som var berörda en-två gånger i veckan under en termin (i vår klass var det tjejerna som det var problem med, jag har en son så jag vet inte mer om det)
    - bryta upp klassen, fördela eleverna i andra klasser
    - värdegrundsarbete (hur ska man vara i skolan...)
    - barn med mycket energi har fått gå ut och springa lite under lektionstid (har gällt de första skolåren)
    - de som stör mest har fått vara i särskilt rum med specialpedagogen (högstadiet)

När jag var barn fick de som stökade sitta framme vid lärarens kateder och skriva straffuppgifter på tavlan. Om några barn hade bråkat med varandra fick de tala ut om det inför klassen och säga förlåt till varandra osv. Läraren pratade om konflikthantering på barn-nivå, hur man kan hantera känslor osv. Tror inte de här åtgärderna hade varit möjliga dag? 

Vi hade också en kille som fick VÄRSTA utbrotten under en period i mellanstadiet. Välte bänkar, kastade stolar. Då fick vi andra gå ut med någon resursperson och läraren var ensam med honom i klassrummet. Ibland en stund, ibland resten av dagen. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Skola)
    Anonym (kanske) skrev 2023-05-27 19:14:45 följande:

Det som jag om förälder har erfarenhet av är:
    - speciella insatser av skolpsykologen, hon hade någon slags grupparbeten med de som var berörda en-två gånger i veckan under en termin (i vår klass var det tjejerna som det var problem med, jag har en son så jag vet inte mer om det)
    - bryta upp klassen, fördela eleverna i andra klasser
    - värdegrundsarbete (hur ska man vara i skolan...)
    - barn med mycket energi har fått gå ut och springa lite under lektionstid (har gällt de första skolåren)
    - de som stör mest har fått vara i särskilt rum med specialpedagogen (högstadiet)

När jag var barn fick de som stökade sitta framme vid lärarens kateder och skriva straffuppgifter på tavlan. Om några barn hade bråkat med varandra fick de tala ut om det inför klassen och säga förlåt till varandra osv. Läraren pratade om konflikthantering på barn-nivå, hur man kan hantera känslor osv. Tror inte de här åtgärderna hade varit möjliga dag? 

Vi hade också en kille som fick VÄRSTA utbrotten under en period i mellanstadiet. Välte bänkar, kastade stolar. Då fick vi andra gå ut med någon resursperson och läraren var ensam med honom i klassrummet. Ibland en stund, ibland resten av dagen. 

Låter ju alla som bra och logiska sätt att hantera det på. Ska ta med mej flera av punkterna. 
  • Anonym (Non scholae sed vitae)

Jag känner barn (låg-, mellan- högstadiebarn) vars föräldrar satt dem i Internationella Engelska Skolan IES, De är helnöjda. God och regelbunden kontakt med lärare och rektor, lugna lektioner, god sammanhållning och skulle någon elev bete sig illa, vilket tydligen händer ibland när någon ny kommunalskoleskadad elev kommer in i en klass så blir det snabbt åtgärdat. Föräldrar informeras, eleven  får kanske stanna hemma ett par tre dar, i skolan blir det punktmarkeringar eller lektioner hos rektor på rektorsexp. Inte så kul, så det tar tydligen ca tre veckor sedan är stökbeteendet borta. Mina barn går på gymnasiet, men hade de varit yngre skulle jag satt dem på IES.

En rektor som vet vad han/hon vill med sin skola och som ingjuter struktur hos personal och elever och som står bakom sin personal vid föräldrakontakter är det allra viktigaste. En rektor är synlig, finns med på lektioner, rastvaktar tillsammans med personal och lär känna eleverna. Ordningsregler ska följas, föräldrar ska få veta att de har ansvar för sina barn, våld och kriminella handlingar ska polisanmälas ALLTID och det av rektor. Gott uppförande ska premieras och framhållas.

• Anonym

Gör en anmälan till Skolinspektionen

Svar på tråden Vad funkar mot stök i skolan?