• Anonym (nej!)

Exets sambo

TrolletsMor skrev 2023-05-28 04:28:03 följande:
    Exets sambo

Hej jag behöver hjälp och råd!

Det är så att jag har två barn, deras pappa har en sambo sen ett par år, som sedan några månader har varit föräldraledig på måndagar med vår yngsta. Måndagar är bytesdag och jag lämnar alltså yngsta hos dem på måndag morgon. 

Jag tyckte ju från början att måndagar inte var den bästa dagen, dels för att det blir omständigt att åka först och lämna hos dem och sen lämna äldsta på skolan. Men jag anpassade mig och har inte sagt mer om det.

Normalt hörs jag och exet på söndags eftermiddagarna, jag brukar meddela när jag kommer, vilket i princip alltid är samma tid, tror det varit en gång jag lämnar en annan tid när exets sambo varit ledig . Nu senast hade jag det riktigt körigt på söndagen och han aldrig ringa utan skicka ett meddelande senare på kvällen, dels hade jag för mig att jag nämnt att det blir som vanligt när jag träffade exet par dagar tidigare men var osäker så skickade ett meddelande och tänkte att det inte är något större problem. På måndag morgon får jag höra att hon har migrän och behöver vila så jag får lämna yngsta på förskolan ett par timmar. Jag säger inte så mycket om det.

Sen på söndagen efter säger exet att hans sambo tyckte det var så jobbigt att jag inte hörde av mig i tid så hon tyckte att jag kunde ju lämna på förskolan istället så hämtar hon en timme senare. Jag säger som jag känner att det känns inte okej och man får ju inte lämna barnet på förskolan när man är föräldraledig. Det är väl bara att jag hör av mig i god tid då så är problemet löst, även om jag tycker det är löjligt då det nästan alltid är samma tid det handlar om. Men jag försöker vara tillmötesgående, och se till att det blir bra för dottern i första hand

Iaf jag hör av mig och meddelar i princip en vecka före och talar om att det blir som vanligt. Istället för på söndagen som vi brukar och varit överrens om. Jag får efter fyra dagar meddelande om att nej jag får lämna på förskolan iaf. Inget samtal eller diskussion om detta, ingen annan förklaring än att jag inte hör av mig i tid,1 gång! Jag blir skitsur så det blev ju inte superbra. 

Jag tycker inte detta är okej dels för att det är idiotiskt att lämna dottern på förskolan en timme, hon kommer i princip åka dit för att äta frukost. Och för att jag känner att jag vet inte hur jag ska förklara detta för dottern som såklart kommer undra varför det blir såhär, och dessutom kommer bli ledsen. 

Dessutom är det exets sambo som valt måndagar, jag har sagt att det vore lämpligare med en annan dag. Kan ju tycka att man borde tycka det själv så man kan lägga upp det som man själv vill då. Vi har ändå varit överrens om upplägget så som det var, detta upplägget har de däremot bestämt själva över huvudet på mig utan att diskutera med mig eller ta hänsyn till varför jag inte tycker det är okej. Så jag tycker att antingen lämnar jag hos dem som vanligt på måndag eller så får hon byta dag, eller helt enkelt strunta i att ta ut dagarna över huvud taget. Detta är väl inte orimligt eller överdrivet av mig? Det är väl inte så märkligt att jag blir förbannad över att de fattar ett beslut över huvudet på mig om hur jag ska göra i något som vi haft en överenskommelse om , som dessutom jag anser är negativt för dottern. 

Sluta vara så jävla tillmötesgående! Ställ krav själv! Hur vill DU ha det?

Ta en diskussion med ditt ex och ställ lite krav. Låter som ditt ex och hans sambo styr allt. Det är du och exet som ska vara överens. 

Jag hade aldrig gått med på att sambon till exet var föräldraledig med MITT barn. Fy fan.

Om du anser att måndag inte är bäst dag, ta upp det för diskussion då! Och kommer ni inte vidare, ta det till familjerätten och se till att få en skriftlig överenskommelse. Ditt ex kör med dig.

Om måndagar dessutom är logistiskt knepig så ta en ny diskussion och som sagt., annars tar du det till familjerätten.

Exet och hans sambo verkar köra det som är bäst för dem, inte bäst för barnet. STÅ PÅ DIG! De trampar på dig.
  • Anonym (nej!)

PS. Känner fler som har överlämningsdag på torsdag eller fredag.

• Anonym (nej!)

Vänd dig till familjerätten och se till att få skriftlig kommunikation på ditt ex och ditt samarbete.

• Anonym (nej!)

Det är inte hållbart att du måste kuva dig för dem för att det inte ska gå ut över barnen. Då gör inte dem det som är bäst för barnen.

• Anonym (nej!)
    TrolletsMor skrev 2023-05-28 11:37:13 följande:
    Ja jag funderar på detta också, och att jag vill ha samarbetssamtal, om man nu kan få dem med på det, tveksamt . Kommunikationen har ju ändå funkar okej fram till nu. Men detta tror jag kommer innebära problem om jag står på mig och inte gör som de vill. Vilket jag inte tänker göra i detta fallet av de anledningar jag tagit upp.
    Jag tror du förr eller senare kommer tvingas konfrontera dem. 
  • Anonym (nej!)
    TrolletsMor skrev 2023-05-28 11:37:13 följande:
    Ja jag funderar på detta också, och att jag vill ha samarbetssamtal, om man nu kan få dem med på det, tveksamt . Kommunikationen har ju ändå funkar okej fram till nu. Men detta tror jag kommer innebära problem om jag står på mig och inte gör som de vill. Vilket jag inte tänker göra i detta fallet av de anledningar jag tagit upp.
    Knasigt att du ska ha samarbetssamtal med DEM, det är du och exet som ska samarbeta, att han drar in sin nya i detta är jättekonstigt. Hon kanske tröttnar.
  • Anonym (nej!)
    Anonym (nej!) skrev 2023-05-28 11:46:36 följande:
    Knasigt att du ska ha samarbetssamtal med DEM, det är du och exet som ska samarbeta, att han drar in sin nya i detta är jättekonstigt. Hon kanske tröttnar.
    alltså jag vet att ni inte bestämt några samarbetssamtal, men att du hela tiden tänker att det ska va ditt ex och sambon som diskuterar. du behöver inte snacka med henne egentligen.
  • Anonym (nej!)
    Anonym (lugn och saklig) skrev 2023-05-30 12:16:20 följande:

har läst hela tråden nu.

TS: först och främst behöver du ta några (många) djupa andetag och försöka koppla bort upprörda känslor och den stress situationen skapar för dig.
    Försök undvika att störa dig på att han/de beter sig märkligt/fel eller att han ignorerar dig och försöker utöva nån slags makt via silent treatment.

Låt honom inte komma åt dig på det sättet.

Hantera situationen lugnt, sakligt och kommunicera via meddelanden och SMS.
    Gör inga avvikelser från planen! (som när du plötsligt erbjuder att lämna senast, sånt slår tillbaka mot dig. Håll dig bara till det som är bestämt oavsett vad.)

Om han inte svarar så påminner du honom lite senare och skriver nåt i stil med:
    "Jag är tacksam om du svarar och är tillgänglig för planeringen runt XX. Det blir svårt att samarbeta och få det att funka annars."

Detta upprepar du regelbundet, utan känslor och anklagelser, artigt men inget mer. ALL denna dokumentation sparar du och samlar på ett bra ställe.
    Skriv gärna om den konstiga (olagliga) lösningen som han föreslår och säg att det inte är ok, att du inte kommer medverka till det.

Om han inte skärper sig så får du gå vidare med frågan till familjerätten.
    Går det så långt så har du en bra dokumentation runt ert icke fungerande samarbete.

Boka tid själv för rådgivning även om han vägrar följa med.
    då kan du be om råd för hur du ska gå vidare för att det ska bli bra för dottern

håller med!
  • Anonym (nej!)
    TrolletsMor skrev 2023-05-30 14:57:58 följande:
    Jo det är jättesvårt att hålla sig lugn, och en gång i samtalet med exet i lördags så tappade jag det lite för blev så less på att höra att det bara är jag som är problemet. 😮?💨 Inte bra, men bad om ursäkt direkt efter för det var ju bara dumt och onödigt. Men man blir bra förbannad när man blir totalt ignorerad och ändå beskylld för att vara den som inte samarbetar. Man blir ju så stressad också när man verkligen känner att man både för barnets men också för sin egen skull behöver stå på sig men vet att det kommer bli sånt här...

Ja det ska jag nog göra och boka tid själv för rådgivning. Tack för tipsen!
    be inte om ursäkt när du inte gör nåt fel.

Jag upplever att sådana som han kan ibland ge mer respekt till en om man är tuff tillbaka.
  • Anonym (nej!)

TS - berätta lugnt och sakligt att du kommer boka tid för samarbetssamtal. stå på dig.

• Anonym (nej!)

Visa honom att det här inte är hållbart längre.

För det är det ju inte för dig. Och det börjar gå ut över barnen.

Stå på dig!

• Anonym (nej!)
    TrolletsMor skrev 2023-05-31 07:13:41 följande:
    Jo jag försöker ju förklara detta för honom, hur jag ska visa det mer vet jag inte. Han dumpar över allt på mig. Nu uttryckte han att om jag bara höll mig till det vi kom överrens om finns inga problem. Vilket ju inte stämmer alls. 
    Bra, men förstår din frustration i att försöka nå fram till någon som inte vill ta emot ditt perspektiv. Det är inte att kommunicera (från hans sida alltså).

Att han nu tar intiativ att prata betyder ju ändå att han är rädd för dina påtryckningar. Du kanske har mer makt än vad du tror!
  • Anonym (nej!)
    TrolletsMor skrev 2023-05-31 07:06:43 följande:
    Problemet här är ju att han vägrar, och familjerätten kräver att båda ska vara överrens om att boka tid. Han skrev till och med uttryckligen att han vägrar ge mig en anledning för det när jag frågade varför det inte kunde vara en bra ide för just nu funkar det ju inte alls. Han tyckte att vi kan diskutera detta själva, vilket jag ju känner att vi uppenbarligen inte kan. Pust! 
    Känner med dig TS!

Men det du har emot honom är att han håller på med sitt fiffel mot f.kassan, kan du använda det som ett sorts "motförslag", för att han ska gå med på att prata med en yttre instans?
  • Anonym (nej!)
    TrolletsMor skrev 2023-05-31 07:13:41 följande:
    Jo jag försöker ju förklara detta för honom, hur jag ska visa det mer vet jag inte. Han dumpar över allt på mig. Nu uttryckte han att om jag bara höll mig till det vi kom överrens om finns inga problem. Vilket ju inte stämmer alls. 
    Klurig sits, han slingrar sig. Men det måste finnas ett sätt.

Kanske ligger nyckeln i att inte försöka bemöta honom så mkt? Om han struntar i sin del av ansvaret, så åker du iväg med barnen till mormor eller liknande? Han får ju inga kännbara konsekvenser av sitt agerande. Ord betyder inget för honom tydligen.
Svar på tråden Exets sambo