• molly50

Exets sambo

TrolletsMor skrev 2023-05-29 07:07:18 följande:

Nu blir det så att pappan hämtar hos mig, för jag sa att jag inte lämnar på förskolan. Eller skrev i ett meddelande då han vägrar svara i telefon. Tydligen ska jag lämna till honom hädanefter, trots att det är sambon som ska vara föräldraledig. Det hela känns så löjligt.

Jag ringde till förskolan nu på morgonen och talade om att dottern inte kommer och förklarade att detta har bestämts utan att diskutera och vara överrens med mig. Och jag förklarar att exets sambo är ju dessutom föräldraledig för Alice. De svarade då med, som jag sagt, att man får ju inte lämna på förskolan när man är föräldraledig för barnet.

Men tydligen är det bara jag som är dum här enligt exet och han är skitsur på mig och lär göra det hela riktigt tråkigt, med tanke på att han helt vägrar svara i telefon. Det var precis så han bemödade sig med att svara på messenger med hur det fick bli imorgon då. Han orkar inte diskutera med mig säger han. Nej uppenbarligen eftersom han helt sonika vägrat diskutera detta från början. För han vet väl att han inte har några argument för deras lösning eftersom man inte ens får göra så, och han visste nog redan från början att jag inte skulle gå med på det. Så då skiter han istället helt i att diskutera det och tror att jag bara ska gå med på det.

Aaah jag blir så jävla less!!! För såhär är det varje gång jag inte håller med, han blir sur och vägrar diskutera och jag ska bara glatt och snällt acceptera allt på det sätt han tycker passar bäst. Hur kan det vara så svårt att ha ett normalt samtal om att man behöver hitta en annan lösning och helt enkelt slänga fram och diskutera olika förslag tills alla är överrens? Har sån ångest nu, för jag orkar inte detta igen när han ska vara allmänt sur och otrevlig och vägra ha normala samtal kring barnen som det förmodligen kommer vara nu ett tag. 

Nu har jag inte läst hela tråden.
    Men har du funderat på att kontakta familjerätten och försöka få till ett samarbetssamtal?
    Det är ju du och ditt ex som måste kunna samarbeta och fatta gemensamma beslut kring barnen. Inte ditt ex och hans sambo.
  • molly50
    TrolletsMor skrev 2023-05-29 08:46:36 följande:
    Ja jag tänkte ringa familjerätten så fort deras telefontid börjar. 
    Jättebra!
    Och vägrar han så får du kanske ta det vidare till tingsrätten. 
  • molly50
    TrolletsMor skrev 2023-05-29 09:31:01 följande:
    Ja jag är rätt så inställd på att det kommer krävas faktiskt. Tror det vore vettigt att få hjälp med att få skriftligt på hur saker ska vara upplagt också så de inte kan komma och ändra det hur som helst heller tänker jag. Känner att det kan vara skönt att ha det i ryggen om det skulle bli en liknande situation igen. 
    Ok.

Ja,det kan nog vara en bra idé om han har svårt att prata med dig. 
  • molly50
    TrolletsMor skrev 2023-05-30 11:12:01 följande:
    Ja får se hur det ska gå, han svarade precis att han vägrar att gå på samarbetssamtal. Ingen anledning till varför. Jag gissar att det är just för att han vet att han i detta inte har rätt. Uppstår ett problem diskuterar man ju fram en lösning som passar alla liksom. Nej, Bättre då att skita i samarbetssamtal och låtsas som man har rätt än att riskera att någon talar om att det hade varit bättre att hantera det på ett annat sätt. 

Bara igår när jag lämnade dottern så var ju det vi kommit överrens om att han skulle hämta henne. Jag hade skrivit efteråt att jag ändå kunde lämna hos dem när jag kör bort äldsta till skolan. Det svarade han inte på, så jag tar ju för givet att han kommer då. Han dök inte upp. Kul. Inte en tanke uppenbarligen på hur barnen skulle uppfatta det. Utan för å jävlas med mig antar jag. Han står då ute i trädgården och väntar och ser till att jag inte får komma in i trädgården ens. Svarar knappt och det var knappt han lät mig säga hejdå ordentligt till dottern, som jag brukar göra, utan han lyfte upp henne och tänkte bara klampa iväg.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra.... Känns ganska hopplöst och jag blir orolig för hur detta ska drabba barnen. Kändes inte alls okej att lämna barnen igår.
    Vägrar han gå på samarbetssamtal så får du väl ta det till Tingsrätten.
    Även om han kanske gör det för att jäklas med dig så drabbar det ju barnen i slutänden.
Svar på tråden Exets sambo