TrolletsMor skrev 2023-05-28 09:56:01 följande:
Vad ska jag vara tacksam för menar du? Jag anser att det mest lämpliga är att pappan är föräldraledig med sin dotter. Jag har inte bett henne om detta och har ingen skuld till henne alls, den enda som är skyldig henne tacksamhet i detta är exet. att de dessutom inte ens diskuterar ett upplägg som berör oss båda känns som sagt inte okej. Jag är tacksam att det funkar med barnen däremot. Jag tycker egentligen att han bör spara de dagar han har kvar och ta ut dem på lov och studiedagar med mera. Pappan var ledig med barnet fram till början på året, sen har han sagt att han för jobbet inte kan ta ut mer föräldraledighet. Hon har inga andra barn.
Jag har ingen aning om vad problemet egentligen är eftersom detta inte diskuterats med mig trots att det berör mig. Hade det varit en annan dag hade de ju kunnat lägga upp det hur de vill, men nu har ju dem valt att ta det en dag då det också involverar mig. Att göra så är ju inte okej. Reglerna säger ju att man inte får lämna på förskolan vid föräldraledighet.
Jag menade att eftersom det inte är hennes barn, så är det nog rätt unikt att ställa upp på att vara föräldraledig (därav min kommentar om att vara tacksam), om det inte är så att man ändå skulle varit hemma samtidigt, pga något annat. Det hade inte framkommit något speciell runt det när jag skrev min kommentar.
Nu förstår jag att det är pappan och hon som bestämt detta (utifrån sin familjebild). Det är inga fel om alla inblandade är ok och barnen trivs. Man får givetvis bestämma över hur det ska fungera i sitt eget hushåll så det är väl det de har gjort. Personligen kan jag tycka att en så stor sak som regelbunden föräldraledighet ändå borde ha tagits upp med dig innan de bara bytte sinsemellan.
Nu hade det uppstått problem med förskolan/måndagar, och du skrev tråden. Jag ser att det kommit mer info nyss, och ni har pratat om det hela.
Jättebra att du förklarat för förskolan. Kan vara så att DE behöver prata med pappan också, förklara reglerna?
Det är förstås rimligt att är någon föräldraledig = barnet är hemma. Annars får man ju ändra föräldraledigheten de dagarna till icke f-ledig, så att barnet kan vara på förskolan.