• Anonym3rrjrjsfs

    Syster fick lägenheten

    Hej.
    Min pappas sambo har en lägenhet som hon har som reserv om något skulle hända. Eftersom min pappas sambo bor hos oss nu har pappa en tid tillbaka bestämt att min 19 åriga syster ska få ha lägenheten. Hon har haft lägenheten i ett år nu och tar snart studenten. Hon bettalar inget, får mat gratis från föräldrarna. 

    Jag är snart 18 år och tycker det är orättvist att min en år äldre syskon ska få ha en gratis lägenhet. 

    När jag tar upp för pappa o sambon att hon snart är vuxen och att det borde vara min tur att ha lägenheten nu sista studentåret. 

    Men nej jag får bara höra att jag är avensjuk o vidare. 

    Vad tycker ni jag kan göra, asså känner mig typ ledsen för att inte det kan förstå mig. 

  • Svar på tråden Syster fick lägenheten
  • Mrs Moneybags

    Är det en stor lägenhet så kanske ni kan bo där båda två?

    Jag tycker självklart att man inte ska göra skillnad på sina barn på det sättet. Du kanske kan fråga dem om de kan hjälpa dig till en liknande lägenhet i så fall?

  • Lönnsirap

    Jag tänker att du inte gör dig själv en tjänst om du förväntar dig att få tillgång till din pappas sambos lägenhet när du är 18, precis som din syster, utan att du behöver lyssna på vad din pappa och hans sambo menar.

    Du skriver ju att du tagit upp frågan och fått ett svar:
    "Men nej jag får bara höra att jag är avensjuk o vidare"

    Det gäller i livet att inse att det ibland inte finns förutsättningar för att saker blir lika, och att det är klokt att förhålla sig till detta. Vissa saker kommer inte du få svar på, men du gör klokt i att lyssna på vad deras svar faktiskt var.



  • nytt eller gammalt

    Det är surt (och även konstigt enligt min mening), men många föräldrar är inte alls rättvisa mot sina barn. De ger en lägenhet till ett barn och inget alls till ett annat utan att man förstår varför.

    Jag tycker förslaget om att ni kan bo tillsammans i lägenheten var väldigt bra. Hoppas den är tillräckligt stor för det? 

  • Mortiscia80

    De har inte gett bort lägenheten, den är fortfarande sambons. Det var ett bra förslag att ni kan bo där båda två, annars är det verkligen orättvist om hon ska bo där helt gratis och du ska behöva betala för eget boende.

  • Mortiscia80

    Eller ja, du måste ju inte betala eget boende förstås och bor gratis hos din pappa, men man borde ändå kunna förstå att du också vill kunna ha ett eget boende på samma villkor som din syster.

Svar på tråden Syster fick lägenheten