• Anonym (Hmm)

Hur gjorde ni med boende?

Hej!

Ni som skiljt er, hur gjorde ni med boende under processen? Syftar då på er som ägde bostad tillsammans.

Alla har ju inte möjlighet att flytta direkt. 

Vi äger bostad tillsammans varav min fru inte vill att vi bor tillsammans under processen men jag vet inte vad jag ska göra.

Ett alternativ hade ju varit att jag hittar något i andra hand men det tror jag inte att man får om man redan äger en bostad.

Min fru har ingen möjlighet att ta över lägenheten själv då det blir för dyrt samt att hon inte har fast anställning på sitt jobb än.

• Svar på tråden Hur gjorde ni med boende?
  • Anonym (jodå)

Andrahandsmarknaden består av folk som är villiga att betala, ingen kontrollerar eller bryr sig om du äger en bostad. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (jodå) skrev 2023-05-30 18:18:36 följande:

Andrahandsmarknaden består av folk som är villiga att betala, ingen kontrollerar eller bryr sig om du äger en bostad. 

Jag vill helst gå den lagliga vägen tack.

Vill gärna veta hur ni som varit i samma situation gjort.
  • AndreaBD
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-30 18:25:15 följande:

Vi bodde kvar båda i huset tills han flyttade till en lägenhet. Vi hade inte råd att hyra annat eller så.
  • Anonym (Frida)

Vi bodde båda kvar i huset tills jag hade köpt en lägenhet och flyttade dit. 

• Anonym (Hmm)
    AndreaBD skrev 2023-05-30 18:34:09 följande:
    Vi bodde kvar båda i huset tills han flyttade till en lägenhet. Vi hade inte råd att hyra annat eller så.
    Okej, så han kunde alltså hyra och Flytta till en egen lägenhet även fast ni båda 2 stod på lånet för huset och ni båda ägde huset? Vad gjorde du när han flyttade?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Frida) skrev 2023-05-30 18:36:34 följande:

Vi bodde båda kvar i huset tills jag hade köpt en lägenhet och flyttade dit. 

Okej, ägde ni båd huset? 

Jag förstår inte alls hur detta fungerar. 

vi har inte råd att bara ena bor kvar i lägenheten och absolut Inte råd att någon av oss sitter med 2 bolån och då köper en till lägenhet 

• AndreaBD
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-30 18:36:43 följande:
    Okej, så han kunde alltså hyra och Flytta till en egen lägenhet även fast ni båda 2 stod på lånet för huset och ni båda ägde huset? Vad gjorde du när han flyttade?
    Nej, han hyrde inte utan han köpte lägenhet. Och jag fick köpa ut honom ur huset förstås. Vi gick till banken och fixade det. Jag fick ta lite mera lån för att kunna betala ut honom.

Om inte den ena kan köpa ut den andra, får man ju sälja. 
  • Anonym (Hmm)
    AndreaBD skrev 2023-05-30 18:45:22 följande:
    Nej, han hyrde inte utan han köpte lägenhet. Och jag fick köpa ut honom ur huset förstås. Vi gick till banken och fixade det. Jag fick ta lite mera lån för att kunna betala ut honom.

Om inte den ena kan köpa ut den andra, får man ju sälja. 
    Tack snälla för svaret då är jag med!

Känns helt kört för vår del helt ärligt. Blir svårt när man inte har mycket pengar och inte har råd att köpa ut.

i dagens läge har man ju inte råd med att öka ut lånet pga räntorna osv.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-30 18:25:15 följande:

Inte för att det är olagligt, men då får du väl hyra något i första hand då. Folk hyr ut rum och attefallshus och allt möjligt. 

Vi flyttade båda hem till våra respektive föräldrar medan bostadsrätten såldes.
Svar på tråden Hur gjorde ni med boende?