Anonym (Ledsen) skrev 2023-05-31 07:16:20 följande:
Tack så mycket för ditt svar! 🙏
han har aldrig prioriterat mig, det har alltid varit hans välmående som gått först dvs hans egentid ( bl a tvspel, hans egentid). jag har alltid fått be honom om att snälla planera något med mig så vi tex kunde gå med barnen i skogen, gå till lekplatsen, gå en runda på stan etc Jag har t o m törstat så mycket efter hans närhet (att umgås) att jag frågat om han vill hämta barnen på förskolan, gå till fruktbutiken, gå till matbutik (vardagliga saker) bara för att göra det MED honom men då har jag flera gånger fått svaret att han inte behöver hålla mig i handen... ingen behöver hålla mig i handen utan jag har bara velat ha en stund med honom.
dagen då han beslöt sig för att avsluta vår relation, samma morgon så gick vi med barnen och lämnade dom på förskolan. Mitt hjärta fylldes av kärlek - jag var så lycklig när vi promenerade tillsammans på morgonen - jag hade en sådan fin känsla som jag inte haft på otroligt länge med honom? någon timme senare så hände det med datorn.
Alltså - jag älskar denna man mest på hela jorden. Självklart så känns det tryggt att han har det bra ekonomiskt men för mig är det absolut inte allt. Jag älskar Honom med eller utan pengar? så är det bara. han är min livspartner - min dröm man (förutom att han är extremt lat) - min bästa vän och min älskling.
jag har aldrig varit otrogen och har aldrig ens tänkt tanken heller? därför är detta så svårt för mig att acceptera - att han kanske lämnar mig pga detta :( han lämnar inte bara mig utan familjen.
du frågar om jag varit lycklig? han har nog varit lycklig då jag alltid gjort allt för honom - jag har känt mig mindre lycklig, då jag känt mig bortglömd - inte alls prioriterad och jag har känt att han har haft ett stort ointresse för mig. Han har sagt att han älskar mig nästan varje dag, smekt min kind/ben/arm varje dag, sexet har inte varit på topp även om han gärna velat ha sex mycket oftare. då jag känt mig bortglömt så har jag inte riktigt haft sexlust, jag kan inte ha sex på ?beställning? bara för att min partner vill. jag kan men det känns inte bra, så Då har vi haft rätt så lite sex. Men sexet är inte problemet - det är väl något som kunde ha varit mycket bättre om han hade varit en partner som tagit bättre ?hand om mig?.
Jag önskar mest av allt att vara 100% lycklig med honom, att han inser att jag behöver mer närhet och att han måste Finnas där mer för sin familj (tex barnen, då han aldrig leker med våra barn eller självmant hittar på saker med dom).
mitt Hjärta gör så ont 😞
Tack så mycket för ditt svar!
Hej igen Ledsen!
Det var inget. Jag har skummat igenom vad andra och du har skrivit här sedan sist. Jag tolkade det som att han börjat misstänka något annorlunda med dig, att du börjat få känslor för den här mannen på gymmet varför han börjat kolla upp din internet-historik och att det var därför också som du sökte på det som han har reagerat mot. Jag har läst ett inlägg där jag blivit ifrågasatt varför jag skrev att du sabbat hans tillit, och jag kunde ha varit tydligare där att jag försökte beskriva det ur hans perspektiv, inte mitt och inte ditt, som svar på varför han blivit så kall mot dig nu. Jag tror utifrån det, att han känner att tilliten till dig skadats, är att han reagerat väldigt starkt och är därför han svajar än hit och än dit och nu anklagar dig för allt möjligt. Hade jag varit dig så hade jag hållit mig till sanningen, inte haft olika versioner. Håll dig till sanningen bara. Säg inte åt honom att han överreagerar då det blir som att du förringar hans känslor, reaktion. Det är lätt för dig att veta vad du gjort och inte gjort, vad du känt (hur mycket, hur lite) för den där gym-killen, vart du satt gränsen, men just nu är han "all over the place" (än hit, än dit). Jag ville bara förklara hur jag tror han känner det. Eftersom tilliten är skadad och du vill rädda relationen och om han skulle vilja det med så funkar det bäst har experter kommit fram till att han ska kunna kontrollera dig via nätet och andra sätt utan att du ifrågasätter. Jag blev själv chokad faktiskt då jag fick veta detta eftersom jag också lärt mig att det är ett sjukt beteende, gränsöverträdande. Det har visat sig göra så att den "bedragne" då känner sig trygg igen och kommer att släppa på den här kontrollen, bara att veta att man kan göra det när och om man vill utan motstånd från partnern kan göra att man inte ens kollar. Jag var någon som efter det beslutet kom till oss och min ställde upp på det som blev lugn bara av det och har inte kollat. Den här perioden att man återfaller till mer mental stabilitet som bedragen kan ta upp till ungefär 6 månader, säger experterna, då man inte längre har något behov av det förutsatt att den som bedragit, svikit ens tillit, har tillåtit och har rätt attityd till den här typen av kontroll. Jag vet, det låter bedrövligt och upp och nervänt, faktiskt, jag tycker fortfarande det och ändå har jag gått igenom det själv. Dessa tips är alltså om du vill återfå tilliten.
Jag undrar utifrån det jag läst om det inte är så att din man möjligtvis har en dold diagnos som autism (utan intellektuell funktionsnedsättning, på spektrumet). Detta då du beskriver att han alltid varit så här med sina starka egenintressen, behov av ett enormt egentid, kan inte riktigt om man säger så, samarbeta och kanske inte kan eller förstår sig på olika sätt som du har kommunicerat att du behöver honom närvarande och kan inte erbjuda dig den här känslomässiga närheten eller engagemanget, vare sig till dig eller era gemensamma barn och även hans barn sedan tidigare äktenskap. Om du vill kan du ju läsa om detta och se om du känner igen honom i beskrivningarna? Det kan mycket väl vara så ändå att han kan vara mycket skärpt, väldigt kunnig på det arbete han har och hur han sköter det om det också tillhör ett av hans egenintressen.
Jag vet inte hur jag ska tolka din starka kärlek till honom, om det är annat han har gjort eller hur han annars är som kunnat få dig att älska honom så, trots hans brist på engagemang. Eller om det är så att du har utvecklat eller haft sedan tidigare i mitt tyckte för svaga gränssättningar. Du har min fulla förståelse till varför du inte känt för att ha ett rikare samliv med honom då du måste rent fysiskt, mentalt vara helt slut efter att ha agerat som ensamförälder och hushållerska fast du lever i ett äktenskap. Jag har läst det eller fått det påtalat för mig någonstans att män och kvinnor är tvärtom när det gäller samlivet/sexlivet. Män ser det som en början, steg till närhet. Kvinnor vill känna att de har det andra med mannen klart först, den känslomässiga bandet, för att sedan känna sig trygga att ha sex med mannen, alltså i slutändan och inte i början som mannen. Sedan har man också olika kärleksspråk. Hans är kanske då att han tycker han bidrar ekonomiskt till er trygghet, tar större ansvar där, och att han säger han älskar dig och att han vill älska med dig.
Om beslutet blir att ni vill fortsätta tillsammans så rekommenderar jag terapi. Man kan också ta till terapi för att underlätta separationen, skilsmässan och samarbetet med barnen, och för att få så bra avslut som möjligt som par och så bra början som möjligt som föräldrar som ska samarbeta väl i intresse av barnens bästa. Det bör nog också finnas speciell terapi där den ena har autism (neurodivergent) och den andra är neurotypical, om det nu skulle visa sig att han har det. Ni kommer då lära er att förstå varandra bättre och hur ni behöver kommunicera. Om han har autism så kan han verka kall i vissa lägen och överkänslig i andra och båda dessa lägen är normala då. Det har hänt att de som har autism blir förvirrade, ihopbuntade med narcissister men det beror på att neurotypiska inte läser av dem på rätt sätt. Autistiska har empati, (det finns olika sorters empatin också) och den sorten autistiska har har inte narcissister. Autistiska kan också missförstå var gränserna går någonstans. Tänker lite annorlunda.
Det du berättat i tråden om nackdelarna med att bo kvar med barnen i det land du nu lämnat om ni inte skulle fortsätta som par låter för mig som att du och barnen har det bättre i Sverige eftersom han inte heller verkar intresserad eller kan p.g.a sitt arbete eller annat ha delad vårdnad av barnen. Hade jag varit dig så hade jag sökt ensam vårdnad och kollat upp mina rättigheter att ha barnen och du boendes i Sverige. Skulle det vara så att du inte får det och ni skils åt och du sitter i utlandet och har svagt eller inget socialt nätverk runt dig, medan han har det (som inte har barnen) så verkar det hela väldigt dystert ju. Jag hade rådfrågat en advokat. Gå inte med på något i förhoppning om att han då ska ta dig tillbaka utan gör så att du håller det separat från det andra så du inte blir manipulerad, känner skuld och så vidare. Gör vad du kan för att skydda era barn och dig själv i den framtida processen vad som blir bäst.
Personligen hade jag reagerat starkt på om pappan till våra barn inte varit en engagerad förälder och det hade fått min attraktion att försvinna om inget annat, men jag misstänker att det här kan röra sig om något annat, autism, och att han har andra sidor hos sig som han trots allt på sitt eget lilla vis visar era barn och dig, varför din kärlek till honom inte dött ut, annars förstår jag det inte. Jag förstår också att det kan vara svårt för dig, särskilt nu, att hitta orden till varför du älskar honom som du gör. Jag känner autistiska och jag vet att de är bedårande på sina egna sätt fast de är lite egna i mina ögon. Jag kan ju vara helt ute och cyklar här med min teori om att han kan vara autistisk, bara en tanke. Han kan ju också vara ett ego utan dess like. Du måste se till så att du också mår bra, att det inte ska vara skevt fördelat rent praktiskt men också känslomässigt engagemang.
Det här han uttalat sig om att han kan få vem han vill och kör omkring i fancy pansy bil - det tror jag är ett självförsvar. Försöker pumpa upp sig, om du fattar vad jag menar? Jag vet jag kände att jag kunde också få andra män om jag så ville. Jag tänkte så för att jag var sårad, inget annat. Det betydde ingenting. Jag gjorde också min nervös genom att agera på ett visst sätt, säga vissa saker men jag gjorde inte verklighet av dem och det var inget jag ville heller.
All lycka till!