• Pajama

Snaptjat

Hej! Jag har ingen erfarenhet av snapchat, nu vill min 11-åring skaffa det. Åldersgräns 12 väl? Men hon har kompisar på 11 som har det. 

Vad är fällorna? Jag har läst att texten syns i några sekunder för mottagaren men bild och video längre tid, blir inte det väldigt stressigt för barnen att passa så att man inte missar nåt?? 

Vad har ni för erfarenhet, dela gärna med er! 

• Svar på tråden Snaptjat
  • Anonym (3)

Åldersgränsen är 13 år.

Snapchat är ren skit. Det är så mycket skitsnack och bråk som vi i skolan måste reda ut. Men eftersom "många andra" har snapchat så är det många som skaffar det åt sina barn för de ska kunna vara med de andra.

• cosinus

Jag valde att ha 13-årsgräns på alla sociala medier för barnen. Den yngsta fyller i sommar.

Av fyra barn så har samtliga först varit rätt tjuriga över att inte få ha snap och sen vid minst en handfull tillfällen var varit väldigt tacksam över att de inte fått ha det för att klasschatter spårat ur fullständigt. Med samtal med mentorer och upprörda föräldrar och gud vet vad. Då har det varit ganska skönt för barnen att inte ens ha haft ett konto där. Snapchat och gruppchatter på mellanstadiet är ett rent elände. 

På högstadiet har barnen då såklart sen varit med i klasschatterna men då har det lagt sig. Då har på nåt sätt mognaden nått fram och de har inte varit alls lika stora problem. Barnen har liksom fattat vad man kan och inte kan skriva. Men mellanstadiet - Jisses vilket kaos.

• Anonym (No No)

Jag har inte heller snapchat, har fått för mig att det inte riktigt är för vuxna, så att säga. Varför skulle man vilja lägga ut bilder som direkt försvinner?? (Tror man...). Känns som det räcker med Facebook och Instagram, skulle bara bli en massa upprepning!
    Dock så chattar jag väldigt mycket och då blir man ständigt frågad om "snääääp", av "vuxna" män. Och vad jag förstår så vill de ha det av EN anledning, behöver jag säga vilken....?? Tycker även snapchat känns vanligt förekommande på Dumpen. 
    Vet inte i vilken grad man man övervaka det men jag skulle inte låta ett barn använda det! Hellre då ett privat Instagram-konto, där man som vuxen har full insyn i vilka som följer, ber om att få följa och vilka barnet följer!

• Anonym (Bi)

Om barnet får det (eller annan social media) låt dem enbart ha riktiga kompisar som kontakter där. Inte vilken klasskompis som helst med andra ord utan bara de som är vänner och som barnet umgås med ofta och på ett fint sätt. Ingen klasschat etc. 

Svar på tråden Snaptjat