• Anonym (Hjälp)

När kommer slutlön?

Helt ärligt nu! Alla säger olika. 

jag är anställd på ett bemanningsföretag och ska nu säga upp mig 16 juni. Min anställning upphör alltså 16 juli Då jag har 30 dagar. 

jag har samlat ihop många semester sedan innan. En del jag pratat med säger att slutlön,semesterpengar kommer 25 juli. En del säger att slutlön och semesterersättning kommer 26 augusti när min anställning helt upphör i dagar, 

vad tror ni? Min uppsägning sker 16 juni oavsett. 

• Svar på tråden När kommer slutlön?
  • Anonym (Hjälp)

Många semesterdagar*

26 Juli*

• Anonym (Nisse)

Vad säger löneadministratören? Det är nog säkraste källan. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-06-01 17:43:37 följande:

Vad säger löneadministratören? Det är nog säkraste källan. 

Den ena säger att allt kommer i slutet av juli eftersom att avtalet avslutas. Den andra säger att jag får ut allt i augusti eftersom jag har eftersläpslön 
  • Anonym (Hjälp)

trodde verkligen jag skulle få dem i slutet av juli :( 

• ModerMu

Beror på vad som står i era avtal. Kolla i kollektivavtalet/lönemänniska

• Anonym (Hjälp)
    ModerMu skrev 2023-06-01 19:27:16 följande:

Beror på vad som står i era avtal. Kolla i kollektivavtalet/lönemänniska

Okej tack. Står jag har eftersläp lön. 

men man kan inte fråga om man kan få det i juli isåfall? är ju semestertider och säger ju ändå upp mig. 

• Anonym (Hjälp)
    Rosita91 skrev 2023-06-01 19:31:01 följande:

Du säger alltså upp dig för att istället leva på bidrag och vara en samhällsparasit.. Dina föräldrar måste verkligen vara stolta över dig!

Haha du, jag ska bli chef på ett annat jobb! så du kan vara en samhällsparasit med extra svartpeppar 
  • Anonym (....)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-01 19:37:07 följande:
    Haha du, jag ska bli chef på ett annat jobb! så du kan vara en samhällsparasit med extra svartpeppar 
    Om du ska bli chef så bör du se till att du får gå chefskurser, för detta år sådana saker du bör kunna som chef. 

Eftersom du har efterakottslön så får du slutligen i augusti. Nej, man kan inte be att få den i förtid. Man får den månaden efter man har slutat, vilket för dig bli augusti. 
  • Anonym (Frida)

Jag jobbar med löner och i princip alla ställen jag varit på betalar ut slutlön månaden efter avslut. Pga det är enklast att hantera alla på samma sätt samt att du kan få in avvikelser från den sista tiden som anställd som annars kan göra att vederbörande hamnar på skuld. 
    Sen får man inte kvitta skuld mot slutlön hur som helst heller men då har man i varje fall möjlighet.
    Så hos oss om du slutar 16 juli hade du fått slutlön i augusti.
    Men ring lönekontoret och fråga, absolut enklast!

• FredrikLiksom

Du vanligaste är att få det månaden efter. Men man brukar också få en lön från sitt nya. Nu kanske du ska ha semester innan du börjar där men om du gör resten av juli på nya arbetet så får du nog lön för de dagar i juli du arbetar.

Svar på tråden När kommer slutlön?