-
-
Svar på tråden Jag betalar men dottern bor hos pappan
-
Det är nog bättre då att dottern bor kvar hos dig.Tjosan123 skrev 2023-06-02 11:12:49 följande:Hon jobbar redan extra och lägger det på bla hästen såklart,men inte direkt de fasta utgifterna så som stallhyra, foder osv. Hästen kostar mycket. Hon tävlar på hög nivå och har kommit långt inom ridning. En månad med tävlingar och klassavgifter och bensin till och från tävling osv kan gå på över 10.000:-. Dock kan jag slita ihop detta,men att han ställer sig helt utanför hennes "vanliga" fasta kostnader är en gåta för mig. Hade vi delat på dessa så hade jag (med extra jobb och extra slit,samt lite hjälp från mamma) kunnat låta henne ha sin häst. Nu vill han inte det och , därför blir det ju hästen som får stå åt sidan så pengarna räcker till hennes vanliga utgifter. Är dock livrädd att det krossar henne helt o ta hennes bästa vän. Han lägger det på mig med orden "Gör det du kan och bit ihop eller sälj hästen "
Du skrev att hon inte går kvar i skolan, är det så? För om hon inte går i skolan kan du inte ens kräva underhåll av pappan så fort hon fyller 18.
Din dotter är stor nog att prata med, det är kanske bättre att hon själv pratar med sin pappa om utgifterna. Om du gör det kommer han ju säga nej till allt men han kanske lyssnar på sin dotter?
Annars får hon ju förstå att en flytt kommer ändra din ekonomi och att det kanske måste bli förändringar. -
Sedan har du egentligen fått för lite i underhåll av pappan, underhållsstödet ligger nu på 2300 kr så han har betalat 300 för lite.
-
Du tappar en inkomst på 2000 kr/mån (underhåll från pappan)
Sen borde du tappa en kostnad om minst 1000 kr/mån (mat och annat)
Så skillanden borde inte bli jättestor. Du borde ha det ekonomisk utrymmet att låta henne fortsätta med ridningen. Ska du dra ner på något gör det på hennes kläder, mobil, fickpengar. Låt henne hitta ett sommarjobb för det.
-
Hon går kvar i skolan,men har intyg från Bup och läser på distans. Sjukt jobbigt detta. Hon vill/behöver sin häst. Jag vill inte sälja för hennes mående. Hon vill/kan inte vara kvar i stan. Hennes pappa vill inte bidra med något. Hade inte känslor funnits,så hade valet varit lätt. Hade jag inte brytt mig om att jag får skrapa upp henne från gatan om något år om jag nu plockar bort det sista hon klamrar sig fast vid så hade jag sålt. Jäkla dilemma!
-
Tjosan123 skrev 2023-06-02 11:12:49 följande:Hon jobbar redan extra och lägger det på bla hästen såklart,men inte direkt de fasta utgifterna så som stallhyra, foder osv. Hästen kostar mycket. Hon tävlar på hög nivå och har kommit långt inom ridning. En månad med tävlingar och klassavgifter och bensin till och från tävling osv kan gå på över 10.000:-. Dock kan jag slita ihop detta,men att han ställer sig helt utanför hennes "vanliga" fasta kostnader är en gåta för mig. Hade vi delat på dessa så hade jag (med extra jobb och extra slit,samt lite hjälp från mamma) kunnat låta henne ha sin häst. Nu vill han inte det och , därför blir det ju hästen som får stå åt sidan så pengarna räcker till hennes vanliga utgifter. Är dock livrädd att det krossar henne helt o ta hennes bästa vän. Han lägger det på mig med orden "Gör det du kan och bit ihop eller sälj hästen "
Jag fattar mig seriöst inte på folk som din ex-man. Ni hade kunnat lösa det hår med gott samarbete och den som får sitta emellan är barnet.
Jag är själv för detta hästmänniska och vet att det är väldigt dyrt. Speciellt när det kommer till tävlingar på lite högre nivå.
Är den nuvarande hästen väldigt bra? Kan de säljas och köpa en yngre att träna upp? Så klart dottern är fäst vid hästen, det fattar nog alla, men det är så här det fungerar i hästtävlingsvärlden. Ibland måste hästar säljas för att finansiera det hela. Eller ge privatlektioner? Rida in andras hästar?
Du har trampat ut på djupt vatten här ekonomiskt här och det kommer inte bli billigare om hon blir bättre ryttare och vill tävla. Det går liksom inte heller att trolla med knäna för att få fram pengar. -
Har du pratar med dottern om detta? Tänker så hon är insatt på var flytta betyder för ekonomin, och att pappan inte är villig att betala för hon?.
-
Mm,det är just det. Man förstår inte hur man kan sätta sig själv i första rummet när man har barn. Jag förstår det ännu mindre med tanke på omständigheter med mående hos barnet.. Fast jag förstår ju juridiken i detta-Jag måste sälja hästen då jag helt enkelt inte har råd med hennes "vanliga fasta avgifter" och underhåll..
Att jag hade haft råd med att behålla hästen till dottern med lite hjälp från fadern spelar ingen roll om inte hans god vilja finns.
-
Hon kanske kan låta bli att tävla i något år?
Isåfall är det ju inga tävlingar och resor som kommer kosta.
Ridlektioner kanske inte heller behöver prioriteras just nu, om hon redan är duktig kan hon ju öva på det hon kan. Rida gör hon ju när hon vill ändå iom egen häst.
Hon kanske kan kolla i stallet om någon vill ha hjälp med sina hästar mot betalning?
Eller ge andra lektioner på sin häst mot betalning.
Hon kanske klarar sig med de kläder hon har just nu? Hon har väl studiebidraget och får då välja att avstå från nytt eller köpa billigt.
-
Jo,vi har pratat lite om det, men hon mår verkligen inte bra här. Liten stad och utsatt. Hon vill väck till varje pris. Hon ville flytta hästen ochså för att slippa köra genom stan,men jag sa "nej" till det för då tappar jag all kontroll. Det är en dyr häst och relationen med stallägarna här är ljuvlig. Jag vågar inte släppa det (Så det kostar mig väl lite mer benisn för henne också nu
.
Alltså,såhär. Jag lägger allt jag kan på hennes häst och hennes mående. Absolut allt jag kan! Men att jag och pappan kunde delat lite på övriga utgifter hade verkligen gjort allt lite stabilare. -
Hade du råd och ha dottern på heltid, stå för allt och få 2000 kr i underhåll borde det gå att fortsätta med ridning om hon bor hos pappan.Tjosan123 skrev 2023-06-02 11:42:36 följande:Mm,det är just det. Man förstår inte hur man kan sätta sig själv i första rummet när man har barn. Jag förstår det ännu mindre med tanke på omständigheter med mående hos barnet.. Fast jag förstår ju juridiken i detta-Jag måste sälja hästen då jag helt enkelt inte har råd med hennes "vanliga fasta avgifter" och underhåll..
Att jag hade haft råd med att behålla hästen till dottern med lite hjälp från fadern spelar ingen roll om inte hans god vilja finns.
Du förlorar underhållet men behöver inte betala mat och hygien. Ekonomin borde finnas där. Går det att göra ridningen billigare? Lite färre lektioner och tävlingar?
Hur ser den långsiktiga planen ut. Dottern blir snart mybdig. Ska hon börja jobba eller hur länge tänkte du försöja henne?